Otázky a odpovede Neilla Blomkampa: Režisér filmu Gran Turismo hovorí o inšpirácii a ďalších zaujímavostiach

Mário Gurský

PlayStation blog mal to šťastie, že si mohol sadnúť so známym režisérom sci-fi. Ním je Neill Blomkamp a porozprávali sa s ním o tom, ako adaptoval legendárny pretekársky simulátor, o inovatívnej kamere, ktorá zachytáva všetku akciu na trati, a o tom, kde našiel inšpiráciu v pretekárskych filmoch minulosti.

PlayStation Blog: Gran Turismo film nie je založený na žiadnom z vašich scenárov, ani to nie je dystopické sci-fi. Čo vás k tomuto projektu prilákalo?

- Reklama -

Neill Blomkamp: Tak v skutočnosti je to dystopický sci-fi scenár, ktorý som predal spoločnosti Sony a ktorý začal rozhovor. Ako pokračoval proces predprodukcie, začal som veľmi túžiť len tak na niečom pracovať a v tom momente povedali, „Čo tak Gran Turismo?“. Moja prvá myšlienka bola, „Počkaj, ako sa dá urobiť film z pretekárskeho simulátora?“ Ale prečítal som si scenár a osobne vlastním tri [Nissany] R35 GTR, som osobne posadnutý Nissanom a celou líniou Nismo, takže ma to ako milovníka áut okamžite zaujalo.

Počas svojej kariéry som mal tiež veľmi blízko k videohrám a nikdy som sa nestretol s niečím takým, ako je Gran Turismo, kde samotný film berie hru ako hru. Je založený na skutočnom príbehu Janna Mardenborougha, ktorý sa naučil šoférovať hraním hry predtým, ako začal profesionálne jazdiť v skutočnom živote a súperiť s inými skutočnými jazdcami. Je to jednoducho úžasný príbeh.

Ďalším dôvodom, prečo som sa prihlásil, bolo to, že moje veci bývajú oveľa temnejšie a dystopickejšie, ako ste spomínali, ale tento film mi pripadal, no, veľmi inšpiratívny. Nikdy ma nenapadlo, že by som režíroval film, z ktorého by diváci odchádzali z kina povzbudení a inšpirovaní. To ma naozaj oslovilo.

- Reklama -

Sú nejaké zvláštne tvorivé výzvy – alebo výhody – pri práci v rámci takéhoto IP?

Skvelé je, že tu nebola skupina manažérov, ktorí by povedali, „No, my si vlastne myslíme, že by to malo byť takto.“ Ak pracujete na inej IP s viac zavedeným vesmírom alebo príbehom, každý má predsudky o tom, ako by veci mali vyzerať. Ale v prípade Gran Turismo máte dobre známu IP, ktorá nenesie tieto predsudky o tom, ako by mala vyzerať jej filmová adaptácia. To mi dalo obrovskú tvorivú slobodu, aby som sa do toho pustil a jednoducho to urobil.

Akým spôsobom ste vzdali hold hre bez toho, aby ste mali vytvorenú dejovú líniu alebo fiktívne univerzum, z ktorého by ste mohli čerpať? Ako ste z hry vyťažili jej DNA do podoby, ktorá by bola rozpoznateľná vo filme?

Film sa vás snaží previesť cestou niekoho, kto najprv zažil tieto legendárne trate virtuálne a potom využil to, čo sa naučil v rámci simulácie, a aplikoval to na skutočný scenár. A tak som sa snažil vizuálne spojiť tieto dva body dohromady pomocou mnohých obrázkov z hier GT, ako sú trate, po ktorých jazdíte, značky a kontrolné body, ako aj ocenenia za zvyšovanie úrovne a podobne.

A potom je tu celý rad menších easter eggov, drobných momentov, ako napríklad stvárnenie niektorých víťazných póz z hry, ktoré sme nechali urobiť našich hercov vo filme. Je tu aj kopa skvelých áut, ktoré si môžu všimnúť aj milovníci výbavy, snažili sme sa, aby sme všade, kde sa dalo, nahádzali zaujímavé autá.

Aké sú vaše obľúbené autá, ktoré sa v ňom objavia?

Na začiatku filmu je NSX 1. generácie, čo je pre mňa veľká vec. Mám to auto veľmi rád.

A na druhej strane sme chceli aj nejaké naozaj nablýskané voľby, ktoré by boli skutočnými easter eggmi pre milovníkov áut, ako Koenigsegg Gemera, ešte stále nevydané auto, 4-miestny automobil s výkonom 1700 koní. Je to niečo ako Bugatti Rolls Royce.

Z obmedzeného počtu záberov, ktoré sme zatiaľ videli, to vyzerá, že niektoré z nich priamo odkazujú na hernú kameru pri naháňačkách. Taktiež sa nám naskytá pohľad na celkom seriózne vyzerajúce zariadenie na natáčanie áut vo vysokých rýchlostiach. Môžete nás tu oboznámiť s vaším postupom?

Nuž, v skutočnosti išlo o vytvorenie niečoho, čo by bolo jednoducho cool sledovať na veľkom plátne kina, a na to sme zvolili FPV drony, ktoré nesú kamery so senzorom IMAX. Vo filme je veľa práce s dronmi vo vzduchu a vo vysokých rýchlostiach a využili sme stíhacie rameno pripevnené k vysokorýchlostnému vozidlu. V tomto prípade sme ho skutočne namontovali na vozidlo R35 GTR, ktoré skutočne dokázalo držať krok (takmer) s mnohými vozidlami GT3 vo filme.

Takže medzi týmto vozidlom a prácou s dronom už máte niekoľko skvelých dynamických uhlov. Bol som však tiež posadnutý obnovením uhlov kamery, ktoré hráči poznajú z hry. Takže pre perspektívu naháňačky z pohľadu tretej osoby sme postavili zariadenie R1, ktoré dokázalo umiestniť kameru tak, aby sa celé auto zmestilo do záberu.

Aby sme mohli zachytiť POV vodiča (pohľad z kokpitu), náš kaskadér si ľahol dozadu, aby sme mohli namontovať kameru na miesto, kde by mala byť jeho hlava. Radi sme do hry zapájali také spôsoby, ktoré pripomínajú hru.

Existuje bohatá história filmov, ktoré zobrazujú drámu na trati aj mimo nej, od klasických filmov ako Le Mans a Gran Prix až po novšie filmy Ford vs. Ferrari. V ktorých filmoch tohto žánru ste hľadali inšpiráciu, ak vôbec v nejakých?

Jediný film, na ktorý môžem skutočne poukázať a povedať, že naň Gran Turismo priamo odkazuje, je Le Mans, Steva McQueena. Ten film je šialený. Môžete povedať, ako rýchlo idú. Dá sa povedať, aké je to nebezpečné. Dokonca môžete povedať, aké drsné sú autá. Je to úžasné.

Na začiatku toho filmu strávia kopec času tým, že sa pred pretekmi snažia vykresliť každú postavu – hrdinu, zloducha, čas – a potom sa medzi nimi začne rýchlo krížom-krážom prechádzať. V našom filme je veľmi podobná sekvencia s naším hrdinom a jeho protivníkmi, ktorá bola priamo inšpirovaná McQueenovou klasikou.

V mojich filmoch zvyčajne niekto vybuchuje alebo tam beží nejaký, napríklad geneticky zmutovaný tvor. Len by mi ani za trilión rokov nenapadlo, že budem natáčať pretekásky / športový film. Dokonca ma to prekvapuje doteraz, keď o tom hovorím.

- Reklama -

Naša relácia

- Reklama -