Gran Turismo 7 – podarilo sa vývojárom vrátiť hre strateného ducha?

Mário Gurský

Gran Turismo (GT), herný automobilový fenomén, je tu s nami už od roku 1997, kedy vyšiel prvý diel na konzolu PlayStation. O 25 rokov neskôr tu máme jeho legitímne siedme pokračovanie aj keď celkovo ide o ôsmy diel. Práve jeho predchodca, Gran Turismo Sport, ktorý vyšiel mimo očíslovanú sériu, bol prijatý celkom vlažne. Dôvodov bolo nespočetne veľa. Spomeňme nutnosť neustáleho online pripojenia, takmer žiadny obsah mimo online pretekania a zo začiatku aj biedna ponuka áut, či chýbajúce legendárne trate. Treba uznať, že minimálne po stránke vozového parku, Forza už predchádzajúcu generáciu konzol Gran Turismo prevalcovala.

Na strane druhej sa vývojári z Polyhphony Digital aspoň snažili vypočuť hlas hráčov a v podstate v pravidelných mesačných aktualizáciách pridávali postupne nové a nové autá, trate, ako aj kúsok offline kontentu v podobe „časoviek z tratí“. Vo všeobecnosti to však aj tak bol viac menej prepadák najmä z pohľadu toho, že na titul sa čakalo štyri roky. Obsah, ktorý priniesol jednoducho nezodpovedal dobe čakania. Polyhphony Digital si tak pre siedme pokračovanie zobrali ešte viac času. Po dlhých deviatich rokoch sa tak hráči dočkajú siedmeho pokračovania. Hlavná otázka teda znie, podarilo sa im priniesť ducha Gran Turismo späť?

- Reklama -

3, 2, 1… Štart

Polyphony Digital spoločne so Sony oznámilo pokračovanie v podobe Gran Turismo 7 11. júna 2020 na evente PlayStation. Dátum vydania bol plánovaný na rok 2021, avšak ako to už v posledných rokoch býva, kvôli pandémii sa titul odložil až na štvrtý marec 2022. Nejde však o čistokrvný titul pre PlayStation 5 aktuálnu generáciu konzol a to vzhľadom na fakt, že titul vychádza aj pre staršiu generáciu konzol PlayStation 4. Vývojári si dali za úlohu priniesť hru, ktorá nebude len o pretekaní, ale aj o automobilovej histórii ako aj o tom, že sa vzdá hold svetu automobilov.

Pred štartom stojí ešte za zmienku, že GT vyžaduje online pripojenie, okrem arkádovej časti. Z dôvodu aby hráči nepodvádzali. Nejde ale o prekvapivú informáciu, nakoľko Yamauchi, japonský herný dizajnér, o tom hovoril už skôr. Pri prvom zapnutí vás hra prevedie krátkym tutoriálom v jednom z jeho nových módov, tzv. hudobnom rally. Ešte pred tým si však vyberiete spôsob ovládania. Za zmienku stojí, že okrem klasického ovládania pomocou zadných spúšťačov, vám hrá ponuka klasické ovládanie cez kocku a krížik s ovládaním auta cez šípky. Je tam aj tretia možnosť skrz pohybový systém DualSense, kde bočíte nakláňaním ovládaču a plyn a brzdu pridávate pomocou pravej analógovej páčky. Keď tento mód predstavovali bližšie, ničím nás nezaujal. Prišlo nám to ako časovka s hudbou. V princípe to tak aj je. Avšak mýlili sme sa v tom, že to nebude zábavné.

Novinka, ktorá nenadchne, ale pobaví

Taká je práve spomínaná Music Rally. Svoje čaro tomu dodáva práve namixovaná hudba. Mix najznámejších klasík v modernom prevedení je jednoducho na nezaplatenie. Vašou úlohou je za celú dĺžku pesničky prejsť danú dĺžku trate. K tomu máte odpočet beatu, ktorý sa odpočítava daným „basovým“ úderom v pesničke. Na trati máte aj kontrolné stanoviská, cez ktoré keď prejdete získate určitý počet beatov. Ide o vydarený mód, ktorý bude zábavný pokiaľ v ňom budú tie správne skladby.

