Značka Mortal Kombat je tu s nami už od roku 1992 a musíme povedať, že za sebou zanechala riadny kus orgánov. Prvá zmienka pokračovania s číselným označením 11 bola predstavená na Game Awards s pevným dátumom vydania na 23. apríl, len pár dní po Veľkonočných sviatkoch. Možno je to náhoda alebo to autori zámerne takto plánovali, keďže pre niektoré dievčatá je nechať sa vyšibať alebo obliať tiež taký Mortal Kombat. Od kedy hra vyšla, sypú sa na nás informácie o príbehu, kontroverznej in-game mene, vylepšovaní postáv, kombat systéme a podobne. My sa na všetky tieto veci pozrieme v našej recenzii.
Hra je označená ako PEGI 18, takže ak sa tú nachádzajú maloletí, poprosíme vypnúť internetový prehliadač, alebo aspoň nehovorte svojim rodičom, čo práve robíte. Obsah, ktorý sa nachádza v tejto hre, určite nie je určený maloletým. Žalovať však nikomu nebudeme. Ešte než začneme, pár technických informácií na úvod. Hra bola recenzovaná na PC (i7 6700K, 16GB Ram, GTX 1060 6GB). Počas recenzie sa nevyskytol žiaden FPS drop, hra je dobre optimalizovaná a po prvom spustení vám vyskočí možnosť automatickej optimalizácie. Našou zostavou sme dostali odporúčané nastavenia na úrovni “Very High”. Priaznivci kvalitnej audio zostavy si prídu taktiež na svoje, nakoľko v menu a počas súboja budú znieť hudobné nástroje symfonického orchestra v dostatočnej kvalite. Bohužiaľ, prichádza tu jedno veľké ALE. Hra beží na 30, respektíve 60 FPS. Presnejšie, v samotnom súboji ide hra na 60 FPS, ale v ostatných častiach, ako je menu, krypta, príbeh, ukážky Brutality/Fatality, si drží snímkovanie len na úrovni 30 FPS. Nevieme, prečo autori zvoli takýto neštandardný krok, ale pôsobí to ako päsť na oko. Skrátka „pixel hunteri“ budú mať opäť možnosť trolovať svojimi príspevkami na diskusných fórach. Pravdou však je, že ak hráte hru s plynulými 60 FPS a zrazu sa prepnete do 30, je to divný pocit a bije to do očí.
Mortal Kombat 11 stavia na dvoch pilieroch. Prvý z nich je príbeh, nemusíte sa však báť, nemáme v úmysle prezrádzať dejovú líniu. Len v skratke vysvetlíme, čo môžete očakávať. Príbeh začína tam, kde 10-ka skončila. Strážkyňa času Kronika (váš úhlavný nepriateľ) nesie smrť svojho syna Shinnoka veľmi zle a preto aj za pomoci tých najväčších zloduchov začne meniť časovú os (musíme povedať, že autori sa vo veľkom inšpirovali komiksovou postavou Flasha od DC). Narušenie časovej osi ma za následok stvorenie mladších postáv seba samých. Prinajmenšom bude zaujímavé sledovať mladšieho Johnny Cagea v hádke so svojim starším ja.
Mimika tváre hlavných postáv je vykreslená detailne, konkurenčne sa môže porovnávať aj s Anthemom.
Odohranie celej príbehovej kampane vám zaberie zhruba sedem hodín na strednej obťažnosti, čo v preklade, podľa slovníka MK 11, znamená obťažnosť amatér. Zároveň musíme konštatovať, že celý čas sme sa nemohli zbaviť pocitu, že sme braní len ako okoloidúci divák a nie pán situácie. Príbeh ako taký nie je zložitý, klasický príbeh o hrdinoch. Skôr je benevolentný na prilákanie nových hráčov, kde všetky potrebné informácie, či už o jednotlivých postavách alebo vzťahoch medzi nimi, budete mať predkladané v správnom momente. Súčasne vám hra predstaví aj nové postavy. Nebojíme sa to označiť ako reštart celej série. Autori sa taktiež pohrajú s vašimi citmi. V jednom okamihu sa budete smiať, potom plakať. Následne na vás vyskočia rôzne fatality/brutality a vy tak nechcene odložíte kúsok obľúbenej maškrty, ktorú ste mali v pláne skonzumovať počas hrania a, áno, aj v tejto sérii sa bude často zomierať.
