Na prvý pohľad sa môže javiť tento článok ako nesúvisiaci s hernou tematikou, avšak na druhej strane do nej rozhodne nepriamo vstupuje. Najmä preto, že aj emócie sú súčasťou tvorivého procesu a strach je rozhodne jednou z najsilnejších.
Fotografia Flamingone od Milesa Astraya, ktorá zobrazuje plameniaka, ktorý ohýba krk, aby skryl hlavu pod telom, získala „cenu ľudu“ a bronzovú cenu v kategórii AI v tohtoročnej súťaži farebnej fotografie 1839 (pomenovanej podľa roku, keď bolo toto médium prvýkrát sprístupnené verejnosti, ako sa uvádza na webovej stránke súťaže). Neskôr bola diskvalifikovaná za to, že ide o skutočnú fotografiu.
„Chcel som ukázať, že príroda stále dokáže poraziť stroj a že skutočná práca od skutočných tvorcov má stále svoju hodnotu,“ povedal fotograf pre PetaPixel. „Po tom, čo som v poslednom čase videl prípady, keď snímky vytvorené umelou inteligenciou porazili skutočné fotografie v súťažiach, začal som uvažovať o tom, že tento príbeh a jeho dôsledky obrátim tým, že do súťaže s umelou inteligenciou pošlem skutočnú fotografiu.“
Už v roku 2022 získal umelec Jason Allen, ktorý sa zaoberá umelou inteligenciou, prvú cenu v súťaži výtvarného umenia na štátnom veľtrhu v Colorade. „Myslím si, že spätná reakcia je bežná pri každom väčšom technologickom pokroku, čo sa týka umenia,“ povedal. „Takýto prípad bol v minulosti s fotoaparátom, ktorý ohrozoval portrétistov, kde človek nemusel robiť nič iné, len stlačiť tlačidlo. Samozrejme, dnes už vieme, že je to smiešne, ale na prijatie nových epoch pokroku v umení je potrebný čas.“
V roku 2023 Boris Eldagsen vyhral kreatívnu otvorenú kategóriu v súťaži Sony World Photography Awards a potom odhalil, že jeho snímku vytvorila umelá inteligencia. „Snímky s umelou inteligenciou a fotografia by si v takomto ocenení nemali navzájom konkurovať,“ povedal vtedy. „Sú to odlišné entity. Umelá inteligencia nie je fotografia. Preto toto ocenenie neprijmem.“
Eldagsen sa snažil poukázať na to, že ceny za fotografiu nie sú pripravené na AI, a zdá sa, že mal pravdu. Medzi porotcami súťaže 1839 sú riaditelia a manažéri z The New York Times, Christie’s, Getty Images a Maddox Gallery, z ktorých nikto nebol schopný rozlíšiť výtvor umelej inteligencie od skutočnej fotografie plameniaka, ktorý si schováva hlavu.