Formula 1 je späť, v nedeľu 5. marca sa uskutočnili prvé preteky tejto sezóny. Pozrime sa na to, čo robila spoločnosť Codemasters s tohtoročnou nevyhnutnou F1 23.
Už v roku 2021, uprostred pretrvávajúcej pochmúrnej atmosféry globálnej pandémie, spoločnosť Codemasters po prvý raz do svojej dlhoročnej série Formula 1 zaviedla plnohodnotný príbehový režim, nazvaný Braking Point. Braking Point, ktorý sa tiahne originálnym príbehom skutočného športu, rozprával o vzostupe fiktívneho nováčika prostredníctvom série kurióznych pretekárskych výziev.
Týmto čerstvým jazdcom bol Aiden Jackson, talentovaný Brit, ktorému však chýbali skúsenosti na veľkej scéne. Jackson sa spočiatku dostal do sporu so svojím holandským tímovým kolegom, veteránom Casperom Akkermanom, ale títo dvaja nakoniec napravili svoj vzťah a spojili svoje sily, aby zvrhli svojho súpera Devona Butlera symbolického zlého chlapca.
Obzvlášť zaujímavým prvkom Braking Point bolo, že nepredstavila vlastný tím pre Jacksona a Akkermana. Jazdci v skutočnosti pretekali za jeden z piatich skutočných tímov na základe výberu hráča. Williams, Haas, Alfa Romeo, Alpha Tauri a Racing Point (ktorý sa počas príbehu stal Aston Martinom, pretože sa vzťahoval na roky, keď v skutočnom šampionáte došlo k zmene značky).
Príprava Breaking Point režimu trvala dva roky
Ďalší jazdec z jedného zo štyroch zostávajúcich voliteľných tímov bol nahradený Butlerom. Rozprávanie príbehu sa príliš nevydarilo, ale celkovo išlo o úprimnú snahu, ktorá bola dobre vykonaná, a bolo pekné, že skutočné tímy boli presvedčené, aby pre účely príbehu odstavili jedného alebo oboch zo svojich skutočných jazdcov.
Práca na tomto doplnkovom príbehovom režime si údajne vyžiadala dvojročný vývoj. To znamená, že hoci ďalšia kapitola Braking Point minuloročnú hru preskočila, mohla by prísť ako súčasť tohtoročnej F1 23. To však Codemasters stavia do trochu zložitej situácie, pretože ako preboha vytvoriť fiktívnu drámu F1, ktorá by mohla konkurovať tomu, čo sme videli v minulej sezóne?
Zabudnite na celkový výsledok, ktorý bol tak trochu všeliakým, a to nehovorím o dažďom skrátenej japonskej GP, ktorá rozhodla o šampionáte za takých neelegantných okolností, že ani samotný Max Verstappen nevedel, že sa stal majstrom sveta.
Teaser website and store pages for F1 23 are up:
— Gematsu (@gematsu) March 2, 2023
Website: https://t.co/wQVzL6P7ST
PlayStation Store: https://t.co/vEvXT23zDT
Microsoft Store: https://t.co/fLamFGFApz
Steam: https://t.co/bR7zqAeoCX
Gematsu page: https://t.co/MUKPEshOHf pic.twitter.com/ipL12MOevl
Skôr mám na mysli to, čo bolo označené za najrozsiahlejší súbor zmien pravidiel, aké tento šport zažil za posledné štyri desaťročia, a rovnaká kombinácia auta a jazdca z roku 2021 opäť vyhráva na celej čiare? A jasné, F1 nie je špekulatívny seriál a fanúšikovia F1 sú viac než zvyknutí na to, že najrýchlejšie autá dominujú počas niekoľkých po sebe idúcich sezón, ale nemyslím si, že to môžete mať za zlé tým z nás, ktorí dúfali, že drastická technická revízia a štartový rošt plný úplne nových áut prinesú iný výsledok.
Veľké očakávania
Alebo aspoň zaujímavejšie výsledky. Teda namiesto toho, aby to isté auto vyhralo v jednej sezóne viac pretekov ako ktorékoľvek iné v histórii šampionátu. Povedzme si pravdu, rok 2022 nebol práve taký, aký väčšina z nás očakávala. Do čerta, v roku 2021 sa na pódiu umiestnilo 10 jazdcov mimo veľkej trojky tímov Red Bull, Ferrari a Mercedes. V roku 2022 bolo jedno. Jedno jediné pódium mimo troch najväčších tímov, keď Lando Norris na Veľkej cene Emília-Romagna obsadil tretie miesto.
Ako som povedal, pamätám si, že na mňa skutočne zapôsobilo, že skutočné pretekárske tímy boli spokojné s tým, že ich skutoční, zmluvní jazdci ustúpili do pozadia fiktívnym postavám v príbehovom režime F1 2021, a dokonca videli, ako sa ich tímové autá pre väčšiu dramatickosť zrazili.
Ako by tie isté tímy reagovali na pokračovanie režimu Breaking Point, v ktorom by sa odohrali niektoré z vylomenín, ktoré sa odohrali v minulej sezóne? Zvážil by niekedy niektorý z reálnych tímov F1, že by sa podpísal pod príbeh, v ktorom by bol vykreslený ako banda hlupákov?
Jedna vec je dokumentárny seriál, s ktorým súhlasili, ako napríklad Drive to Survive od Netflixu, druhá vec je videohra. Sami dobre vieme aké ťažké je dostať do hier skutočné automobilové značky a obzvlášť nemožné je pokúsiť sa týmto autám dopriať reálnu a skutočnú deštrukciu, pretože samotné značky sú príliš fajnové na to, aby sa ich auta v hrách poničili.
Pýcha predchádza pád
Uvažoval by niekedy McLaren o schválení príbehu, v ktorom by sa ocitol v situácii, že by vyhodil jedného zo svojich jazdcov, ktorému by zostával rok do konca zmluvy, a dostal by pritom obrovský a verejný finančný kopanec?
Alebo taký Alpine. Bol by v pohode s tým, že kvôli vlastnej chybe by prišli o veľmi talentovaného mladíka, s ktorým otáľali tak dlho až prebehol ku konkurencii?
Schválil by Mercedes myšlienku, že Lewis Hamilton po prvý raz vo svojej úžasnej kariére v F1 odjazdí celú sezónu bez víťazstva alebo pole position?
A bol by Red Bull spokojný s obrovskou pokutou za porušenie rozpočtových pravidiel a potom s „občianskou vojnou“ medzi svojimi jazdcami, ktorá vyvrcholí tým, že ich uznávaný šampión pred celým svetom odmietne pomôcť svojmu tímovému kolegovi?
Teraz sa môžem úplne mýliť. Koniec koncov, spoločnosť Codemasters je na scéne a okolo F1 už viac ako desať rokov. Ale neviem, niečo mi na tom všetkom pripadá dosť nepravdepodobné. Napriek tomu, že sa všetky vyššie spomínané incidenty stali, pred nimi by sa takýmto príbehovým úletom smiali všetky oddelenia v každom tíme F1. A kto by im to mohol mať za zlé, že áno?
Kam teda Codemasters posunie ďalšiu kapitolu Braking Point? Ako odvážne to môže dopadnúť? A bude vôbec dvojročnica naplnená? To sú otázky, ktoré hlodajú moju myseľ posledné dni po tom, ako Codes predstavil teasser trailer na nový ročník.