Bude ale zaujímavé sledovať, ako autori zakomponujú smrť jednej z hlavných postáv do nasledujúceho príbehu, pretože vytváranie a vykresľovanie novej postavy musí byť nesmierne náročnou prácou pre vývojárov tohto žánru. Oproti MK 10 sa autori úplne zbavili quick time eventov a strihové scény majú nádych precíznosti a filmovosti. Mimika tváre hlavných postáv je vykreslená detailne, konkurenčne sa môže porovnávať s Anthemom alebo L.A. Noire od Rockstaru.
Súbojový systém popíšeme z dvoch rozdielnych pohľadov. Prvý bude nováčik alebo rekreačný hráč, ktorý si hru zahrá len keď dostane chuť. Druhý bude turnajový hráč, ktorý chce dosahovať najlepšie priečky a výsledky. Mortal Kombat sa vo všeobecnosti radí medzi bojovky, kde nepotrebujete mať odohraných stovky hodín, aby ste pochopili celý princíp súbojového systému. Skrátka, stláčate všetko, čo vám príde pod prsty a neveriacky pozeráte na obrazovku, aké kombo ste práve vyčarovali. To ale neznamená, že hra v jadre neponúka komplexnejší systém, kde správna kombinácia môže viesť až k neuveriteľne rýchlej smrti nepriateľa. Tréningový mód je priam ukážkový a ostatné, hlavne Japonské bojovky by si mali zobrať ponaučenie. Hra vás prevedie základnými, pokročilými až expertnými praktikami. Výrazné zmeny v hrateľnosti nenastali, ale HUD systém je oproti predošlej verzii značne vylepšený.
V prvom rade už nebežíte, rýchlejší pohyb vyvoláte dvojklikom. K dispozícii máte 24 + 1 bojovníkov (zámerne píšeme +1, pretože postava Shao Kahn je sprístupnená len ako bonus pre tých, ktorí si hru predobjednali). Každý jeden hrdina disponuje úplne rozdielnym bojovým umením. Taký Johnny Cage dokáže vytvárať rôzne akrobatické kreácie, Sub-Zero zas mraziť svojich nepriateľov. Pred každým bojom si vyberáte svojho hrdinu. Už v predošlej verzii ste mali na výber jednu z troch variácií špecifických útokov, ktorou mohol váš bojovník disponovať. V tomto Mortal Kombate autori išli ešte ďalej a ponúkajú dve plus jednu variantu. To znamená, že si môžete vytvoriť svoju vlastnú variantu špecifických útokov a tu nastáva výrazná zmena pre turnajového hráča. Vy síce vidíte variantu, ktorú si nepriateľ vyberá, ale môže byť ďaleko odlišnejšia, na akú ste zvyknutí, pretože v sekcii úpravy postáv máte na výber až 13 rôznych špecifických útokov, ktoré postupne dopĺňate do slotov. Pokojne sa tak môže stať, že jedna varianta môže mať až tri špecifické útoky, alebo len jeden špecifický útok s ďaleko väčšou silou.
X-Ray lištu by ste v súboji márne hľadali, bola totiž zamenená za funkciu Fatal Blow. Popisom sú si tieto funkcie veľmi podobné, ale zároveň veľmi odlišné. V predošlej verzii ste X-Ray lištu naplnili tak, že ste vykrývali jednotlivé útoky svojho súpera. Teraz sa vám Fatal Blow ukáže len v tom prípade, ak vaše zdravie klesne pod 30 %. Podotýkame, že túto funkciu môžete využiť len raz za zápas. Ak vám ju ale super vykryje, nezúfajte, táto funkcia sa obnoví po určitom čase, preto dochádza k určitej taktike, kde si podobne ako v Hamletovi budete pokladať otázku “byť či nebyť”, alebo skôr “teraz alebo neskôr”?
Avizovaná X-Ray lišta tu síce nie je, ale autori ju doplnili lištou s presne nešpecifikovaným názvom, rozdelenú na defenzívnu a ofenzívnu stránku. Tá má za úlohu zosilniť vaše útoky, poprípade rýchlejšie reagovať na nepriaznivý vývoj situácie. Spôsob doplnenia tejto lišty je plne automatizovaný, to znamená, že už nemáte možnosť túto funkciu svojpomocne ovplyvniť. Ak ste ešte nikdy nevideli anatómiu ľudského tela, pravdepodobne budete prekvapení, s akou precíznosťou a citom pre detail vám štúdio NetherRealm naservíruje zvyšky orgánov, ktoré prešli napríklad nabrúsenou čepeľou vrtuľníka. Mortal Kombat 11 má vlastne celú marketingovú časť postavenú len na dôvtipných fatalitách/brutalitách s nádychom čierneho humoru. Sporadicky každý jeden hrdina má v inventári dve fatality a tri brutality, ale nie sú mimovoľne dostupné.
