Wrestling. Pojem, ktorý je v našich končinách ešte stále pomerne menej známy. Poslednú dobu sa najmä u nás dostáva do podvedomia vďaka bojovým športom. Profesionálny wrestling je však na tom na druhú stranu ešte oveľa horšie. Ide o vystúpenie, kde okrem športového výkonu do veľkej miery účinkuje aj zábavný aspekt. Veľa ľudí sa na to pozerá cez prsty. Najmä z dôvodu, že výsledky daných zápasov sú dopredu dané. Tým pádom tu nemôže byť reč o športe. Na druhej strane tvrdiť, že kúsky, ktoré predvádzajú v ringu, by dokázal každý herec, rovnako nie je fér.
Pri hraní WWE 2K23 som si uvedomil veľa vecí. Myslím si, že väčšina z nás, ktorá wrestling sledovala odmalička si prešla istými fázami, ktoré boli u každého z nás asi veľmi podobné. Ako malé deti sme ho „žrali“ a verili každému jednému zápasu, ktorý sa v televízii cez satelit udial. Našli sme si svojich kladných hrdinov a im fandili. Neskôr ako tínedžeri sme prišli na to, že zápasy majú dopredu daného víťaza a všetko je naplánované. Toto je obdobie podceňovania a sklamania z toho, že sa tam skutočne nebijú. Neskôr ako dospejeme, si však uvedomíme, koľko driny, cvičenia v posilovni, herectva, úsilia, snahy a všetkého za týmto vystúpením je. Tak nejak si znovu uvedomíme hodnotu tohto typu zábavného priemyslu. Týmto procesom som si prešiel minimálne ja.
Ešte za čias PlayStation 1, 2 a Xboxu 360 nebol diel, ktorý by som nemal a každý rok som sa tešil na nový. Ako sa však dostavilo spomínané sklamanie, prestal som mať o wrestling záujem. O niekoľko rokov neskôr som ho síce znovu začal jedným okom sledovať, ale späť k hre ma to nepriviedlo. Stalo sa tak až minulý rok, kedy som si po skutočne dlhom čase kúpil vtedy najnovší diel na PlayStation 5. Síce som bol z pár vecí sklamaný, ale bolo to dostatočne dobré, aby som sa k nemu vrátil aj tento rok. A poviem vám na úvod, že rozhodne nie som sklamaný. Titul som recenzoval na PlayStation 5 a ja sa s vami teraz podelím o moje pocity z nového ročníka.
Hra vychádzala pravidelne každý rok. Minuloročný diel mal však dvojročnú pauzu pred svojím vydaním. Bolo to najmä z dôvodu, že titul predtým nemal príliš pozitívne recenzie. Tým pádom sa začínalo tak trošku odznova a hlavne lepšie. Tento diel v nastolených veciach pokračuje a rozširuje ich. Dovolím si povedať, že je takmer vo všetkom lepší. Hra ponúka niekoľko módov. Od klasického rýchleho zápasu, až po manažovanie svojej vlastnej šou. Na úvod ešte prezradím, že aj tento diel vzdáva poctu jednému wrestlerovi podobne, ako tomu bolo v minuloročnom dieli s Reyom Mysteriom. V tomto roku pomyselnú pochodeň prebral John Cena, avšak s malými zmenami, ale o tom až neskôr.
Tento diel v nastolených veciach pokračuje a rozširuje ich. Dovolím si povedať, že je takmer vo všetkom lepší.
Wrestlingové hry od 2K boli po vizuálnej a zvukovej stránke skoro vždy veľmi dobré. Ani tento diel teda nie je výnimkou. Väčšina postáv vyzerá veľmi dobre a vierohodne. Obzvlášť, ak sa bavíme o tých najväčších hviezdach. O čosi horšie to je pri tých menej známych. Najväčší problém však nastáva, ak oproti sebe postavíte jednu z najväčších hviezd proti tej najmenšej. V tom momente sú rozdiely viditeľné a neklamú. Je to samozrejme logické, avšak určite to treba spomenúť. Na druhej strane to neznamená, že vyzerajú zle. Čo mne osobne však prekážalo najviac, bola umelosť v tvári. Vzhľadom na to, že hra obsahuje aj príbehový mod, tak z tvárí rozhodne nečakajte nejakú emóciu.
