Keď sa Elden Ring objavil pri prezentácii Nintendo Switch 2, vyzeralo to nádejne. Naznačovalo to, že vývojári tretích strán budú mať o konzolu záujem. Lenže správy z gamescomu hovoria niečo iné – hra má problémy, najmä v prenosnom režime. Otvorený svet spôsobuje výrazné zníženie snímkovej frekvencie. Bandai Namco si to uvedomuje, pretože počas prezentácie neumožnili nahrávanie videa. To vzbudilo obavy.
FromSoftware už dlhodobo zápasí s optimalizáciou výkonu. Elden Ring stále nefunguje úplne plynulo ani na PS5, Xbox Series X či PC. Verzia pre Switch 2 je ich prvý pokus na platforme od Nintenda. Preto je obava z výkonu legitímna, najmä s ohľadom na chystaný exkluzívny titul The Duskbloods.
IGN označilo verziu Elden Ring pre Switch 2 v handheld režime za „katastrofu“. Ian Higton z Eurogameru si vyskúšal začiatok hry práve v tomto režime. Ocenil osvetlenie aj rozlíšenie, no už počas boja s Grafted Scion zaznamenal dramatické prepady snímok. Keď sa dostal do Limgrave a uvidel Erdtree, hra začala sekať ešte viac.
Demo obsahovalo len jeden grafický režim s aktívnym HDR. Vývojári to však môžu do finálnej verzie zmeniť. Podobné skúsenosti mali aj Jon Cartwright (GVG). Cartwright upozornil, že pri výskyte hmly padali snímky hlboko pod cieľových 30 FPS. Dokovací režim síce fungoval lepšie, no stále nie ideálne.
Odkúsol si Elden Ring priveľké sústo
Fanúšikovia na Reddite reagovali sklamaním, no väčšina nebola prekvapená. FromSoftware má totiž povesť štúdia, ktoré nevenuje technickej stránke hier dostatok pozornosti. Elden Ring pritom funguje bez problémov na PS4, Xbox One aj na Steam Decku, ktorý takisto umožňuje handheld režim.
Switch 2 nie je tak výkonný ako PS5 či Xbox Series X, ale podporuje technológiu VRR. Nie je zatiaľ isté, či ju vývojári v tejto verzii využili.
Prvé výkonnostné problémy by nemali šokovať. Ani expanzia Shadow of the Erdtree, vydaná dva roky po pôvodnej hre, nezlepšila základné technické nedostatky. Podľa Digital Foundry hra naďalej trpí trhaním. Aktuálny stav portu pre Switch 2 naznačuje, že optimalizácia nie je pre vývojárov prioritou.
Digital Foundry si všimli problémy už v úvodnom traileri pre Switch 2. Napriek peknému rozlíšeniu sa objavovali záseky a kolísanie snímkov. Trailer zrejme ukazoval reálny stav vývoja. V kontraste s tým je Cyberpunk 2077, ktorý na Switch 2 funguje prekvapivo dobre. O to viac zaráža, že Elden Ring má takéto problémy.
Dátum vydania Elden Ringu na Switch 2 ešte nie je známy, takže vývojári stále majú čas na vylepšenia. Táto verzia vzniká priamo v štúdiu FromSoftware, bez pomoci externej spoločnosti. Pri predchádzajúcom Dark Souls Remastered port pripravovala firma Virtuos.
FromSoftware pripravuje aj exkluzívnu hru The Duskbloods, ktorá má vyjsť iba na Switch 2. Je vyvíjaná od základu pre túto konzolu. Veríme teda, že v tomto prípade sa štúdio postará o lepšiu optimalizáciu.