Píše sa rok 2002, kde v ranných víkendových hodinách ešte celá rodina spí. Ja, ako náruživý hráč, sa prikrádam k počítaču, zapínam CRT monitor, vkladám GTA 2 CD disk do mechaniky a nechávam sa unášať celou tou parádou. Priznajte sa, koľkí z vás mali podobné detstvo?
Viem, znie to trochu melancholicky, ale vrátiť sa do tých čias a zažívať podobnú radosť, je zo dňa na deň čoraz zložitejšie. Hráči sú v dnešných dňoch „nútení“ zostať doma. Čo má za následok silný stimul so strany vývojárov. Každý autor si chce upevniť svoje miesto na trhu a aj preto sme konzumenti battle passu, in-game meny, skinov atď. Bolo len otázkou času, kedy a kto sa podujme urobiť sandbox-ovku z vtáčej perspektívy.
Hor sa do stredoveku robiť neplechu
A je to tu. Vydavateľstvo Jutsu Games a Games Operators prichádza s hrou Rustler, ktorá vzdáva hold prvým dvom dielom GTA. U konkurenčných webov si vyslúžil prezývku Grand Theft Horse. Dokáže pomerne neznáme štúdio osloviť svojím novým počinom hráčov? Nebude to len nedopečená kopírka? Čo sa presne skrýva za označením predbežný prístup? V nasledujúcich riadkoch si odpovieme na všetky otázky.
Začneme HW nárokmi, ktoré nás milo prekvapili. Okrem klasických nastavení tu autori zakomponovali V-sync a podporu vyššej obnovovacej frekvencie. Hru si musíte nastavovať v zložení pokus – omyl. Nie vždy sú regulárne parametre najlepšou voľbou. Rozloženie kláves je v skutku bravúrne zvládnuté. Klávesy W,S,A,D sú navrhnuté tak, aby zaznamenávali presný pohyb vášho avatara. Miškou si dotvárate smer, akým hrdina vystrelí alebo začne bojovať.
Keďže som už trošku načrtol miestne zbrane, poďme sa spoločne pozrieť hlbšie. Hotline Miami doslova prekypoval arzenálom zbraní. V našej verzii si autori evidentne zobrali tabletku na chudnutie. Neobávajte sa ničoho. Arzenál, na ktorý narazíte, nie je v porovnaní z predchádzajúcou hrou obsiahly, ale za to extravagantný. Zakrátko dostanete palicu, ktorá vo večerných hodinách môže poslúžiť aj ako „svetlo na konci tunela“. Sekera, meč, kosa, kuša sú výdobytkom doby. Spoľahlivo s nimi viete zneškodniť protivníka za predpokladu včasných úskokov a útokov. Popritom vám budú pomáhať štíty a brnenia.
Vašou úlohou v otvorenom svete je porušovať zákony
Na základe týchto skutočností si kladieme otázku: „Načo sú nám v hre peniaze?“ Dôvodov je hneď niekoľko. Po prvé, všetky zbrane, vrátane vybavenia, sú ľahko pohodené tu a tam po celej mape. GTA séria išla podobnou cestou, zároveň ste museli mať znalosti o skrytých miestach. Po druhé, už v prvých minútach hrania zistíte, že na historické udalosti sa veľký dôraz príliš nekladie. Autori si zjavne zakladajú na groteske. Hlavná postava má evidentné sklony k násiliu. Vyjadrovacie schopnosti sa zastavili niekde na úrovni pätnásťročného tínedžera, ktorý počúva tvrdý rap. Kamenné múry sú posiate tematickými grafitmi. Strážcovia zákona majú typické červeno-modré majáky. Dokonca sa hudobný repertoár skladá z beat boxu, rocku.