Nové svetelné efekty a odlesky celkovo hru oživili, vďaka čomu sa pódia lesknú viac a rovnako tak krajšie žiaria aj titulové pásy. Pochváliť by som ešte chcel aj grafiku v úvode hry, kde je všetko krásne čitateľné a jasné na prvý pohľad.
Zmeny nezmeny
Vzhľadom na to, že ide o každoročnú športovú hru, neprekvapí hádam nikoho, že súboje v nej sú veľmi podobné ako v minulom ročníku. Súbojový systém je mix rozvrhnutých chvatov a zároveň aj jednoduchých kombičiek. Aj keď ide o jednoduchý bojový systém, každý s takmer 200 zápasníkov vďaka tomu získava svoju hĺbku a viac-menej aj jedinečnosť. Novinkou je minihra pri počítaní súpera na zemi. V tomto dieli máte na výber medzi dvoma možnosťami.
Prvá je známa aj z minulých dielov, kde musíte rýchlo stláčať gombík, aby ste naplnili bar. Novinkou je druhý spôsob, kde musíte správne načasovať posunutie analógovej páčky smerom nahor v správny moment. Táto malá zmena o čosi málo pridáva aj samotnému dramatickému výkopu, ktorý je vďaka tomu o čosi intenzívnejší.
Hra obsahuje aj staminu, čo je vlastne výdrž zápasníka. Na začiatku zápasu a ani neviete, že nejakú máte. Čo je pomerne logické, keďže ste svieži. Tá postupne ubúda napríklad neustálym spamovaním útokov alebo behom. Ak vám dôjde, nevládzete spraviť chvat, ľahšie vás súper vykryje a hlavne porazí. Jediným spôsobom, ako energiu obnoviť je na pár sekúnd zostať na mieste. Vďaka tomuto systému môžu byť zápasy s vyrovnaným súperom dynamické a chytiť správny rytmus.
Malou zmenou prešiel aj takzvaný payback systém. Ide o systém, vďaka ktorému má každý wrestler špeciálne schopnosti. V tomto ročníku ich každý zápasník môže mať až dve, na rozdiel od toho minulého. Stále však platí, že ich môžete použiť iba raz za zápas. Schopnosti si počas zápasu meníte podľa toho, ktorú chcete. Ide o schopnosti ako napríklad, že vyhráte mini hru stlačením tlačítka alebo sa premiestnite za súpera, poprípade ukradnete finisher respektíve ukončenie súpera. Payback systém sa dá využívať po naplnení ukazovateľa.
Teraz sa dostávame tak trochu do manažmentu. Spomínaný ukazovateľ totižto slúži aj na nejaké rýchle nakopnutia do zápasu, ak prehrávate. Rovnako tak slúži aj pre „signature move“, čo je charakteristický chvat pre wrestlera, ktorý môžete použiť len v prípade, ak je naplnený doplna. Tento ukazovateľ, alebo „bar“ ak chcete, napĺňate pomocou chvatov alebo hecovaním divákov, poprípade súpera. Je preto pomerne dôležité sa rozhodnúť správne, čo vám v danom momente pre výhru v zápase pomôže najviac.
Predstavenie velikána trochu inak
Prvý z „módov“, ktorý som vyskúšal, bol samozrejme showcase. Ten je vždy zameraný na nejakých wrestlerov. V tomto ročníku sa venuje Johnovi Cenovi. Zmena oproti minulému ročníku je v tom, že nesledujeme úseky jeho kariéry, kde by sme štartovali jeho začiatkom a postupne sa skrz najväčšie výhry v jeho kariére posunuli až k prítomnosti. V tomto roku sledujeme najväčšie prehry v kariére Johna Ceny.
John strávil v tomto fachu už viac ako 20 rokov. Patril k tým najväčším hviezdam WWE. Preto jeho kariéru zdobili najmä víťazstvá. Je tak zaujímavé sledovať jeho kariéru skrz prehry, ktoré neboli časté. Najmä od velikánov ako sú Kurt Angel, Randy Orton, Triple H či Edge.
