Mass Effect Legendary Edition – legendárna edícia výnimočných hier

Michal Frajkor

Do redakcie nám zavítala hra Mass Effect Legendary Edition, na ktorú sme sa nesmierne tešili. Prvé informácie o tom, že niečo podobné sa na nás chystá, sa objavili na internete už dávno. Ešte skôr, než boli oficiálne potvrdené. Od tej doby napäto čakáme, ako to celé dopadne. Táto edícia je vlastne remaster prvých troch hier série Mass Effect. Musíme priznať, že od vydania týchto hier (a po ich prejdení) sme sa k nim nevrátili. Nechápte nás zle, sú to naozaj skvelé hry. Také, ktoré sa vám zaryjú do pamäti. Ak existuje ten pravý čas vrátiť sa k nim a zahrať si ich znovu, tak je to práve s príchodom legendárnej edície.

Táto edícia nielenže obsahuje prvé tri hry v jednom balíku, tešiť sa môžete aj na všetky DLC, ktoré pre tieto hry kedy vyšli. Teda, okrem jedného s názvom Pinnacle Station. S tým malo štúdio BioWare problém. Ten bol v tom, že práve spomínané DLC robilo externé štúdio a podľa vyjadrení štúdia BioWare by bolo náročné opraviť / vylepšiť kód a celkový zážitok z hry. Inými slovami, dá sa povedať, že už od prvotného vydania nebolo DLC celkom v poriadku a vracať sa k nemu by bola bolesť a zbytočne by sa natiahol čas vydania tejto novej edície. Okrem tejto chybičky krásy nám však legendárna edícia ponúka vylepšenú grafiku, stabilitu, viac snímok za sekundu, lepšie zbrane a celú radu väčších a menších zmien.

- Reklama -

Príbeh ostal rovnaký

Prečo meniť niečo, čo je dokonalé? Sme radi, že sa štúdio BioWare a Electronic Arts riadili týmto výrazom, keď pripravovali vylepšené verzie hier Mass Effect. Práve preto musíme hneď na úvod upozorniť, že príbehu ako takému sa v tejto recenzii venovať nebudeme. Nič zásadné sa totiž nezmenilo a nie je veľmi efektívne opäť recenzovať niečo, čo každý pozná už niekoľko rokov. Preto sa zameriame len na zmeny, ktoré Mass Effect Legendary Edition skutočne priniesla. Prevažne grafické a balančné, ako sme spomenuli vyššie. Recenziu taktiež čítate od autora, ktorý si prešiel všetkými hrami Mass Effect, a teda vie dostatočne kvalitne posúdiť dané zmeny. To nie je samochvála, to je len ubezpečenie, že hra sa dostala do dobrých rúk.

Zmeny vidíte na prvý pohľad. Lepšie osvetlenie, lepšie textúry, lepšie všetko.

Čo sa zmenilo?

Nebudeme teda rozprávať ďalej o tom, čo ostalo rovnaké. Poďme sa rovno pozrieť na to, čo je iné. Ako prvé vám udrie do očí tvorba postavy. Ak ste vždy túžili po tom, aby Shepard vyzeral rovnako počas všetkých troch dielov hry, prianie sa vám splnilo. Tvorba postavy je totiž jednotná pre všetky tri hry v trilógii, a tak si môžete byť istý, že s rovnakou postavou, akú ste si vytvorili na začiatku, budete po celý čas. To ale nie je všetko. Vývojári sa uistili, že aj ženská verzia Sheparda (pôvodne dostupná len v Mass Effect 3) bude k dispozícii vo všetkých troch hrách. Rovnako tak ako vylepšenia a úpravy, ktoré boli dostupné v neskorších hrách, si teraz môžete užívať už od prvého dielu. Hneď na úvod veľké plus pre vývojárov.

