Ratchet & Clank: Rift Apart – Keď sa rozprávková hra stane skutočnosťou

Mário Gurský

Herná séria Ratchet & Clank je už dlhé roky prepojená s vydavateľom Sony, respektíve vývojármi z Insomniac Games. Ide o tradičnú značku, ktorá je tu s nami od roku 2002, kedy sa prvýkrát predstavila ešte na PlayStation 2. V priebehu nasledujúcich rokov ale vychádzali ďalšie diely naprieč všetkými generáciami konzol.

Tak, ako to už býva zvykom, striedali sa lepšie, ale aj horšie časy tejto exkluzívnej hry pre PlayStation. Avšak postupne sa kvantita hier vydaných pod touto IP zmenšila. Išlo o pomerne dosť radikálny počet, pretože zatiaľ čo na PS3 vyšlo šesť hier Ratchet & Clank, za čias jej nasledovníka PS4 vyšiel iba jediný titul, a to v roku 2016.

- Reklama -

Išlo o akýsi remake prvého titulu, avšak s množstvom nových prvkov a zbraní. Príbeh si bral námet z animovaného filmu, zatiaľ čo samotný film si ho bral z prvej hry. Išlo už o 11. hru Ratchet & Clank vydanú na konzolu PlayStation. Po nej už na túto generáciu neprišiel žiadny nasledovník. Čo je pri takejto sérii škoda.

Príbeh

Niekoľko rokov po udalostiach Into the Nexus sú Ratchet & Clank hrdinovia – veteráni, ktorí sa na svojej domovskej planéte Megalopol zúčastňujú svojej vlastnej slávnosti. Počas nej Clank prezradí Ratchetovi, že má pre neho darček v podobe dimenzionátora, ktorý postavil. Ratchet túži nájsť svojich blízkych a ďalších Lombaxov. Je to v podstate hlavnou premisou tohto príbehu.

Slávnosť naruší Doktor Nefarious (Zlotřilec), ktorý v tejto zbrani vidí možnosť, ako by mohol konečne zmeniť všetky svoje neúspechy aspoň na jeden úspech. Pri zostavení tohto plánu sa však všetko zvrtne. Zbraň sa rozbije a našu známu dvojicu Ratcheta a Clanka rozdelí.

- Reklama -

Zatiaľ čo v začiatkoch hier Ratchet & Clank sa na príbeh nedával až tak veľký dôraz, týmto dielom sa to výrazne zmení. Veľký dôraz sa dáva nie len na príbeh, ale aj na samotné postavy – ich vlastnosti a minulosť. Hra je výborne napísaná. Noví hráči o nič neprídu a nebudú mať pocit, že im niečo uniká. Smútiť však nemusí ani druhá strana, pretože v hre sa nachádza množstvo spojení s minulosťou.

Po tom, ako sa naša dvojica rozdelí, Clank narazí na Rivet. Je to nová postava Lombaxského pôvodu. V jednoduchosti, má byť akýmsi protipólom povahy Ratcheta. Tento popis však nevystihuje komplexnosť postavy ani jej charakter. Rivet nebude jediná paralela postáv naprieč dimenziami.

Do ďalších detailov už nepôjdeme. Pokazilo by vám zážitok z hry. Príbeh však ponúka pár zvratov, napätie, strach, tajomstvá a hlavne množstvo zábavy vďaka skvelému humoru. Hláška, kde chvália paralelnú postavu Clanka za to, na akom koni (Ratchetovi) prišiel, je len malou ukážkou toho, koľko kvalitného humoru a zábavy hra skutočne ponúka. Bude vás zabávať od začiatku až do konca, no nestratí pritom napätie a vážnosť.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Po oznámení, že na novú generáciu sa Ratchet & Clank vráti späť, sme sa nesmierne potešili. V poradí už 12. pokračovanie s podtitulom Rift Apart tak konečne dorazil na najnovšiu generáciu konzol, exkluzívne na PS5. Už od prvého traileru z hry bolo vidieť, že ide o skutočne next-gen titul.

Ani zďaleka to však neposkytuje rovnaký pocit, ako priame hranie a využitie plného potenciálu skutočne dobrého televízora a novej konzoly PS5. Niežeby posledný diel nebol až tak veľmi graficky pekný, ale s príchodom Ratchet & Clank: Rift Apart sme sa skutočne na začiatku nachvíľku stopli a premýšľali, ako je vôbec možné posunúť to ešte ďalej.