- Reklama -

Po prejdení máte na výber či chcete pokračovať v hudobnej rally, alebo sa vrhnete do GT módu. V ňom sa vám naskytne pohľad na mapu sveta, ktorá bude pre starých hráčov veľavravná. Pre tých nových tam však bude sprievodkyňa Sarah, ktorá všetko podrobne vysvetľuje a sprevádza vás svetom. Rovnako tak vysvetľuje aj novinky, ktoré do hry pribudli. Pri pohľade na mapu však nejedno nostalgické srdiečko zaplače radosťou.

Autá všade kam sa pozriete

Následne je čas vybrať si vaše prvé auto. Príbeh vás zavedie na kartu jazdených áut, kde si jedno vyberiete. Ide o bazár, v ktorom nájdete jazdené auta za lacný peniaz. Teda z časti. Tento bazár slúži najmä k nákupu áut, ktoré nemajú rok výroby tohto storočia. Takže všetky kultové autá do roku 2000 nájdeme práve v tejto karte na mape. Počet áut v bazáre je však limitovaný a ponuka sa mení. Funguje to v podstate ako klasický bazár. Takže milovníci áut ako Nissan Skylline R34, Mazda RX-7, BMW M3 a podobných starých, dnes už kultových automobilov, si možno na to svoje vysnívané auto budú musieť trošku počkať.

Okrem jazdených áut na mape sveta nájdeme aj takzvaný Brand Central, kde sa nachádzajú všetky autá vyrobené v roku 2000 a vyššie. Ide o úplne nové autá, ktoré nemajú nič najazdené. A ako už napovedá názov karty, v podstate navštevujete vybranú značku auta a priamo od nich si vyberiete farbu, zaplatíte a odídete s čisto novým autom. Posledným miestom, kde zoženiete autá, je karta s názvom Legendárne autá. Tu nájdete vzácne a drahé klasiky s veľmi malým počtom výberu. Nachádzajú sa tam kúsky ako Shelby Cobra Daytona Coupe z ´64 alebo aj Ferrari 250 GT Berlinetta Passo Corto z ´61.

Stane sa z vás zberateľ áut

Ide o veľmi zaujímavý prvok, ktorý tak trochu približuje realitu, koniec-koncov vašou úlohou je vlastniť a vyzbierať všetky autá v hre. A byť zberateľom aut nie je len o peniazoch, ale aj o trpezlivosti a šťastí dostať sa v správnej chvíli k tomu správnemu a vytúženému autu. Keď sa už bavíme o autách v hre, zo začiatku sa ich v nej nachádza 424. Oproti šiestemu dielu, v ktorom sa nachádzalo cez 1 200 kusov je to stále malé číslo, no už teraz ide o oveľa väčší počet áut, ako tomu bolo v predchádzajúcom titule Sport.

Podľa očakávaní najväčšie zastúpenie tam má Japonsko. Z celého obsahu je zhruba jedna tretina vozov práve z krajiny vychádzajúceho slnka. Dôvodov môže byť viac. Jedným z nich napr. to, že práve vývojári z tejto krajiny aj pochádzajú. Takže pre nich môže byť jednoduchšie uzatvárať licencie. Na strane druhej nemôžeme namietať, lebo práve z tejto krajiny pochádza množstvo skvelých unikátnych a víťazných áut.

Veľké búračky nečakajte

Jednou z veci, ktorá ostala nezmenená, je vizuálne poškodenie áut. Okrem poškriabaného laku neočakávajte nič iné. Tento jav sa hrou objavuje naprieč celou sériou. Ťažko povedať z akých dôvodov to reálne takto je. Pri tomto dieli mi však napadlo, že to môže byť aj tým, že Polyphony Digital sa snažia z „prahsprostej“ pretekárskej hry spraviť niečo viac než je len pretekanie a búranie.

Hra Gran Turismo 7 obsahuje okrem pretekania na tratiach aj množstvo ďalších výziev. Klasikou, ktorá snáď nikoho neprekvapí je návrat Licencií. Ide o miesto, kde získavate licenciu za plnenie úloh. Každý typ licencie sa skladá z 10 úloh. Jednotlivo v nich máte rozdelené časy do troch pohárov. Zlatý, strieborný a bronzový. Odmenou za licenciu okrem toho, že vás pustia na šampionát, je aj auto, respektíve dve, ak ich (časy) spravíte všetky na zlato.