Zoznámte sa s legendárnou edíciou

Legendárna hra si zaslúži legendárny remaster a na ten sa môžete pozrieť hneď v prvej scénke, ktorá na vás vyskočí po zapnutí trilógie. Zmeny vidíte na prvý pohľad. Lepšie osvetlenie, lepšie textúry, lepšie všetko. Prvý Mass Effect sa tak teraz oveľa viac podobá na ten tretí, ba možno vyzerá ešte o niečo lepšie. Ak ste hrali a ešte si pamätáte, ako hra vyzerala pôvodne, je to naozaj obrovská zmena. Nových hráčov odrádza na starších hrách práve grafické spracovanie, ktoré už, povedzme, nespĺňa dnešné štandardy. V tomto prípade sa toho nováčikovia nemusia báť. Ak si zapnete trilógiu Mass Effect s tým, že ste ju nikdy predtým nehrali, nebudete sklamaní. Hra vyzerá ako niečo, čo vyšlo len nedávno, možno rok-dva dozadu. Vôbec vám nepríde, že hráte Mass Effect starý 14 rokov.

- Reklama -

Pre veterána je to ako návrat domov

Možno sa neubránite ani slzičke. Veď je predsa vždy pekné vidieť, ako vaša obľúbená hra dostala kus lásky a opatery. Samozrejme si všimnete aj menšie chybičky, ktoré ani remaster nedokázal upraviť. Sú to však drobnosti, ako pohyb úst na niektorých postavách a podobne. Ďalšou vítanou zmenou sú zbrane. Veteráni si budú pamätať, nováčikom to v krátkosti vysvetlíme.

V pôvodnom Mass Effect ste mohli používať iba špecifické zbrane určené pre vašu triedu postavy. Každá trieda mala teda svoje vlastné zbrane. Samozrejme, ak ste veľmi chceli, mohli ste používať aj iné, ale s takými sa nedalo pomaly ani mieriť a v podstate ste netrafili ani dvere od stodoly. Tým pádom to bolo úplne zbytočné čo i len skúšať. V remastri však môžete používať akúkoľvek zbraň, strieľať sa vám s ňou bude oveľa lepšie. Ale aj tak má každá trieda stále svoje špecifické schopností zbraní, ktoré sú proste lepšie. Je to zaujímavý kompromis, ktorý v podstate nikomu neuškodí, ale môže aspoň trochu pomôcť. Ak teda chcete používať nie len zbraň, ale aj jej výhody, odporúčame držať sa takých, ktoré sú určené pre vašu triedu.

Množstvo drobných zmien

Remaster ale nie je len o grafickom spracovaní hry. Prináša aj množstvo menších zmien, ktoré sa na prvý pohľad zdajú bezvýznamné, ale verte nám, robia veľký rozdiel. Pohyb postavy, umelá inteligencia vašej jednotky, správanie nepriateľov a všeobecne, ovládanie a mierenie prešli zmenami k lepšiemu. Tak, aby sa viac podobali na Mass Effect 2 a 3. Medzi väčšie z týchto menších zmien patrí spôsob, akým sa ukrývate pred nepriateľskou paľbou. Paradoxne tento systém vývojári vylepšili až tak, že sa zdá ako vystrihnutý z úplne novej hry a je dokonca lepší ako v trojke. Shepard vie totiž bez problémov vojsť aj vyjsť z úkrytu bez toho, aby ste niečo stlačili. Aj keď sa to zdá ako drobnosť, naozaj odporúčame vyskúšať si pôvodnú hru a potom remaster. Zmeny budú citeľné.

Keď ide o remaster, existuje hranica

Keď vytvárate remaster zo svojej staršej hry, existuje nejaká hranica, ktorá sa nedá prekročiť. Inak by ste museli do nej zasiahnuť oveľa hrubším spôsobom a už by to bol skôr remake, než remaster. Jednou z takých vecí, ktoré aj v Mass Effect Legendary Edition ostali rovnako „zlé“, je aj šprint. Chápeme, že ho vývojári zachovali hlavne kvôli tomu, aby dobre spolupracoval so súbojovým systémom, ale v remastri by sa hodilo o čosi lepšie riešenie. Sme teda na vážkach, či to hre škodí, alebo je to pre väčšie dobro. BioWare mal na to určite dobrý dôvod. Minimálne mimo súbojov by mohol byť vylepšený. Na druhú stranu, mať dva spôsoby šprintu v hre je asi zbytočné. Preto sa s tým budeme musieť zmieriť a tento fakt hre odpustiť.

