Po neskutočne dlhej dobe sa konečne dočkali niečoho aj fanúšikovia hernej série Silent Hill. A aj keď nejde o dôstojné pokračovanie príbehu, ktorý by odkryl viac z tohto tajomného univerza, ale „len“ o remake, tak sa je načo tešiť.
Prečo sa Konami rozhodlo o remake práve druhého dielu je neznáme. Netreba sa však obávať a vyhýbať tomuto skvostu z obavy, že ste nehrali prvý diel. Výhodou tejto série je to, že žiadny diel na seba nenadväzuje. V drvivej väčšine rozpráva stále nejaký osobitný príbeh, ktorý sa len odohráva v tom istom meste. A možným dôvodom, prečo práve druhý diel dostal zelenú na remake je ten, že ide o najlepší diel celej série.
Starý, teda nový, dobrý Silent Hill
Na začiatku treba nutno dodať, že Silent Hill 2 nie je klasická hororová hra. Ide o psychologický horor, ktorý dáva dôraz na hutnú a skľučujúcu atmosféru. Druhým faktorom je, že rozoberá nepríjemné témy ako je samovražda, znásilnenie, pedofília a podobne. Na rozdiel od iných remake-ov ako napríklad Reed Dead Redemption alebo Until Dawn tu vidíte na prvú dobrú, čo sa vlastne zmenilo.
Hlavná postava James Sunderland obdržal list od svojej tri roky mŕtvej manželky, v ktorom píše, že ho očakáva na ich spoločnom obľúbenom mieste. Príbeh tak začínate tesne pred bránami Silent Hill. Musím sa priznať, že pôvodný druhý diel som nikdy neprešiel. Jeho kópiu som vlastnil a niekoľkokrát sa snažil túto hru pokoriť. Nikdy sa mi to však nepodarilo v dôsledku nízkeho veku a vysokého strachu.
Takže som túto hru v podstate prechádzal až na úvodnú sekciu po prvý krát. Hra však nebola prerobená jedna k jednej. Bloober Team, ktorý sa o tento remake postaral, prišiel aj s nejakými zmenami. A tieto zmeny boli neskutočne citlivo a rozumne urobené. Spočiatku som mal obavy, či sa podarí udržať atmosféru, ktorú Silent Hill ponúkal. A môžem s radosťou povedať, že od prvého okamihu, kedy som hru zapol, som sa vrátil do starých detských čias, kedy som sa strachoval a bál, čo sa stane.
Audio stránka vás dostane
Najväčším pozitívom a ťahákom, a čo vlastne robí túto hru tak skvelým hororom, je za mňa audio stránka. Zvuk, ktorý vám táto hra nastolí, je neskutočne reálny a strašidelný. Zvuk dýchania, keď sa nachádzate v nemocnici, alebo kroky, ktoré počujete za sebou a všetky ostatné ambientné zvuky robia to pravé orechové v tejto hre. Aj obyčajné vyťukávanie pár kláves na klavíri znie v tejto hre strašidelne, pretože je tak nerytmické a divoké, až je to hrôzostrašné. Bezchybné je takisto vystupňovanie intenzity hlasitosti zvuku len pri obyčajnom bádaní, ktoré vám neustále navodzuje pocit skľúčenosti. Jednoducho táto hra je geniálna, bezchybná a perfektná po zvukovej stránke.
Prepracovania sa samozrejme dočkalo aj tankové ovládanie postavy, ktoré je tu zmodernizované klasicky cez analógovú páčku. Vo všeobecnosti je ovládanie postavy, ako aj všetkých mechaník v hre, celkom príjemné. Až na jednu výnimku. A tou je nešťastné zvolené liečenie na trojuholníku. To si často pomýlite s interakciou čítania. A verte mi, že keď je stres na vyššej úrovni, čo je pri tejto hre veľmi jednoduché, tak sa to stane pomerne často. Na druhej strane nutno dodať, že na normálnej náročnosti bolo liečivých predmetov dostatok. Možno len zo začiatku som pociťoval menšiu neistotu v tom, že by som ich mal radšej pri sebe viac, avšak nezomieral som v dôsledku ich nedostatku. Kontaktný bojový systém, ako aj systém strieľania bol veľmi príjemný.
