Až 90 % PC a konzolových hráčov si za posledných 12 mesiacov zahrali remake alebo remaster. Vyplýva to zo správy Remake vs Innovate: Is the past the future of gaming?, ktorú 15. septembra 2025 publikovala konzultačná spoločnosť MTM.
Do prieskumu sa zapojilo 1 500 hráčov z USA a Veľkej Británie. MTM pritom rozlišuje remake ako novú verziu hry vybudovanú od základov s modernou grafikou a vylepšeným gameplayom. Remaster predstavuje vylepšenie pôvodnej hry s dôrazom na vizuál, zvuk a výkon, bez zásadných zmien v hrateľnosti.
Zaujímavé je, že až 85 % hráčov, ktorí siahli po remaku alebo remasteri, nikdy predtým nehrali pôvodnú hru. To potvrdzuje, že tieto projekty oslovujú nielen nostalgických fanúšikov, ale aj úplne nových hráčov.
Podľa prieskumu je o takéto tituly záujem – až 76 % opýtaných ich považuje za atraktívne. Rok 2025 už priniesol viacero výrazných návratov, ako napríklad Tomb Raider 4–6 Remastered, Oblivion Remastered, Metal Gear Solid Delta: Snake Eater. Čoskoro prídu aj ďalšie – Croc: Legend of the Gobbos, Gothic, Prince of Persia: The Sands of Time a Splinter Cell.
Hráči oceňujú, že remaky a remastre im pomáhajú znovu prežiť pozitívne spomienky na časy, keď pôvodné hry hrali po prvý raz. No zároveň sa objavuje aj kritika, že štúdiá sa tak vyhýbajú inováciám a namiesto nových nápadov volia jednoduchšiu cestu návratov.
„Naša správa ukazuje, že remaky a remastre majú silnú príťažlivosť, no pre štúdiá je dôležité nájsť rovnováhu,“ vysvetľuje Martin Bradley, šéf hernej divízie MTM. Podľa neho nostalgické projekty predávajú často lepšie než pôvodné verzie, no môžu brzdiť vznik čerstvých príbehov a inovatívnych herných zážitkov.