Ukladajte si hru vždy, keď si na to spomeniete

Ďalší problém, ktorý mala originálna hra a ostalo to tak aj v remastri, je automatické ukladanie. V pôvodnom Mass Effect bolo automatické ukladanie sporadické. Po smrti ste tak mohli stratiť až hodinu vášho hrania a komu by sa chcelo opakovať to isté, čo ste robili pred toľkým časom. V remastri to tiež nie je žiadna sláva. Automatické ukladanie má široké časové rozostupy, a tak sa úplne bez problémov môže stať, že opäť stratíte aj pol hodinu vášho postupu. Možno len robíme niečo zle a misie by sa mali plniť inak, možno v inom poradí. Napriek tomu je to vec, ktorá by si zaslúžila trochu pozornosti. Ak vezmeme do úvahy, koľko oveľa menších chybičiek sa v tejto edícii opravilo alebo vylepšilo.

Najväčším plusom je jednoznačne prvý Mass Effect, ktorý dostal najviac lásky a pozornosti.

Hlavným ťahákom prvej hry bol veľký mimozemský svet plný nádherných scenérií a lokácií. Obrovské svety v cudzích a ďalekých galaxiách, ktoré naozaj vytvárali pocit, že ste niekde inde a hlavne ďaleko od domova. Autori dokázali vytvoriť pocit izolácie, uväznenia na inej planéte, v inej galaxii. Všetky tieto lokality budete často preskúmavať s vašim vozidlom Mako. Práve jemu chceme venovať nasledujúce riadky, keďže sa mu tiež ušlo dostatok pozornosti. Nevieme si predstaviť, že by sa niekto dokázal sťažovať na súčasný stav vozidla v tejto vylepšenej edícii. Ovládanie a jazdný model boli vylepšené, lepšie sa s ním mieri a celkovo máte z neho, ako šofér, lepší pocit.

Je to opäť jedno z tých vylepšení, ktoré nás utvrdzuje v názore, že práve Legendary Edition je spôsob, akým by ste si pôvodnú hru Mass Effect mali zahrať. Pritom nezáleží, či ste ju už hrali alebo nie. Platí to pre oba prípady.

Ako je na tom Mass Effect 2 a 3?

Nesmieme zabudnúť na to, že súčasťou legendárnej edície je sú aj Mass Effect 2 a 3. Aj keď určite dostali rovnaký podiel lásky, vylepšení tam toľko nie je. Preto sa aj väčšinu času tejto recenzie venujeme práve jednotke. Pravdou je, že vývojári nepotrebovali riešiť toľko problémov, ako pri jednotke, aby sa hry hrali dobre. Pri trojke dokonca ešte menej, je však skvelé, že je to ako jeden balík.

Mass Effect 2 je dodnes považovaná za jednu z najlepších hier (aj keď to, samozrejme, platí o celej trilógii). Aj keby ste si dnes pustili pôvodnú verziu, nemali by ste s ňou žiadny zásadný problém. Funguje ako má, aj napriek tomu, že už kladie menší dôraz na objavovanie a RPG. V prípade dvojky autori pridali, respektíve vylepšili, iba niekoľko drobností. Napríklad munícia funguje lepšie a takzvané body morálky si môžete po novom manažovať lepšie. Ak napríklad mierite za špecifickou odpoveďou od vašich kolegov v jednotke. Koniec koncov, veľa zmien nebolo potrebných, je to stále skvelá hra aj bez remasteru a asi najlepšia z celej trilógie.