Jednoducho povedané, nádherné rozprávky od Pixaru sa stali hrami. Skutočne máte pocit, že namiesto hry prechádzate rozprávkou. Detaily sú fascinujúce. Pri bližších záberoch na jedného z dvojice Lombaxov, ktorí sa nachádzajú v hre, sme sa nespočetne veľakrát pozastavili pri detailoch ich srsti. Túžba pohladkať si a vystískať Ratcheta alebo Rivet nás prepadla hneď niekoľkokrát. Dokonca odrazy na plechovom tele Clanka sú naozaj fantastické. Dopĺňajú tak perfektný dojem po vizuálnej stránke. Takisto nám nedá nespomenúť ešte jeden detail: nábojnice, ktoré vylietavajú z guľometu a svietia nádhernou neónovou fialovou farbou.

Level Dizajn

Vďaka Dimenzinátoru prechádzate cez rôzne dimenzie. To otvorilo neskutočne veľkú paletu možností, ako navštíviť rozmanité svety. Vývojári sa vybláznili a popustili uzdu svojej fantázie. Jednotlivé planéty tak poskytujú nádhernú diverzitu, avšak nie len medzi sebou. Na niektorých planétach sa dokonca zmení bióm na nepoznanie po tom, ako vstúpite do iného vesmíru na rovnakej planéte, za účelom prekonania nejakej prekážky.

Rozhodne však nejde len o rôznorodosť planét a ich počasia, respektíve biómu. Jednotlivé planéty majú svoju vlastnú atmosféru a často dokonca svoju dušu. V hre nájdete skutočne všetko, na čo si len spomeniete. Od snehu, cez pustinu, neónové, takmer cyberpunkovo ladené mesto, až po planétu, kde sa schádzajú „vyvrheli“ vesmíru, či akýsi obchodný uzol.

Ten nám trochu pripomenul Star Wars a jednu z jeho planét – Tatooine. Podobnosť je možno minimálna, ale pri vstupe na planétu nám to tak prišlo. Čo len potvrdzuje fakt toho, ako je hra skutočne krásna. To ani zďaleka nie je všetko. Ratchet & Clank: Rift Apart toho ponúka ešte oveľa viac, ale bola by obrovská škoda tu všetko vyzradiť.

Aby sme tu nepísali len samé ódy, trochu nám tam chýbala nejaká naozaj nečakaná planéta, kde by sa vývojári takpovediac totálne vybláznili. Nie je to myslené tak, že planéty neprekvapili, ale skôr v zmysle, že vzhľadom na premisu dimenzií a cestovania v nich, si jednoducho žiadalo spraviť jednu planétu totálne bláznivú.

Zvuk a dabing

Dabing postáv je nesmierne dôležitý. Niekedy je zlý, inokedy vám hlas jednoducho nesedí k postavám. Toto však nie je prípad tejto hry. Clank je po hlasovej stránke našou najobľúbenejšou postavou. Humor, ktorý z neho srší, je aj preto tak skvelý, lebo ho dopĺňa suchý, kľudný a profesionálny hlas, ktorý keď doplníte ešte o charakter samého malého robota, je na nezaplatenie.

Nestrácajú sa však ani staré známe postavy, či dokonca úplne nové. Dabing nám ku každej postave sedel a náramne dopĺňal mimiky tváre, ako aj situácie, v ktorých sa nachádzate. Jednotlivé planéty dopĺňala na mieru namiešaná hudba, ktorá sedela k tomu kde a v akej situácii ste sa nachádzali. Nádherne tak dopĺňala komplexnosť hry.

Nedá nám nespomenúť aj zvuky vychádzajúce z ovládača DualSense. Vo všeobecnosti sa tento zvuk zlepšil, neznie tak plechovo ako pri jeho predchodcovi. Nesmierne však pomáha dotvárať zvukovú stránku nielen zbraní, ale aj detailov, ako je napríklad palubný počítač vo vašej lodi.

Arzenál zbraní

V hre sa nachádza obrovské množstvo zbraní. Od tradičných pištolí, brokovníc, samopalov, guľometov, granátometov, až po menej tradičné. Rôzne bojové rukavice a všelijaké bomby. Neexistuje možnosť, aby si človek nenašiel svoju obľúbenú zbraň, no zároveň ich chce vyskúšať všetky. Nebudeme prezrádzať presný počet, ale nachádza sa ich tam určite viac ako 15.

Okrem toho, že zbrane sú rozmanité, všetky využívajú adaptívne spúšťače. Niektoré z nich majú druhé režimy a rovnaká zbraň tak vďaka nemu zrazu strieľa inak. Guľometná pištoľ má dokonca až tri stupne dotlačenia. Prvé stlačenie je taká príprava prstu na jazýčku spúšte. Druhé stlačenie je strieľanie ako z pištole. Tretie stlačenie, respektíve už úplne dotlačenie, je strieľanie troch laserových guliek v rade.