Jednotlivé arény v 11-ke sú síce navrhnuté vskutku detailne, ale ani zďaleka vám nebudú skresľovať dianie na obrazovke.
Priebeh súbojov je plynulý, rýchly a celý čas viete, čo sa okolo vás deje. Okrem toho sme sa dočkali aj nových cutscén, ktoré však nepatria do kategórie fatalít alebo brutalít. Aby sme to lepšie vysvetlili, v jednotlivých častiach máp máte možnosť interakcie s predmetmi, ktoré sú na pozadí. Vy ako útočník môžete tento predmet využiť a tým spustiť cutscénu (jedná zo scén je aj interakcia s motorovou pílou, ktorá sa nápadne podobá tej Jasonovej z Friday the 13th). Minulý diel bol značne kritizovaný veľkým kontrastom arén, ktoré vystupovali do popredia hrdinu. Nemusíte sa však báť, pretože jednotlivé arény v 11-ke sú síce navrhnuté vskutku detailne, ale ani zďaleka vám nebudú skresľovať dianie na obrazovke.
Mortal Kombat 11 ponúka hneď niekoľko režimov. Začneme off-line režimami, ktoré sú všetkým známe a do hry neprinášajú žiaden nový vietor. Ak teda nerátame nový grafický kabát. Zaraďujeme sem lokálny multiplayer, turnaj pre dvoch hráčov a legendárne Klassic Towers, ktoré sa ďalej členia na: Novice, Warrior, Champion, Endless a Survivor. Klassic Towers sme využívali len v tom prípade, keď sme si chceli dať na chvíľu pauzu a zároveň sme chceli získať nejaký ten obsah naviac. Ale ak patríte medzi náruživých hráčov, určite strávite viac času v online sekcii.
Injustice 2 má Multiverse, Mortal Kombat 10 má Living Tower a recenzovaný Mortal Kombat 11 má Towers of Time. Inak povedané, je to novodobá obmena Klassic Towers, ktorá je časovo obmedzená a ponúka ďaleko viac in-game obsahu. Súbojový systém je doplnený o nové prvky, môžeme to charakterizovať aj ako takzvané perky, ktorými sú nepriatelia vybavení. Napríklad, počas zápasu bude aréna do vás nepretržite strieľať rakety naplnené krvou alebo nepriateľ po každom úspešnom zásahu zasadí dodatočné poškodenie vo forme jedu. Aby ste ale zbytočne neboli sklamaní, hra vám dovolí, podobne ako u nepriateľa, vybaviť svoju postavu dostupnými perkami, ktoré získavate z rôznych režimov. V online sekcii nájdeme ešte klasický bodovaný mód, doplnený o Kombat ligu, o ktorej sme si viac popísali v predošlom článku. Taktiež módy Rooms, Private a Kasual mód, ktorý sa ďalej člení na Versus, King of the Hill a AI only. Za zmienku stojí hlavne King of the Hill, kde s ostatnými hráčmi čakáte v lobby na jedinečný moment ukázať všetkým, kto v skutočnosti ste. Popritom môžete sledovať zápasy druhých a hádzať do popredia emotikony, ktorými vystihujete situáciu v priamom prenose.
Ak ste sa dočítali až sem, verte, že sme len v polovici kopca. Teraz pôjdeme strmým pádom a hru nebudeme šetriť o invektíva. Konkrétne máme na mysli kontroverzné mikrotransakcie, ktoré si aj v tomto diele vydobyli svoje právoplatné miesto. Herných mien je tu niekoľko a pre ľahšie pochopenie ich rozdelíme do troch kategórií. Prvá kategória sa bude skladať z mincí a časových kryštálov, ktoré získavate aj počas hrania hry, pritom mince slúžia ako bežné platidlo. Oproti tomu tu máme kryštály, ktoré sú prémiová mena. Pochopiteľne, dá sa kúpiť, ale získať sa dá aj počas týždenných výziev, vyššieho levelu alebo zdolanie bossa v Towers. Jej získavanie je však veľmi zdĺhavé a dosiahnutie minimálnej hodnoty, za ktorú si môžete niečo kúpiť v obchode, je snáď až nemožné. Skrátka, autori od vás chcú vyťažiť čo najviac peňazí.