Začiatočníci Gran Turismo sa všetko naučia

Ako sme však písali, nie je to len o tom. Pri každej licenčnej kategórii dostanete aj svojho inštruktora. Ten vás bude sprevádzať naprieč celou skúškou. Naučí vás základy. Ako prejsť zákrutu, hľadať ideálnu stopu, ako sa správať keď brzdíte z kopca, do kopca, pri klopených zákrutách a množstve ďalších. Vďaka tomuto môže do sveta motoršportu preniknúť naozaj každý a naučiť sa množstvo vecí. Stať sa lepším pretekárom v hrách a posúvať tak svoje limity.

Hra ponúka ešte jeden podobný bod na mape a tým sú Misie. Ide o miesto plné výziev v podobe rôznych úloh. Predbehnúť určitý počet áut do piatich zákrut, alebo driftovacia výzva, drag súťaž či úloha, v ktorej musíte s určitým množstvom paliva dôjsť čo najďalej za pomoci využitia kopcov a podobne. Samozrejme, každá z týchto misií má rovnaké tri ohodnotenia ako pri licenciách a rovnako za splnenie dostanete auto resp. dve, ak máte všetko na zlato. Misie si postupne otvárate na základe vašej zberateľskej úrovni.

Napredujete dopredu

Zberateľská úroveň je v podstate vaša klasická úroveň. Tú si zdvíhate podľa očakávaní víťazstvami v pretekoch, plnením spomínaných misií, licencií, ale aj kupovaním a zbieraním áut. V hre nechýba ani tuningová dielňa. V nej si kupujete vylepšené diely do auta. Tie sú rozdelené do piatich kategórii, ktoré si odomknete práve zvyšovaním zberateľskej úrovne. Ide o pomerne dôležitú časť GT, pretože pokiaľ si do auta nekúpite lepšiu prevodovku, motor, brzdy a iné súčiastky, nemôžete si auto nastavovať podľa seba.

Nebudete schopní nastaviť si pretáčavosť alebo nedotáčavosť auta a množstvo ďalších vecí. Samozrejme ide už o vaše znalosti a vedomosti upraviť si auto podľa vašej potreby a jazdného štýlu. Tí, ktorí rovnako ako my, sa do týchto vecí nevyznajú nemusia zúfať. Autá sú pojazdné aj po vylepšení a samozrejme zrýchlia a sú ovládateľné aj pre nás, ktorí sa autám veľmi nerozumieme.

Každé auto okrem bežných parametrov má aj koeficient akejsi výkonnosti. V hre sa označuje ako IV. Tento koeficient je pomerne dôležitý. Do veľkej miery totiž určuje náročnosť pretekov. Do každých pretekov máte okrem určených parametrov auta, napríklad že musí byť z Ázie a mať predný náhon, aj odporúčanie na výkonnosť. Hra vám však nie vždy bráni si auto vylepšiť oveľa viac a zjednodušiť si to. Na druhej strane neskôr v hre sú už niektoré preteky určené do konkrétneho koeficientu. Okrem toho sa v hre nachádzajú aj tri druhy klasickej náročnosti, ktorá nemá vplyv na odmeny v hre.

O autá sa treba starať

V mape sveta nájdeme aj miesto s názvom GT auto. Tu si svojho „tátoša“ môžete nechať umyť a vyleštiť, vymeniť olej v aute alebo spraviť generálku motora. Každá zo spomínaných veci má vplyv na výkon auta. Takže zanedbať ich rozhodne neodporúčame. Okrem toho tu však nájdete aj vizuálny tuning, ako napríklad rozšírenie bočníc, lakovanie, zmena farby svetiel, disky, polepy, zmena farby brzdového strmeňu, ale aj predných, zadných a bočných spoilerov. Neočakávajte však žiadne možnosti vybláznenia sa v podobe Need for Speed. Ide skôr o decentnú úpravu, ktorá má odôvodnenie aj v tom, že ak chcete pridať na aute prítlak, tak to bez zadného krídla jednoducho nespravíte.