Ďalšou osviežujúcou zmenou je práve to, že nehráte za Johna, ale za jeho oponentov. Nejde však o poníženie alebo zosmiešnenie tejto legendy, ale skôr vzdanie holdu jeho krédu, ktoré používal počas celej kariéry – Never Give Up – teda nikdy sa nevzdať. Samozrejme, že týmto módom nás sprevádza aj samotný John Cena. Ten komentuje každú jednu svoju prehru, avšak nie úplne šťastným spôsobom.
Niektorým hráčom možno bude prekážať aj to, že niektoré chvaty alebo aj ukončenia zápasov budú urobené za vás.
Problémom je, že dosť často opakuje svoje mottá, ktoré počas kariéry používal, ako aj to, ako tam nabehol a snažil sa zo všetkých síl, ako robil všetko čo sa dalo a podobne. Pre detské publikum je to asi skvelé a najmä pre jeho skalných fanúšikov. Na druhú stranu pre tých dospelejších a tých, ktorí sa do toho trochu vyznajú to nepoteší vzhľadom na fakt, že John je za mikrofónom skvelý. Tak isto je známy aj ako človek s hlbokými myšlienkami, pokiaľ ide o profesionálny wrestling. Jeho monológy však v tomto prípade nemajú skutočnú hĺbku a je škoda, že tam nemohol angažovať viac samého seba. Čo je dosť ironické vzhľadom na to, že ide práve o neho. Štruktúra tohto modelu je však kvalitná a samotné ciele počas zápasov sú dobre vysvetlené.
Samozrejme, že nechýbajú ani prechody z reálnych videí do hry. Tie sú však o čosi horšie spracované ako v minulom dieli. Najmä z hľadiska, že prechody medzi živými zábermi a hrou sú bez komentára a počujete len hubu. Osobne mi to strašne prekážalo vzhľadom na to, že som si to všimol pri každom jedom prechode a je to najväčší tŕň v oku tohto režimu. Niektorým hráčom možno bude prekážať aj to, že niektoré chvaty alebo aj ukončenia zápasov budú urobené za vás. Jednoducho sa len dostanete do konkrétneho bodu a zvyšok za vás preberie video. Mne osobne to však neprekážalo, pretože zrekonštruovať zápas jedna k jednej do hrateľného spôsobu je asi nemožné bez angažovania záberov z minulosti a aj vďaka nim to naberá na autenticite.
Vylepšený príbehový režim
Druhý herný režim pre jedného hráča MyRise, je v podstate príbehový mód. V ňom máte na výber medzi dvoma príbehmi. The Legacy a The Lock. Prvý zmieňovaný príbeh je o debute mladej ženskej wrestlerky vo WWE. Tá bude mať svoj debut sťažený, pretože jej teta bola kedysi slávnou šampiónkou tejto organizácie. Ide o veľmi solídny príbeh o tom, či žiť podľa očakávaní, alebo sa vydať vlastnou cestou. Zároveň vám však ukáže, aké ťažké je byť druhou generáciou wrestlera.
Z môjho pohľadu ide o veľmi podarený príbeh, možno aj najlepší čo sa týka športových hier. Samozrejme je to športový príbeh. V žiadnom prípade nesmiete očakávať senzačné zvraty a podobné veci. Ide však práve o to, že wrestling je zároveň nejaké to „poloherectvo“, tak možno práve vďaka tomu bol celý tento príbeh o čosi viac uveriteľným a reálnejším.
Nebudú chýbať prvotné odsúdenia za to, že ste sa do spoločnosti dostali len vďaka slávnemu menu, alebo aj zrady, vytvorenie si priateľov či budovanie si vlastnej cesty a vlastného dedičstva. Druhý príbeh by mal byť o mužskom wrestlerovi, ktorý je extrémne talentovaný a práve to mu prinieslo cestu do WWE. Príbeh konfliktu, kde bojujete medzi tým čím chcete byť, alebo tým čo chce spoločnosť, aby ste boli. Osobne som si tento príbeh neprešiel. Nepochybujem však o tom, že bude mať rovnaké kvality. Obe príbehy by mali sledovať vašu cestu na vrchol.