Každá zbraň je naozaj jedinečná a je zábavné s ňou hrať. Mali sme tú česť recenzovať aj Returnal, kde tento systém tak isto využívali. Osobne nás však prekvapilo, že pri tomto titule to bolo o čosi lepšie dotiahnuté. Napríklad, v hre sa nachádza aj prototyp dvojhlavňovej brokovnice, avšak v Ratchet & Clank je typicky štvorhlavňová.

Má tri režimy, kde vystrelíte len z dvoch hlavní, potom druhý režim dotlačenia, kde vystrelíte zo zvyšných dvoch hlavní, alebo len celým rýchlym stlačením, kedy strieľate zo všetkých štyroch hlavní naraz. Radosť však prichádza pri prvom režime strieľania, kde spúšťač reaguje na spätný ráz a vy v prste cítite, ako vás surovo kopne.

Okrem strelných zbraní má Ratchet samozrejme aj svojho tretieho neodlučiteľného parťáka – „mechanický“ kľúč. Ako je už u Ratcheta zvykom, každá zo zbraní sa leveluje. Maximálna úroveň je päť. To nadväzuje na vylepšovanie zbraní u Pani Zurkonovej. Každá z nich má svoj vlastný strom vylepšenia.

Ekonomika a vylepšovanie

Strom vylepšenia sa rozširuje po každej získanej úrovni na danú zbraň. Jednotlivé body do stromu kupujete za menu Raritánium, ktorú zbierate vo svete. To vám však nebude stačiť na to, aby ste boli schopní vylepšiť každú zbraň na maximum. Pri starostlivom preskúmavaní však budete schopní na maximum vylepšiť viac ako polovičku zbraní. Je preto vhodné premyslieť si, ktoré zbrane a do akého rozsahu vylepšíte.

Zbrane získavate postupným napredovaním v príbehu. Tie sa vám odomykajú až do samotného konca. Na ich nákup však budete potrebovať tradičnú menu, ktorá je v Ratchetovi zaužívaná už roky. A tou sú „skrutky“. Zo začiatku ich bude dostatok na to, aby ste si zbrane kupovali v momente, keď ich budete môcť kúpiť. Časom bude skrutiek menej a vy sa budete musieť rozhodnúť, ktorú z dvojice zbraní si zaobstaráte. Avšak, ak pri robení vedľajších misií a plnení výziev budete dôkladní, ku koncu hry budete schopní kúpiť si každú zbraň.

Napredovanie postavy a získavanie schopností

Ratchet začína klasicky na prvej úrovni s desiatimi životmi. Zbieraním skúsenostných bodov získava úrovne, za ktoré dostane vždy desať bodov k životu. Po prejdení celej hry sme skončili na desiatej úrovni so 100 životmi, ktoré sa pri posledných misiách hodili viac než dosť.

Hra netrpí tým, že by sa v určitej pasáži zastavil vývoj postavy. Okrem spomínaných zbraní, ktoré dostávate v priebehu celého hrania, získavate aj tzv. gadgety alebo zariadenia. Jedným z takýchto vylepšení je napríklad rukavica s kotvou, ktorá vám umožní behať aj po boku stien. Nachádzajú sa tam však aj iné, staré známe vychytávky. Spomeňme napríklad magnetické topánky, alebo klzákové topánky. Samozrejme, to nie sú všetky, ktoré sa v hre objavujú.

Okrem toho sa v hre nachádzajú aj brnenia, respektíve ich časti, ktoré majú nielen estetický prvok, ale vašej postave dodávajú bonusové vlastnosti. Tieto vlastnosti však fungujú aj bez toho, aby ste brnenia nosili pri sebe a sú aktívne všetky naraz. Nie ste tak nútení byť oblečený v niečom, čo sa vám nepáči.

Zberateľské predmety a cheaty

Ratchet a Clank: Rift Apart ponúka aj zberateľské predmety, ktoré majú podobu zlatých skrutiek, špionážnych robotov a tzv. lorbov. Posledná spomínaná dvojica vám poskytuje informácie o jednotlivých planétach, ako aj o ich situácii. Lorby prezrádzajú aj náležitosti o Ratchetovom druhu Lombaxov. Tieto predmety nádherne dopĺňajú lore, ako aj príbeh samotnej hry.

Zlaté skrutky vám pre zmenu v hernom menu odomknú cheaty, ktoré môžete použiť priamo v hre. Pripomenie vám to „staré dobré časy“, kedy sme hru bez cheatov nepovažovali za plnohodnotnú. Takže nostalgia, ako má byť. Ide o kozmetické cheaty, napríklad zmena farby Ratchetovho mechanického kľúča, náhrady skrutiek inými objektami, alebo aj zmena veľkosti hlavy. Okrem nich však v hre vďaka cheatom môžete zapnúť RPG prvok, vďaka ktorému vám bude pri zasiahnutí nepriateľa ukazovať číselný údaj o spôsobenom poškodení. Samozrejme, nechýbajú cheaty, ako nekonečné zdravie či náboje.