Samozrejme nechýba ani možnosť zmeny farby a dizajnu prilby a kombinézy. V tomto smere máme jednu výčitku a to preto, že spomínané veci sú rozdelené do troch kategórii. Prvou je akýsi servis. druhou vizuálny tuning a tretia sa týka prilby a kombinézy. Nepríjemnosťou je, že keď si zvolíte jednu a máte v pláne pokračovať a zastaviť sa aj v druhej, tak vás to nevráti do možnosti výberu troch kategórii, ale do mapy sveta, kde znovu musíte kliknúť na kartu GT Auto a premiestniť sa do druhej kategórie. Je to veľmi nepraktické.

V garáži chcete mať čo najviac áut

Nechýba ani vaša vlastná garáž. V nej máte uložené svoje autá. Okrem toho si ich v nej aj nastavujete podľa svojej potreby. V garáži však nájdete aj kupóny do rulety. Je to forma odmeny za plnenie úloh. Dostanete kupón, v ktorom máte 5 druhov odmien. Od peňazí po tuningové diely, zľavy na autá, ako aj samotnú možnosť nejaké auto vyhrať. V garáži nájdete aj kartu zbierky vašich áut. Ide o album alebo katalóg, kde sú autá kategorizované podľa krajín, výrobcu a podobne. Zábavnym prvkom však je, že sa tu o každom aute dozviete pár informácii a zaujímavostí, ako napríklad, že značka DS Automobiles bola najprv divízia v Citroene, ktorá sa v roku 2015 osamostatnila.

Samozrejme je toho oveľa viac. Ako sme už spomínali vyššie, GT sa skutočne snaží vzdať hold nie len hrám, ale aj automobilovému odvetviu ako celku. Druhým najdôležitejším miestom v hre je kaviareň. Do nej si chodíte po úlohy v podobe obedového menu. Ide najmä o úlohy typu získania nejakej kolekcie áut, ale z času na čas musíte aj vyhrať šampionát a podobne. Po jej dokončení sa samozrejme dozviete pár informácii o danej kolekcii – čím je špeciálna a zaujímavá.

Kde všade budete jazdiť?

Okruhy v Gran Turismo sú rozdelené do troch kategórií: Amerika, Európa a samozrejme Ázia a Oceánia. GT ponúka viac ako 90 tratí, resp. ich rôzne variácie. Z reálnych okruhov tu nájdete Daytona, Nurburgring, talianskú Monzu, Red Bull Ring v Rakúsku, ale aj okruh Le Mans, japonskú Suzuku alebo Fuji či brazílsky Interlagos. Nájdete tu však aj vymyslené trate z dielne Polyphony digital ako napríklad veľmi obľúbený Trial Mountain.

Každá z tratí okrem príbehového pretekania, kam vás hra nasmeruje z kaviarne, ponúka aj ďalšie režimy. Arkádové preteky, skúsenosti z okruhu, kde vašou úlohou bude zajazdiť dané sektory a následne jedno celé kolo na danej trati, časovka, drift, ale aj možnosť nastavenia si vlastných pretekov za vlastných podmienok. Niektoré z okruhov ponúkajú aj miesto stretnutia. Ide o miesto, kde sa v online priestore na trati stretnú hráči, aby si len tak bez pravidiel a obmedzení zajazdili a porozprávali sa. Jednoducho spolu strávili čas, poprípade predviedli autá zo svojej zbierky.

Hra ponúka, respektíve obsahuje, aj režim pre dvoch hráčov, bližšie známy „gaučový“ split screen. Vývojári nezabudli ani na milovaný režim scapes, ktorý sa rozrástol už na 2 571 miest. GT šport však myslí aj na hráčov, ktorých možno nezaujíma pretekanie s počítačom. V sekcii Sport sa bude nachádzať online pretekanie, ktoré je v podstate nezmenené z predchádzajúceho dielu. Režimom budete stúpať na základe vašej šikovnosti ako aj čistoty jazdenia.

Ako to celé vyzerá

Po grafickej stránke hra opeknela. Určite ide o najkrajšie vyzerajúce automobilové preteky na PlayStation doposiaľ. Na druhej strane to zas nie je až taký rozdiel oproti predchádzajúcemu dielu. Áno, spätné zrkadlá sú už vyhladené a nasvietenie skrz počasie je fantastické, ale rozhodne sa je ešte kam posúvať. Netreba sa však tomu čudovať, hra totiž vychádza aj na minulú generáciu konzol.

