Čokoľvek si myslíte o tom, ako sa to skončilo, alebo o tom nešťastnom pokračovaní cesty do inej galaxie, trilógia s veliteľom Shepardom je jednou z najnapínavejších v histórii videohier. Jednotlivé voľby a ich následky sú vo všeobecnosti vynikajúco prevedené. Rozhodne si táto trilógia zaslúži remaster a ďalšie prejdenie z mnohých.
Práve to robí obrovský tlak na BioWare, aby sa opätovné vrátenie k tomuto príbehu vydarilo a nepošpinilo tak skvelé meno hernej série v podobe Mass Effect: Legendary Edition. Keď sa na ne pozriete s odstupom máte tu tri úplne odlišné hry, najmä v porovnaní prvého a tretieho dielu. No aj napriek tomu sú neúprosne prepletené.
Sú navrhnuté tak, aby sa hrali postupne, čo nevytvára problém, keď sa hrajú s odstupom niekoľkých rokov. Tentokrát sa ich však dočkáme naraz. Práve preto by rozdiely nemali byť veľké. Predsa len, rozdiel medzi prvým a tretím dielom je 5 rokov, tak bolo logické, že sa hra posunie. Teraz však príbeh dorazí celý a bude dôležité, aby pôsobil rovnako a celistvo. Dokáže sa s tým však štúdio BioWare popasovať tak, aby milovaná trilógia vyviazla bez poškvrnenia?
BioWare má pocit, že elegantnú odpoveď na túto otázku má v podobe Mass Effect: Legendary Edition. Balík, ktorý je v podstate 4K remaster hier pre Xbox 360 a PS3, poskytne robustné vizuálne vylepšenie pre všetky tri hry spoločne s relatívne malým vylepšením herných mechanizmov. Samozrejme, že to čo sa u jednotlivých hier zmení, sa celkom líši.
Najmenej sa zmení trojka, najviac pochopiteľne jednotka
Preto je celkom logické, že Mass Effect 3 sa zmení najmenej, zatiaľ čo prvý diel najviac. BioWare však bolo dosť múdre natoľko, že všetky aspekty budú známe. Neskúsilo nič hlúpe ako napríklad spätné prenesenie ovládacích prvkov a manipulácie z Mass Effect 2 a 3 do prvého dielu. To, čo dostaneme bude namiesto toho oveľa jemnejší zásah do hry.
Vzhľadom na fakt, že hra je remaster, písať o vizuálnych a všeobecne známych veciach nebude potrebné. Preto si povieme veci o hre ako aj samotných herných prvkoch. Tie sa v Mass Effect 2 a 3 zdanlivo veľmi nezmenia.
V skutočnosti sa vývojári BioWare v priebehu hodinovej prezentácie legendárnej edície sotva dotkli spôsobu, akým sa bude druhý a tretí diel hrať. S najväčšou pravdepodobnosťou preto, že je to všetko tak, ako to bolo v rokoch ich vydania 2010 a 2012.
Mass Effect 3 multiplayer je z tejto kolekcie vynechaný. Základná príbehová časť týchto hier sa do veľkej miery nezmenila. To dáva zmysel, keďže posledné dva diely sú podobné do takej miery, že pri importovaní uloženej pozície z dohraného druhého dielu máte v treťom zvýšené schopnosti a silu. Prvý diel je však o niečom inom.
V Legendary Edition je prvý Mass Effect v podstate to isté. Stále máte k dispozícii skôr zbrane, ktoré sa prehrievajú, ako tradičné zbrane s nábojmi a nabíjaním. Nastavenie úloh, hlbší a viac RPG zameraný vývoj, postup postáv a odlišný pohyb z tohto prvého dielu zostávajú nedotknuté. Štúdio BioWare robí drobné vylepšenia, avšak len také, ktoré hru prepoja viac v súlade s druhým a tretím dielom.
Vylepšenia v Mass Effect: Legendary Edition, resp. prvého dielu
- M35 Mako bolo vylepšené – bude rýchlejšie, s novou fyzikou.
- Výťahy sú oveľa rýchlejšie – sú takmer štyrikrát rýchlejšie, ako v pôvodnom origináli, minimálne v ukážke z počítača, ktoré predviedlo BioWare.
