Ženy v hernom priemysle

Mário Gurský

Všetko najlepšie k Medzinárodnému dňu žien! Je to jeden z mojich najobľúbenejších sviatkov, pretože vzdáva hold tomu najúžasnejšiemu pohlaviu aké existuje. Nikomu hádam netreba vysvetľovať prečo sú ženy výnimočné a krásne stvorenia. Aj keď osobne nie som zástanca podobných dní, pretože ľúbiť a rešpektovať treba každého v každý deň. Nedá mi však dnes nevenovať pár písmen ženám.

V dnešný, pre ženy sviatočný deň, by bolo pekné osláviť niektoré ikonické ženy vo videohrách, od tých, ktoré pracovali a stále pracujú v tomto odvetví, až po tie, ktoré existujú v hrách, ktoré máme radi. Hoci v súčasnosti tvoria ženy len 23 % herného priemyslu (podľa GDC 2023 State of the Game Industry), značný počet žien nesporne významne prispel k videohrám, ktoré poznáme a milujeme.

- Reklama -

Priekopníčky

Mabel Addisová bola prvou ženskou dizajnérkou hier, ktorá v roku 1964 vytvorila hru The Sumerian Game na počítači IBM 7090. Tento titul zaviedol do hier pojmy ako aktualizácie hry, príbehové zážitky a prvé verzie cutscén. Hoci je Addisová nespornou ikonou, až tento rok posmrtne dostala cenu Pioneer Award na Game Developers Choice Awards.

Ďalej je tu Keiko Erikawa, ktorá v roku 1978 spoluzaložila spoločnosť Koei Tecmo so svojím manželom Yoichim Erikawom (Kou Shibusawa). Nielenže spoločnosť Koei Tecmo za 45 rokov svojej existencie neprepustila ani jedného zamestnanca, ani nevykázala stratu, ale Erikawa je priamo zodpovedná za vytvorenie Ruby Party, prvého výlučne ženského štúdia v rámci spoločnosti Koei Tecmo. Ruby Party, ktoré tvorili ženy z iných odvetví, ktoré Erikawa najala a preškolila na prácu v hrách, je zodpovedná aj za prvé známe otome (simulátor randenia určený ženám), ktoré bolo kedy vytvorené, Angelique.

A potom je tu Muriel Tramisová, ktorá je známa ako prvá černošská herná dizajnérka. Tramisová nastúpila do francúzskeho štúdia Coktel Vision v roku 1986, kde pracovala na mnohých tituloch až do svojho odchodu v roku 2003. Podieľala sa na vývoji niektorých z najpopulárnejších titulov spoločnosti Coktel Vision, medzi ktoré patrí séria Gobliiins a The Bizarre Adventures of Woodruff and the Schnibble, a bola tiež hlavnou tvorkyňou hier Emmanuelle, Geisha, Fascination, Urban Runner a predovšetkým Méwilo a Lost in Time.

- Reklama -

Aktuálne ikony

Na základe prvých osudov týchto žien sa dnes môžeme pozrieť na ženy vo videohernom priemysle a vidieť širokú škálu talentov v rôznych častiach odvetvia. Spomeňme len niektoré z nich: Amy Henning (Uncharted, Jak & Daxter, Legacy of Kain), Megan Fox (SkateBIRD, Spartan Fist, Hot Tin Roof: The Cat That Wore A Fedora), Maddy Thorson (Celestie, TowerFall), Lena Raine (Celeste, Chicory: A Colourful Tale, Minecraft), Kim Swift (Portal, Left 4 Dead, Half Life 2), Ayami Kojima (Castlevania, Bloodstained: Ritual of the Night), Corrinne Yu (Quake, Borderlands, Halo 4), Allison James (Pong Quest, Maddening Euphoria, Maddening Overlord), Kellee Santiago (Flow, Flower, Journey), Nana Moon (Keylocker, Virgo Versus Zodiac), Jade Raymond (Assassin’s Creed, Watch Dogs, Far Cry 4), Brenda Romero (Wizardry, Playboy: The Mansion, Tom Clancy’s Ghost Recon: Commander) Ikumi Nakamura (The Evil Within, Ghostwire: Tokyo, Okami, Bayonetta), Janese Swanson (Carmen Sandiego), Roberta Williams (King’s Quest). Takto by sa dalo by sa pokračovať ďalej.

Iste, v odvetví videohier stále výrazne dominujú muži, ale to neznamená, že nie je plno neuveriteľne talentovaných žien. Napriek tomu sa v hernom svete stále stretnete s rôznymi menej priaznivými postojmi k ženám. Dúfajme, že si pri príležitosti Medzinárodného dňa žien nájdeme chvíľu času, aby sme ocenili nielen ženy v našich životoch, ale aj ženy, ktoré vytvárajú niektoré z našich obľúbených hier.

- Reklama -

Naša relácia

- Reklama -