Jedným z negatív je aj fakt, že počas pretekania je ray tracing vypnutý. Zapína sa až v momente záznamu v režime scapes, garáži a podobne. Na strane druhej, nikto z nás by sa asi nechcel trápiť v pretekoch kvôli zlým snímkom za sekundu. Ďalšou nepríjemnosťou je pohľad na ruky vodiča. Prsty a občas aj celkové animácie rúk nevyzerajú dobre. Čo je pomerne dosť zarážajúce nakoľko v predchádzajúcom dieli s tým problém nebol.

O to viac to ide do kontrastu s tým, že pohľad do interiéru jednotlivých áut je spracovaný fantasticky. Koža vyzerá ako koža, plast ako plast, lacný diel vyzerá ako lacný diel. Nehovoriac o všetkých tých budíkoch či dokonca detailov nitiek na kombinéze a celkového dojmu, ktorý je na pohľad z prvej osoby bravúrny.

Dnes bude polooblačno, miestami s prehánkami

Najväčším prekvapením a plusom je samotné počasie a denná doba vo všeobecnosti. Prechody zo šera do objatia noci, ale aj prechod do tunela za bieleho dňa, kde zo začiatku vidíte menej dôsledkom slnka. Je to naozaj perfektné a bezchybné. K tomu pridajte osvetlenie najmä počas večerných hodín, kedy hra po vizuálnej stránke ide hore. Nič sa nevyrovná večernému jazdeniu na „zelenom pekle“ Nurburgringu.

To, že počasie je skutočne prepracované a na niektorých tratiach autentické, značí aj fakt, že vývojári skúmali reálne počasie na základe meteorologických dát, ktoré následne implementovali do hry. Rovnako aj dážď mení vozovku k nepoznaniu. Dokonca trať schne nerovnomerne v závislosti od toho, kde na trati svieti slnko. Nesmieme zabudnúť ani na tzv. slipstreamy, ktorých účinok sa v hre nachádza tiež. Spomenúť musíme aj kvalitný a na mieru ušitý soundtrack pre túto hru. Nejedna pesnička mi pripomenula spomienky na prvý či druhý diel.

Pár slov o ovládaní a konečné zhodnotenie

Haptika a adaptívne spúšťače sú zastúpené aj v tejto hre. Dokonca lepšie ako by sme aj čakali. Haptika funguje pri prebrzdení a zablokovaní kolies, prejazdoch cez obrubníky. Jeden z prekvapujúcich momentov bol pri adaptívnych spúšťačoch. Išlo o doslova „waw“ efekt. Po spustení hry sme totižto šli brzdiť v tutoriáli do prvej zákruty a následne sme zistili, že spúšťač pre brzdu je oveľa tuhší, ako ten pre plyn. Dokonca je rozdielny pri rôznych autách.

Gran Turismo 7 je takmer perfektná hra na poli simulácie a arkády. Vhodná pre sviatočných hráčov ako aj pre tých, ktorí si auta radi nastavujú a jazdia na volantoch. Ponúka množstvo obsahu pre každého. Od offline pretekania, výzvy, zbierania až po online súťaženie. Avšak nie len to.

Gran Turismo 7 ponúka pohľad na automobily tak, ako doposiaľ žiadna iná hra. Okrem nespočetne veľa hodín zábavy vám ponúkne aj poznatky, možnosť tvorby a spoznania kultúry tohto sveta. Pripočítajte k tomu bezchybné počasie, veľmi dobrú fyziku a peknú grafiku. Hra vás odmení autom za všetko čo sa len dá, takže tu si spokojne môžete zajazdiť na všetkom. Stačí len jazdiť. To všetko nový diel ponúka a rozhodne tak vylepšuje renomé po predchádzajúcom dieli.

- Reklama -
1 koment
1 Komentár
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre
trackback

[…] Gran Turismo 7 – podarilo sa vývojárom vrátiť hre strateného ducha? […]

Naša relácia

- Reklama -
1
0
Chceme počuť tvoj názor! Pridaj komentár :)x