Čo sa týka Mass Effect 3…

… môžete rovno zabudnúť na multiplayer, o ktorom ste možno ani nevedeli, že ho má. Prináša to so sebou aj ovocie. Pre získanie toho najlepšieho konca v hre ste v minulosti museli hrať multiplayer. Teraz to už nie je nutné. Namiesto toho vám k tomu najlepšiemu koncu bude pomáhať plnenie úloh naprieč všetkými troma hrami. Mass Effect bol totiž vždy o voľbe hráča. Nešlo len o to, ako sa vyvinie koniec danej hry. Vaše rozhodnutia sa prenášali aj do tých ďalších. To ostáva v platnosti aj v prípade Legendary Edition.

Naozaj Legendárna edícia

Ak to z našej recenzie doteraz nebolo jasné, ide o skutočne výnimočnú kolekciu skvelých hier, ktoré boli legendárne dávno predtým, než sa začalo čo i len uvažovať o ich remasteri. Najväčším plusom Legendary Edition je jednoznačne prvý Mass Effect, ktorý dostal najviac lásky a pozornosti. Každá oblasť, každá planéta vyzerá krajšie, lepšie, reálnejšie a viac sci-fi. Máte dokonca možnosť nastavenia grafiky pre všetky tri hry. Či už chcete preferovať stabilné snímky za sekundu alebo krajšiu grafiku. Je to na vás. Dvojka a trojka zároveň kolekciu skvelo dopĺňajú, aj keď tých zmien nie je až tak veľa.

Hra, alebo lepšie povedané kolekcia, nie je bezchybná. Narazili sme aj na niekoľko chýb, skôr vizuálnych než technických. Hlavná postava sa niekedy zasekla v animácii a chodila na mieste. Odrazy sú takmer na každom povrchu, ktorý dokáže odrážať svetlo. Nestáva sa často, aby sme si pri hraní museli nosiť slnečné okuliare. Pôvodný engine totiž niečo také nepodporoval a s príchodom vylepšených verzií ich tam autori museli nejako pridať. Pobili sa s tým zaujímavo. Na vyšších FPS to ale vyzerá, ako keby odrazy nestíhali sledovať kameru a sú oneskorené. Ide o drobnosti, ale presne o také, ktoré si všimnete.

Záverečný verdikt

Vzhľadom na to, čo sa autorom podarilo vytiahnuť z prvého Mass Effect, si táto kolekcia sama o sebe zaslúži plný počet bodov. Ak by vám to však nestačilo, v kolekcii máte ešte ďalšie dve hry navyše, ktorá jedna bez druhej nefungujú. Myslíme to tak, že ak dohráte jednotku, automaticky vás to ťahá na dvojku a potom na tretí diel. Mass Effect bol tak jednoducho vytvorený a je tomu tak aj do dnes. Od grafickej cez technickú stránku je všetko vylepšené. Načítavanie je oveľa rýchlejšie, čakáte v podstate len pár sekúnd. Kamera a pohľad na hlavnú postavu bol tiež upravený, takže vidíte viac a lepšie. Autori jednoducho vedeli, čo robia a kde urobili (menšie) chyby v pôvodných hrách.

Ide naozaj o legendárny remaster a preto si svoj titul – Mass Effect Legendary Edition – naozaj zaslúži. Ak ste fanúšikom pôvodnej trilógie, máte túto kolekciu pravdepodobne už kúpenú a možno aj stiahnutú vo vašich herných zariadeniach. Ak nemáte, potom asi nie ste taký fanúšik, ako ste si mysleli. Na druhú stranu, ak ste nováčik, musíte si odpovedať len na tri otázky. Mám rád sci-fi, kvalitný príbeh a spracovanie? Ak ste odpovedali áno, táto kolekcia by už taktiež mala byť vo vašom nákupnom košíku. Nie je na čo čakať.

- Reklama -
Komentovať
0 Komentárov
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Naša relácia

- Reklama -
0
Chceme počuť tvoj názor! Pridaj komentár :)x