Mód vo všeobecnosti je oproti minulému ročníku oveľa lepší. Už sa nestane, že budete len bezcieľne behať a hľadať správne postavy, aby ste sa posunuli v príbehu. Režim má jasne stanovené hlavné, ako aj vedľajšie úlohy, či výzvy. Je len na vás, či prejdete úplne všetko, alebo sa ponoríte len do hlavného príbehu. Všetko sa odohráva buď cez mobil alebo sa nachádzate v nejakej miestnosti, kde sú konkrétni ľudia, ktorí vám úlohy zadávajú. Príbeh je rozdelený do aktov a ponúkne aj akési morálne rozhodnutia, ktoré však nemajú obrovský vplyv na príbeh.
MyRise je režim, o ktorom som minulý rok vážne pochyboval, či sa má v tejto hre nachádzať. Tohtoročný mi však zmenil názor. Nejde o nič svetoborné, ale práve príbehy pomáhajú profesionálnemu wrestlingu dodať tú správnu šťavu. Gro tohto príbehu je pomerne jednoduché. Pokecáte si nejakou wrestlerkou alebo na imaginárnej sociálnej sieti si s niekým napíšete a skočíte na zápas. Ten má samozrejme príbehové pozadie. Niekedy ide o jednorazový zápas, niekedy o sériu zápasov. Za každú z týchto questových liniek získavate body, za ktoré si vylepšujete svoju postavu. Tú si samozrejme ešte pred svojím začatím vytvoríte. Prerobenie tohto režimu na tento formát rozhodne pomohol. Ide o pekné spestrenie hry, kde sa v podstate za svoju vlastnú postavu zúčastnite jedného z príbehov.
Pár slov o Universe
Potom tu máme aj viac sandboxový mód Universe. V ňom máte takisto dve možnosti. Buď budete ovládať kompletne všetko, alebo sa zmocníte len jednej zo Superstar. Tento mód je identický s minuloročnou WWE 2K22. V skratke to znamená, že môžete vyladiť každý jeden detail svojej show. Rozvrhnúť zápasy, kto na tie zápasy nastúpi, ktoré zápasy budú o opasky, kto opasky bude obhajovať. Jednoducho všetko ovládate vy. Tento režim je skutočne obrovský. Vyhráte sa v ňom na hodiny a hodiny. Za mňa osobne však nepriniesol dostatočnú odmenu za hranie tohto módu. Viem si však predstaviť, že z času na čas ho zapnem. Je to fajn výplň toho, čo po dohratí Showcase alebo MyRise môžete robiť.
Najväčšia radosť i sklamanie v jednom
Mód, ktorý ma najviac potešil, ale zároveň aj najviac sklamal bol mód MY GM. Ide o režim, kde sa zhostíte role generálneho manažéra šou a súperíte s ďalšími manažérmi šou. Aj keď ide o vylepšenie vo všetkých smeroch oproti minulému roku, stále mi tam chýba viac možností. Najväčšou novinkou je, že vašimi súpermi môžu byť práve skutoční hráči.
K dispozícii máte nové značky šou, rovnako tak je k dispozícii viac výkonnostných kariet či manažérov, za ktorých môžte hrať. Ide o čiastočnú simuláciu, kde máte budget, za ktorý musíte nakúpiť wrestlerov a začať zarábať peniaze zo šou, aby ste mohli usporiadať ďalšie, poprípade predĺžiť zmluvy wrestlerom alebo nakúpiť práve spomínané kartičky, ktoré majú schopnosti.
Ide o rôzne bonusy, ako napríklad žiadne náklady za osvetlenie, ktoré vyberiete na šou. Nachádzajú sa tam aj negatívne bonusy pre vašich súperov, ako napríklad, že sa pripravovanej šou nemôže zúčastniť ich najväčšia hviezda. Úspech vašej šou bude závisieť aj od typu zápasov. Rôzne typy zápasov stoja rôzne peniaze. Na druhú stranu sú však pre divákov oveľa viac atraktívnejšie. Čím viac atraktívnejšie zápasy, tým viac divákov pritiahnete. Čím viac divákov pritiahnete tým vyšší príjem budete mať. V tomto režime je všetko úzko prepojené. Zatiaľ čo v režime Universe viete vytvárať týždeň, čo týždeň, šou vašich snov, v MY GM vstupuje do hry ekonomika a súperenie s ostatnými generálnymi manažérmi, čo podľa mňa prináša oveľa väčšiu zábavu z tohto režimu.