Po krátkom privítacom videu sa zobúdzate zreteľne v opojení alkoholu. Hrá ma rýchly spád, t.z. že už ste nadviazali kontakt s miestnou „elitou.“ Keďže je to „sandboxovka“, nemusíte sa striktne držať lineárneho príbehu. Dokonca, hra vás vyzve k tomu, aby ste objavovali, (čo v preklade Rustler znamená kradli), popíjali, zarábali a zvádzali. Úlohy sú fakt rôznorodé, až sme radi, že fantázii sa medze nekladú. Tak napríklad misia s oblekom smrtky. Vy ako smrtka ste vyslaný (pochopiteľne za finančný obnos) strašiť postavy, aby sa vyhýbali určitým oblastiam. Predstava, že ste na letnej pláži a kosou sekáte nejedného vzbúrenca, je viac než úsmevná. Druhým dychom dodávame, že sa stretnete aj so všednými misiami. Taxislužba, preteky na koňoch alebo také oranie pôdy sú síce do počtu, ale minimálne sa pri nich môžete dostatočne „odreagovať.“
Nechýba ani vylepšovanie schopností
Slovíčko odreagovať znie fajn, ale v skutočnosti sme toho názoru, že si budete najprv hrýzť nechty na nohách. Málokedy sa stane, že všetko ide ako po masle. Niekedy sa zasekne NPC postava, inokedy sa vaša NPC postava vydá do útoku proti desiatim strážcom. Určite si dajte pozor na potulných obyvateľov. Len náznak zrážky privolá okoloidúce stráže. Strážcovia zákona sú na každom rohu, takže myšlienka na útek znie ako dobrý nápad. Bohužiaľ, horšie sa vykonáva.
Vybalansovanie stráže je v skutku žalostné. Nehovoríme, že sa ich nedokážete striasť útekom na koni. V danom okamihu ich je toľko, že rovno volíte rýchly reštart. Aby sme nezabudli, niektoré misie prebiehajú aj viac ako 30 minút a nemajú v sebe zabudované žiadne checkpointy. Opätovným načítaním máte záruku uchovania vybavenia, avšak za cenu banality, na ktorú nie vždy ste pripravený. Pritom strhávanie plagátov s vašou podobizňou alebo prechod cez tuningovú stajňu sú zárukami odlákania stráže preč.
Neuveríte, ale hlavný protagonista má osobitný strom schopností. Trošku nás to prekvapilo, nakoľko piť a žiť sa dá len do určitej doby. Získané skúsenosti potom premietate na možnosti „inkasovania“ väčšej sumy (samozrejme zákonitou cestou), na zvýšenie výdrže a podobných inovácií. V rámci vyprav viete nájsť symboly podkov a nôt, ktoré dopomáhajú k rýchlejšiemu obstaraniu schopností.
Jednou z ďalších dôležitých faktorov je hudobný prednes. Autori sa znovu vydali osobitnou cestou. Dabing tu síce nečakajte, humorne je zastúpený intonovaným slovíčkom „bla bla bla“. Obdobne sa pristupovalo k autorádiu. Za pár drobných si viete prenajať barda, ktorý vás (po určitý čas) bude doprevádzať a hrať najnovšie skompilované žánre.
Záverečné slovo
Grafika síce neohúri, ale dozaista ani neurazí. Pohľad z hora nám dával plnú kontrolu nad našou postavou. Uhol kamery sa mierne naklonil, len keď sme prechádzali cez budovy. Okolo hlavného protagonistu je neviditeľná silueta. Nie, nemá to nič spoločné s náboženskou tematikou. Na základe siluety viete, čo sa skrýva pod korunami stromov. Na záver si zodpovieme poslednú otázku. Rustler v Early Access ponúka veľmi veľa. Vynikajúca hrateľnosť, obstojná grafika, humorné poňatie misií, ale predovšetkým dobre zvládnutá optimalizácia. Vytknúť im môžeme len zlé vybalansovanie stráží, ktoré nie je dôvodom, prečo hru nehrať. Hra vás vie zabaviť na desiatky hodín a dokonca má v sebe implementovaný koniec. Na plnú verziu si ešte pár mesiacov počkáme. Nech rozmýšľam akokoľvek, pravdepodobne do tej doby pribudnú desiatkytky nových misií.
Poznámka: Tento článok je preview. Keďže ide o hru v predbežnom prístupe, ktorá je stále vo vývoji, nemôžeme hru vzhľadom na prebiehajúci vývoj percentuálne ohodnotiť.