Ocenená fotografia bola diskvalifikovaná v kategórii umelej inteligencie, pretože sa ukázalo, že je skutočná

Mário Gurský

Na prvý pohľad sa môže javiť tento článok ako nesúvisiaci s hernou tematikou, avšak na druhej strane do nej rozhodne nepriamo vstupuje. Najmä preto, že aj emócie sú súčasťou tvorivého procesu a strach je rozhodne jednou z najsilnejších.

Fotografia Flamingone od Milesa Astraya, ktorá zobrazuje plameniaka, ktorý ohýba krk, aby skryl hlavu pod telom, získala „cenu ľudu“ a bronzovú cenu v kategórii AI v tohtoročnej súťaži farebnej fotografie 1839 (pomenovanej podľa roku, keď bolo toto médium prvýkrát sprístupnené verejnosti, ako sa uvádza na webovej stránke súťaže). Neskôr bola diskvalifikovaná za to, že ide o skutočnú fotografiu.

- Reklama -

„Chcel som ukázať, že príroda stále dokáže poraziť stroj a že skutočná práca od skutočných tvorcov má stále svoju hodnotu,“ povedal fotograf pre PetaPixel. „Po tom, čo som v poslednom čase videl prípady, keď snímky vytvorené umelou inteligenciou porazili skutočné fotografie v súťažiach, začal som uvažovať o tom, že tento príbeh a jeho dôsledky obrátim tým, že do súťaže s umelou inteligenciou pošlem skutočnú fotografiu.“

Už v roku 2022 získal umelec Jason Allen, ktorý sa zaoberá umelou inteligenciou, prvú cenu v súťaži výtvarného umenia na štátnom veľtrhu v Colorade. „Myslím si, že spätná reakcia je bežná pri každom väčšom technologickom pokroku, čo sa týka umenia,“ povedal. „Takýto prípad bol v minulosti s fotoaparátom, ktorý ohrozoval portrétistov, kde človek nemusel robiť nič iné, len stlačiť tlačidlo. Samozrejme, dnes už vieme, že je to smiešne, ale na prijatie nových epoch pokroku v umení je potrebný čas.“

V roku 2023 Boris Eldagsen vyhral kreatívnu otvorenú kategóriu v súťaži Sony World Photography Awards a potom odhalil, že jeho snímku vytvorila umelá inteligencia. „Snímky s umelou inteligenciou a fotografia by si v takomto ocenení nemali navzájom konkurovať,“ povedal vtedy. „Sú to odlišné entity. Umelá inteligencia nie je fotografia. Preto toto ocenenie neprijmem.“

- Reklama -

Eldagsen sa snažil poukázať na to, že ceny za fotografiu nie sú pripravené na AI, a zdá sa, že mal pravdu. Medzi porotcami súťaže 1839 sú riaditelia a manažéri z The New York Times, Christie’s, Getty Images a Maddox Gallery, z ktorých nikto nebol schopný rozlíšiť výtvor umelej inteligencie od skutočnej fotografie plameniaka, ktorý si schováva hlavu.

- Reklama -
Komentovať
0 Komentárov
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Naša relácia

- Reklama -
0
Chceme počuť tvoj názor! Pridaj komentár :)x