Jedno z negatív v tomto režime je to, že máte limitovaný počet zápasov na šou. V klasickej šou máte 3 zápasy a dve možnosti interagovať, napr. spraviť premenu postavy z „klaďása“ na záporáka, vybudovať popularitu wrestlera cez promo, poprípade na niekoho slovne zaútočiť. Tie sa samozrejme menia na základe tématickosti šou, ktorá je raz mesačne iná. Avšak sú pevne dané a nemenné. Vo všeobecnosti tento režim ponúka množstvo možností, ktoré neboli využité. Za mňa osobne by bolo skvelé, keby tento režim ešte rozšírili oveľa viac a prepracovali ho do detailov. Ideálna by bola nejaká kombinácia tohto režimu s režimom Universe. Myslím si, že práve to by mohlo mať obrovský potenciál.
Nechýbajú kartičky
Hra ponúka aj herný režim My Fraction. Ide o kartičkový režim podobne, ako to ponúka FIFA, už aktuálne EA Sports FC, či NHL. Skutočne neviem, čo k tomu viac napísať. Zbierate kartičky, rôzne veci na ich vylepšenie. Vymieňate ich za iné kartičky a hráte zápasy. Snažíte sa proste vybudovať tú najlepšiu možnú frakciu. Samozrejme, že tu nechýba ani online prvok, kde si môžete stiahnuť rôznych wrestlerov, ktorí v hre momentálne chýbajú z rôznych dôvodov a vyrobili ich ostatní hráči. Poprípade tam môžete dávať aj vlastnú tvorbu. Samozrejme, že sa to netýka len wrestlerov, ale aj arén, opaskov a ďalších vecí. Jednou z hlavných noviniek je aj nový typ zápasu War Games. Ide o zápas, kde sú v podstate spojené dva ringy a obklopené železnou klietkou. Pamätníci budú vedieť o čom píšem.
Pár nedostatkov a slov na záver
V hre sa samozrejme nachádza aj množstvo nedostatkov. Ide síce o minimálne veci, ale je to o to viac prekvapujúce vzhľadom na to, že sa v minulých ročníkoch objavili. Ide o veci ako napríklad použitie ringového zvonu počas zápasu, respektíve jeho nepoužitie, alebo použitie Finisheru, ukončovacieho chvatu z klietky počas zápasu elimination chambers alebo aj krv z hlavy, ktorá síce tečie a je roztečená po tvári, ale nenachádza sa na hrudi, alebo na protivníkovi, poprípade na železnej stoličke, ktorou ste protivníka udreli. Alebo stôl komentátorov, ktorý sa dá rozbiť len pokiaľ máte finisher, pritom v minulých ročníkoch sa dal zničiť aj správne nasmerovaným obyčajným chvatom.
Nový ročník wrestlingu toho ponúka viac než dosť. Na svoje si prídu hráči, ktorých bavia príbehy, ale aj sandbox simulátory poprípade si chcú zahrať režim s kartičkami, alebo ich len zaujíma príbeh Johna Cenu. Ide skutočne o jednu z najlepších wrestlingovích hier, aká tu kedy bola. Rovnako si ju užijú noví hráči ako aj pamätníci.
Mňa osobne to vrátilo v spomienkach na začiatok milénia, kde sme s tatikom a bratrancom spoločne sledovali wrestling na DSF s nemeckým komentárom. Nájdete tam staré známe mená ako napríklad Hulk Hogan, Razor ramon, Kevin Nash, The Rock, Stone Cold Steve Austin či frakciu NWO, ale aj nové a aktuálne hviezdy. Súpiska je skutočne nabitá a s najväčšou pravdepodobnosťou sa bude rozrastať vďaka DLC.