- Prepracované používateľské rozhranie – spôsob, akým fungujú granáty alebo medi-gély je stále rovnaký. Rozdiel je v tom, že na obrazovke sa líšia zobrazením. Vďaka čomu bude mať hra o niečo modernejší vzhľad, ktorý sa blíži k pokračovaniam.
- Umelá inteligencia bola vylepšená – vylepšili sa spoluhráči oddielu, ako aj nepriatelia. Bolo vylepšených niekoľko stretnutí s bossmi.
- Významné vyváženie vo svete – patria sem vylepšené bitky s bossmi, zaobchádzanie so zbraňami, aby bol každý druh a úroveň zbraní jedinečný, ale aj iné zmeny. Napríklad umožnenie ktorejkoľvek triede požiť akúkoľvek zbraň (bez schopnosti trénovať a zlepšovať odbornosť) a vyváženie zisku skúseností, aby pri prvom dohraní bolo možné dosiahnuť úrovne 60.
- Prerobené zameriavanie na štýl druhého a tretieho dielu – zameriavanie sa po novom vďaka asistencii „zacvakne“ na najbližšieho nepriateľa. Okrem toho je ovládanie kamery vo všeobecnosti plynulejšie, a to aj pri mierení cez „puškohľad“.
- Upravená schéma kontroly – ovládacie prvky budú takmer rovnaké, ale boli mierne upravené, aby sa priblížili k Mass Effect 2 a 3. Napríklad vyhradené tlačidlo na blízko, kde by sa v pôvodnom prvom dieli útok na blízko automaticky spustil, ak by ste vystrelili blízko nepriateľa.
- Zjednotené minihry na všetkých platformách – pôvodná verzia mala úplne odlišné minihry na konzole a počítači. Všetky verzie sú teraz zjednotené a obtiažnosť a frekvencia minihier sa trochu znížila.
- Úplná a rovnaká úprava vzhľadu hlavnej postavy – všetky funkcie vytvárania postáv sú zjednotené vo všetkých troch hrách. To znamená, že ‘ikonická’ žena Shepard z Tretieho dielu je teraz v základe prvého dielu. Ak sa rozhodnete pre vytvorenie vlastnej ženskej hrdinky Shepard v prvom dieli tak budete mať rovnaké možnosti prispôsobenia aj v poslednom. Všetky hry sú v tomto zmysle rovnaké.
Vizuálne zmeny
Čo sa týka vizuálnych a prezentačných zmien, môžete očakávať nasledovné:
- Podpora 4K Ultra HD, HDR a 60 snímkov za sekundu – pre všetky tri hry. 60 snímok za sekundu bude k dispozícii na zariadeniach Xbox One X a PS4 Pro a tiež na konzolách novej generácie.
- Aktualizované modely postáv vo všetkých troch hrách – od menších NPC až po členov tímu. „Hrdinka“ Shepard má mierne vylepšený vzhľad, aby sa svojou kvalitou priblížila aj ikonickému mužskému modelu.
- Desiatky tisíc textúr boli stlačené – pričom textúry boli zväčšené v rozmedzí 4 až 6 krát.
- Aktualizované osvetlenie, shadery a VFX – vrátane dynamických tieňov, volumetrických efektov a hĺbky ostrosti, čo vedie k modernejšiemu vzhľadu
- Vylepšené pred-renderované ukážky – vylepšené o AI upscaling a nové efekty
- Bonusy pre PC – vrátane správnej podpory natívneho radiča, širokouhlej obrazovky 21: 9, klávesových skratiek a podpory DirectX 11.
Proces tvorby Mass Effect: Legendary Edition
Cieľom týchto hier je, ako vysvetľuje BioWare, zjednotenie čo najväčšieho počtu prvkov trilógie bez toho, aby sa obetovala jedinečná chuť každej hry. Zmeny v Mass Effect 2 a 3 sú minimálne, pretože už boli podobné. Preto prvá hra obsahuje vylepšenia vecí, ako je napríklad zameriavanie na cieľ, bez toho, aby sa zmenil rozdielny spôsob toku streľby.
BioWare však začal v prípade Mass Effect: Legendary Edition s vizuálom. Proces, ktorý štúdio absolvovalo je v skutočnosti fascinujúci. Najskôr tím spustil hry. Ďalším krokom bolo zväčšenie obmedzenia veľkosti textúr. To umožnilo oveľa viac detailov vo väčších súboroch. Ďalej boli prostriedky prevádzané prostredníctvom upscalera AI spolu s ďalším zákazkovým softvérom na automatizáciu procesu vylepšovania vizuálu hry.
