Nová Square Enix kríza sa dostala na verejnosť po tom, čo významný akcionár spoločnosti zverejnil 100-stranový dokument ostro kritizujúci smerovanie firmy. Ide o 3D Investment Partners, tretieho najväčšieho akcionára Square Enix s podielom 14,36 %. Tvrdí, že tvorca Final Fantasy a Dragon Quest čelí vážnemu poklesu ziskovosti a potrebuje zásadnú revíziu strednodobého manažérskeho plánu.
Investičná firma začala svoj podiel budovať v apríli a po neuspokojivej reakcii CEO Takashiho Kiryu na ich októbrovú analýzu. V dokumente označuje Square Enix za „pre-eminentného japonského vývojára“ s globálne uznávanými značkami, no zároveň tvrdí, že firma zaznamenala „výraznú deterioráciu výkonnosti“.
Kritika mieri na exkluzivitu, slabé predaje aj vysoké náklady
Square Enix minulý rok predstavil nový plán, ktorý obsahuje agresívnejší multiplatformový prístup, diverzifikáciu príjmov a zrušenie projektov v hodnote 112 miliónov libier. 3D Investment Partners však tvrdí, že plán je nedostatočný a nedokáže firmu revitalizovať.
Podľa investora sú hlavnými faktormi krízy:
- platformová exkluzivita,
- slabá návratnosť investícií do reklamy,
- nízke predaje starších titulov,
- nadmerné vývojové náklady,
- prílišná orientácia na japonský trh,
- slabý rast v zahraničí.
Dokument dokonca porovnáva Square Enix s Capcomom a Konami, aby zdôraznil rozdiely vo výkonnosti. Hoci Square Enix už robí niektoré kroky. Priniesol Final Fantasy 16 na Xbox a chystá FF7 Remake trilógiu na Xbox aj Switch 2. Investor tvrdí, že tempo a rozsah zmien sú nedostatočné.
Aktivistický investor tlačí na zmenu vedenia
3D Investment Partners vystupuje ako aktivistický investor a snaží sa získať podporu pre zmenu v najvyšších štruktúrach firmy. Kritika však ponúka len minimum konkrétnych riešení a skôr sa sústreďuje na poukazovanie nedostatkov.
Dokument využíva negatívny sentiment voči vybraným titulom na Metacriticu, ako Final Fantasy 16 či Dragon Quest 3 HD-2D Remake, hoci tieto hry komerčne uspeli. Investor tvrdí, že súčasná „Reboots“ stratégia Square Enix je nejasná a neponúka silnú víziu budúcnosti. Firma podľa neho zaostáva v cross-media projektoch, merchi, anime spoluprácach, filmovej produkcii, aj v arkádovom a manga biznise.
Square Enix potvrdzuje problémy aj interne
Minulý rok spoločnosť priznala, že Final Fantasy 16 aj Final Fantasy 7 Rebirth nesplnili predajné očakávania. Správa o výnosoch z mája tohto roka ukázala pokles predaja singleplayerových hier, aj keď zisk stúpol vďaka silným predajom Dragon Quest 3 HD-2D Remake.
V novembri prišiel ešte tvrdší krok — Square Enix oznámil, že chce, aby generatívna AI nahradila až 70 % QA testovania do roku 2027. Súčasne ohlásil masívne prepúšťania v rámci „fundamentálnej reštrukturalizácie“, ktorá zasiahne neznámy počet amerických zamestnancov a údajne aj 137 pracovných miest v Spojenom kráľovstve.
Investori aj hráči preto pozorne sledujú, či súčasná Square Enix kríza povedie k skutočným zmenám alebo len k ďalšiemu obdobiu turbulentnej neistoty.