V už spomínanom menu sa nachádza aj galéria s postavami, o ktorých sa dozviete viac informácií. Nesmierne to pripomína rukopis Insomniac Games, pretože hneď v prvej sekunde sa nám vybavilo menu ako aj galéria z najnovších hier o Spider-Manovi.

Náročnosť

Hru sme hrali na strednej náročnosti, ktorá bola prednastavená. Titul bol pre nás na tejto náročnosti ľahký. To však tentokrát nevidíme ako problém, pretože hra je určená aj pre detské publikum. V tomto prípade je táto náročnosť primeraná vzhľadom na vekové hodnotenie. Ten je určený číslom 7, teda ako sme spomínali, aj pre detské publikum. Samotný prechod hrou zrejme pre deti nebude ľahký, ale nemalo by ich to odradiť od hrania.

Pre deti, ale vlastne všeobecne pre hráčov, ktorí majú radi výzvy, sa v hre nachádza aj bojová aréna. V nej plníte určité výzvy. Vieme si predstaviť, že tie dokážu mierne potrápiť, ale odmena za to stojí.

Náročnosť hry sa postupom času mierne zdvíha. V poslednej misii si vieme predstaviť, že tento skok môže byť pre niektorých pomerne veľký. Ako je zvykom pri konci hier, náročnosť eskaluje počtom nepriateľov, ako aj samotnou akciou. Počas hry sme párkrát zomreli kvôli nepodareným skokom, ale až na konci nás nepriateľ dokázal zabiť.

S pokojným svedomím teda môžeme tento titul definovať ako dokonale vyváženú rozprávku vo všetkých smeroch.

Využitie DualSense ovládača

V predchádzajúcich odsekoch sme opisovali hru a jej vlastnosti. Nemalú súčasť herného zážitku však tvorí aj DualSense. Komplexnosť celého titulu dopĺňa posledný dielik skladačky, ktorou je haptická odozva. Tá v kombinácii s adaptívnymi zadnými tlačidlami (triggermi), ambientnými zvukmi, ako aj samotným audiom nehrá druhé husle.

Odzrkadľuje sa to nielen pri výmene zbraní a následnej streľbe, ale aj pri rôznych otrasoch v hre, na povrchoch, po ktorých chodíte, či pri pohybe v samotnom menu.

Predpôrodné bolesti, ktoré časom odznejú

Ratchet & Clank: Rift Apart sme na recenziu dostali v predbežnom prístupe. Avšak nedá nám nespomenúť malé strasti, ktoré sme s hrou mali. O niektorých vývojári vopred informovali, čiže by sa po „day-one patchi“, v hre nemali objavovať.

Počas hrania nám titul približne trikrát spadol, ale checkpointy boli dobre nastavené, takže sme nemuseli pasáže znovu prechádzať. Narazili sme aj na chybu, keď nám pri skončení animácií ostala čierna obrazovka. Nefungoval ani návrat do menu konzoly, preto sme boli nútení odpojiť ju od zdroja napájania. Pocit ani dojem z hry nám to ale neskazilo.

Takzvané „bugy“ sme v hre nezaznamenali žiadne, až na niekedy miznúce titulky po prvom slove. Keď už sme pri nich, tie sa dajú modifikovať do rôznych veľkostí a prispôsobovať si ich podľa potreby. Nesmiernou devízou je aj česká lokalizácia, ktorá by pri hrách určených aj pre detské publikum, rozhodne nemala chýbať.

Slovo na záver

Je rozdiel medzi detskou hrou a hrou pre deti. Ratchet & Clank: Rift Apart sa rozhodne radí do tej druhej skupiny. Neznechutí svojou náročnosťou, ako to bolo kedysi zvykom pri hrách ako Crash Bandicoot. Poskytne silný príbeh plný emócií, neskutočne dobrým humorom, ako aj nutnosťou poukázať na to, že svoje obavy či strach treba prekonávať. S pokojným svedomím teda môžeme tento titul definovať ako dokonale vyváženú rozprávku vo všetkých smeroch, čím ju vôbec nechceme haniť. 🙂

Tak a Ratchet & Clank: Rift Apart recenzia je na konci. V prípade, že si chcete pozrieť fotografie v plnej veľkosti ku hre, stačí, keď prejdete na náš cloud.

- Reklama -
Komentovať
0 Komentárov
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Naša relácia

- Reklama -
0
Chceme počuť tvoj názor! Pridaj komentár :)x