Technický stav hry nepoteší
Ďalšie negatívum, ktoré by som vyzdvihol okrem nešťastne zvoleného liečenia, je optimalizácia a technický stav hry. S bugmi alebo nejakými chybami som sa v hre vôbec nestretol. Žiadne záseky typu, že by ma kvôli niečomu nepustilo ďalej a musel by som načítavať starší save alebo reštartovať hru. Ide však o pomerne veľké padanie snímkov za sekundu. Hru som hral na PlayStation 5. Ten ponúka už klasicky s dva režimy. Výkonnostný performance a grafický quality. Po stránke grafiky bol medzi nimi viditeľný rozdiel.
Nešlo však o nejaký rozdiel, ktorý by ma hlodal v duši, že si to nemôžem dovoliť hrať kvôli snímkom. Ďaleko väčší problém bol v performance móde, ktorý aj napriek tomu, že by mal ponúkať stabilné snímky za sekundu, častokrát padal. Bolo očividné a jasne viditeľné padanie snímkov za sekundu. Z osobnej skúsenosti mám pocit, že sa to týkalo najmä pri otvorených priestranstvách. To mierne ovplyvnilo aj kvalitu súbojov s nepriateľmi.
Náročnosť hry i samotné hádanky si viete prispôsobiť
Osobne oceňujem a strašne ma potešili aj hádanky, ktoré sa v hre nachádzajú. Na rozdiel od náročnosti hry, ktorú môžete meniť aj v priebehu hry, si v tejto hre môžete nastaviť aj náročnosť hádaniek. Tú však už počas hry nie je možné meniť. Hra neponúka českú lokalizáciu a je dôležité čítať aj text, ktorý sa v hre nachádza práve kvôli spomínaným hádankám. Preto je dôležité si zvoliť správnu náročnosť hádaniek. Hral som to na normálnej náročnosti. Jednu hádanku som musel riešiť štýlom pokus omyl. Neskôr som zistil, že odpoveď na tú hádanku bola v spisoch, ktoré si počas hry nemôžete brať so sebou. Takže je dôležité si ich zapamätať. Prečítať a správne pochopiť. Pri druhej som sa zdržal, pretože tam bolo potrebné doplniť, no nazvime to „porekadlá“, a nie všetkým slovám som rozumel, takže som si to musel prekladať ako za starých čias.
Hra je v perfektnej rovnováhe aj po tejto stránke. Krásne servíruje akciu, hádanky, ako aj nejaké logické akcie. Už veľmi dlho som nehral podobnú hru, ktorá by to mala takto perfektne vybalansované. Ide o remake, ktorý stojí za všetky peniaze. Milovníci skutočného hororu a nielen jumpscare-ov túto hru jednoducho budú milovať. Silent Hill 2 Remake ponúka strašne veľa koncov a nové pribudnú aj na new game plus. Takže dôvod, prečo túto hru hrať znovu, je tu tak isto. Level dizajn ako aj dizajn príšer a bossov je takisto jedinečný. Súboje s bossmi sú nezabudnuteľné. Ikonického „popravčího“ hádam už ani netreba spomínať.
Silent Hill 2 Remake sa nesie v napínavom a hororovom duchu od začiatku do konca. Nejde o horor, pri ktorom sa prestanete báť po prvej štvrtine hry a následne vás sem tam vydesí nejaký jumpscare. Intenzita tu vôbec neklesne. Hra vám dá málokedy vydýchnuť. Dĺžka príbehu môže byť niečo okolo 20 hodín, záleží však od toho, koľko prehľadávate, ako dlho vám potrvajú hádanky a či sa niekde nezaseknete. Príjemným spestrením sú aj štatistiky, ktoré na vás vybehnú po odohraní hry. Neostáva než len dúfať, že práve tento remake naštartuje túto sériu znovu do jej temnejších a viac hmlistých lepších časov.