V tomto okamihu boli jednotlivým umeleckým vývojárom priradené oblasti alebo úrovne, ktoré potom opakovane hrali. Ich úlohou bolo zistiť, ktoré oblasti umelá inteligencia neurobila dostatočne dobre, poznačiť si to, a potom tie oblasti prepracovať vlastnoručne. Cela táto práca mala za úlohu zvýšiť rozlíšenie, aby všetko správne a tematicky sedelo s prostredím, ako aj celou hrou. Rovnako ako pri hraní, aj tu si prvý Mass Effect vyžadoval trochu väčšiu lásku.
Napríklad na úrovni tutoriálu Eden Prime, sa vývojári rozhodli posunúť slnko, ktoré je za úrovňou pôvodnej hry. V legendárnej edícii slnko skvelo zapadne a umožňuje novým svetelným efektom doslova žiariť na zničenú kolóniu. Ako ďalší príklad možno uviesť, že vzdialená panoráma na ostrove Feros, bola vylepšená osadením ďalších budov a oveľa viac efektov, ktoré dodávajú scéne novú úroveň. Zmeny v posledných dvoch hrách sú oveľa jednoduchšie a stačilo, že sa im venovali len sami vývojári bez použitia umelej inteligencie.
Trailer a prvé obrázky
Bohužiaľ, obrázky z hry a upútavka, ktoré EA poskytla, nie sú príliš dobré na to, aby demonštrovali celkový dojem z aktualizácie. Zdá sa, že to, čo videl redaktor VG247 v ukážke, naznačuje, že z toho nakoniec bude celkom štandardný remaster. Zachová si pôvodnú hru, ale o niektorých zmenách budú nepochybne fanúšikovia intenzívne diskutovať.
Obrátenie slnka na Eden Prime je dokonalým príkladom; určite to vyzerá lepšie, ale tento krok mierne zmení náladu úrovne a fanúšikovia budú teraz musieť diskutovať, aby rozhodli, či ide o zlepšenie alebo nie.
Mnohé zmeny sú múdre. Privedenie „ikonickej“ box artovej ženy Shepard z Mass Effect 3 do prvej hry je napríklad zrejmé. Každopádne je to však obrovský nezvyk a zvláštne vidieť ju stáť vedľa Nihlusa a Andersona na SR1 Normandia.
Menšie úpravy a vyváženie úrovní sky-boxov a pozadia kvôli atmosfére sú tiež vítané. Aj keď tieto zásahy vyžadujú citlivosť, aby sa pôvodná atmosféra nijako nepoškodila. To je niečo, čo budeme môcť posúdiť až pri finálnom vydaní. Ostatné zmeny sú zrejmé celkom jasné. Napríklad zahrnutie všetkých DLC a ich včlenenie do príbehu, čo znamená, že tieto misie sa teraz objavia v konkrétnych časoch, keď budete hrať jednotlivé hry.
Pokus spojiť rôznorodejšie aspekty trilógie Mass Effect je rozhodne výzva. Je potrebné povedať, že tieto hry, ako sa vraví, pomerne dobre zostarli. Držia ich solídne napísané texty a postavy, ktoré sme si ako hráči zamilovali. Je to svet, ktorý sa oplatí navštíviť, aj napriek tomu, že na nich stále bude cítiť kolobeh času. Zdá sa, že ide o úctyhodný a inteligentne navrhnutý remaster, ktorý sa mení, ako sa len dá, bez toho, aby hrozilo, že dopadne katastrofálne.
Dáva nám to však aspoň malý priestor na to, aby sme svoje obavy zmenšili. Skutočný rozsah účinku jeho zmien nebude jasný, kým nebudeme môcť hrať všetky tri hry od začiatku do konca. Našťastie nebudeme na to musieť dlho čakať. Mass Effect: Legendary Edition vychádza 14. mája pre PC, PS4 a Xbox One. Samozrejmosťou je, že tieto verzie sú kompatibilné s PS5 a Xbox Series X / S.
[…] Mass Effect: Legendary Edition dostal trailer aj obrovskú nálož informácií […]