Druhá kategória sú fragmenty duší a srdcia protivníkov. Toto platidlo získate za výhry, kde duše máte automaticky prirátané a množstvo je náhodne generované. Srdcia získate len za pomoci dosiahnutých fatalít/brutalít. Bohužiaľ, musíme konštatovať, že za zápas získate maximálne jedno až dve srdcia. Táto mena slúži len ako platidlo v kryptách, kde máte špecifické truhly, ktoré otvoríte za pomoci dostatočného množstva duší, respektíve sŕdc. Aby ste lepšie chápali naše pohoršenie, tak jedna takáto truhlica stojí 250 sŕdc, tak si asi viete predstaviť, koľko musíte odohrať zápasov, aby ste sa dostali na požadovaný počet. A to sme ešte nespomenuli, že po otvorení na vás môže vyskočiť nemilé prekvapenie v podobe bežných predmetov. Nikto vám totižto nezaručí, že truhla musí obsahovať niečo špecifické alebo niečo vo vyššej kvalite.
Tretia kategória nie je tak celkom platidlo, ale skôr akýsi „zlepšovák“, ktorý v čase recenzovania nebol do hry plne implementovaný. Presnejšie máme na mysli Fatality tokeny, ktoré slúžia ako pomôcka k tomu, aby ste zamenili zložité kombo za jedno tlačidlo. Ďalej tu je možnosť preskočiť súboj a už z názvu je jasné, o čo pôjde. Tento token využijete len v Towers. Posledné sú XP boosty v augment slotoch, o ktorých si popíšeme hneď v ďalšom odseku.
Všetok dodatočný obsah slúži len ako kozmetické doplnky a nemá ani najmenší vplyv na hrateľnosť.
Druhý pilier, na ktorom Mortal Kombat 11 stavia, je plné vylepšovanie vašich postáv. Osobne sme sa ešte nikde v bojovkách nestretli s takouto rozsiahlou kustomizáciou, ako je to tu. Prakticky môžete zmeniť všetko, po čom vaše srdce túži. Nachádzajú sa tu základné intro ukážky (príchod na bojisko, pozícia pri víťazstve), vaše vlastné vybavenie, ktoré dodatočne vybavujete ešte augment slotami, veľké množstvo skinov, špeciálne schopnosti, ktorými môžete vybaviť svojho protivníka, ako aj prerozdeliť body umelej inteligencie podľa vášho uváženia. Nemusíte sa však báť, hrateľnosť to nemení a využijete to len v súbojoch, kde je sprístupnený tento mód. Tie sú AI Battle, Towers of Time a Ranked AI Matches.
Ruka v ruke s novým Mortal Kombatom ide aj postupné odomykanie dodatočného obsahu, ktoré sme čiastočne načali v predošlej časti recenzie. Teraz upriamime našu pozornosť na samotnú kryptu. Po prvých pár minútach skúmania zistíte, že vašou jedinou činnosťou bude otvárať truhly. Občas sa stane, že budete musieť vyriešiť puzzle hádanku, ale tie sú na báze školáka prvej triedy základnej školy. Samotné truhly nie sú nijak špecificky ohraničené, azda spomenieme len výšku peňazí, ktorá sa pohybuje od 1 200 – 15 000 mincí. Opäť musíme poznamenať, že výška a dostupnosť truhly nič neznamená. Pokojne sa môže stať, že dostanete len bežné predmety a oči pre plač.
Finálny verdikt je rozpoltený a budeme ho musieť zobrať opäť z dvoch pohľadov. Prvým budeme apelovať na úplných nováčikov, ktorí túto hru nehrali a sú na vážkach či si ju kúpiť alebo nie. S pokojom na duši môžeme povedať, že chybu neurobíte … ak si kúpite staršiu verziu hry. Mortal Kombat 11 je dobrá hra so skvelým príbehom, ale nie je tu toľko inovácií, aby ste za ňu museli hneď zaplatiť plnú sumu. Ak sa ale považujete za neskrotné zviera, ktorého nijaká fatalitka hneď nevystraší, choďte do aktuálnej verzie. Zároveň sa ale musíte pripraviť na fakt, že hra podlieha novodobému trendu, ktorý nesie názov mikrotransakcie.