Podľa novej správy Computer Entertainment Supplier’s Association (CESA), ktorá organizuje Tokyo Game Show, až 51 % japonských herných firiem zapája umelú inteligenciu do vývoja hier. Údaje vychádzajú z odpovedí 54 spoločností, medzi ktorými sú Capcom, Konami, Square Enix, Sega či FromSoftware, ale aj menšie indie štúdiá.
AI najviac slúži na tvorbu vizuálnych assetov, postáv, textov a príbehov. Druhým najčastejším využitím je podpora programovania. Až 32 % firiem dokonca používa AI na vývoj vlastných enginov. Kompletná verzia správy vyjde v decembri 2025, preto zatiaľ nie sú známe všetky konkrétne príklady použitia japonských herných firiem.
Square Enix už v roku 2024 avizoval, že sa bude k AI stavať „agresívne“. AI sa objavila aj pri vývoji strieľačky Foamstars. Štúdio Level-5 experimentovalo so Stable Diffusion a Capcom tento rok skúmal generatívnu AI vo svojich projektoch. Sega má dokonca vlastný interný AI tím.
Jedným z mála veľkých mien, ktoré sa v zozname nenachádza, je Nintendo. Shigeru Miyamoto v roku 2024 uviedol, že spoločnosť chce zostať pri vlastnej kreativite a neplánuje nasadiť AI do vývoja. Umelá inteligencia bola horúcou témou aj na Gamescome, kde ju viaceré indie štúdiá označili za nenahraditeľný nástroj.