Horizon Forbidden West – dá sa z takmer dokonalej hry spraviť ešte lepšie pokračovanie?

Mário Gurský

Guerrilla Games je vývojár, ktorý bol v minulosti známy predovšetkým vďaka svojej hernej sérii Killzone, avšak v roku 2011 započal vývoj úplne novej hry. Hry zasadenej do žánru RPG hier a išlo o Horizon. Režisér Mathijs de Jonge to považoval za najrizikovejší nápad, ktorý v tom čase priniesol. Herný engine Decima, ktorý v tom čase využívala hra Killzone: Shadow Fall bol následne pozmenený a použitý pre titul Horizon Zero Dawn.

Horizon Zero Dawn uzrelo svetlo sveta v roku 2017 a stalo sa po svojom vydaní doslova fenoménom. Svedčí o tom aj niekoľko faktov. Napríklad, hra si udržala takmer 90 % hodnotenia od kritikov z celého sveta a tiež jej jedinečný príbeh ako aj spracovanie a zasadenie hry uchvátilo milióny hráčov po celom svete. Spomenúť musíme však aj to, že vo februári 2019 hra predala 10 miliónov kópii a stala sa tak jednou z najúspešnejších hier na konzolách PlayStation 4. Horizon Zero Down sa tiež dočkal aj aj skvelého rozšírenia s názvom The Frozen Wilds. Bodku za samotným úspechom tejto série dotvára aj fakt, že si ju od augusta 2020 môžeme vychutnať aj na počítačoch prostredníctvom digitálnej platformy Steam.

- Reklama -

Oznámenie hry

V rovnakom roku spoločnosť Sony približovala svoju novú konzolu PlayStation 5. Časom priniesla aj novinky o tejto hernej sérii, kedy nám oznámili pokračovanie v podobe Horizon Forbidden West. Jeho vydanie malo Guerilla Games naplánované na rok 2021, avšak kvôli prebiehajúcej pandémii koronavírusu sme sa dočkali odkladu až na február 2022. Náplasťou bola aspoň prezentácia v máji 2021, kedy sme sa dočkali 14-minútových gameplay záberov z PS5.

Novým prisľúbeným dátumom sa pre tentoraz stal 18. február 2022 a tak už teraz máme možnosť priniesť vám aj recenziu. Ako dopadlo putovanie s Aloy, aké pocity sme si z hrania odniesli a ako dokázali vývojári z takmer dokonalej hry spraviť pokračovanie? Aj na tieto otázky sa vám posnažíme priniesť tú správnu odpoveď.

Prvé dojmy

Tesne pred tým, než sme sa pustili do druhého dielu Horizon Forbidden West, sme si Horizon Zero Dawn zahrali aj na PC so všetkým, čo k tomu patrí. Rovnako tak, ako každý sme sa ani my nevedeli dočkať prvého pokračovania a najmä grafického porovnania, ako hra bude vyzerať na PlayStation 5 konzole. Po spustení sme však ostali mierne v šoku. Najskôr sa vám spustí krátka rekapitulácia, ktorá vyzerala bohužiaľ horšie ako samotný prvý diel. Nastali tak mierne obavy z toho, kde je problém. Obavy však veľmi rýchlo opadli po tom, ako sa dostanete priamo do hry. Rozdiel bol obrovský, až sa nám nechcelo veriť, že predošlé zábery boli z predchádzajúcej generácie. V našej redakcii sme mali možnosť recenzovať dokonca skvelé tituly akým je Returnal, alebo Ratchet and Clank. Už vtedy sme museli konštatovať, že oba tituly sú nádherné, ale Horizon Forbidden West, ten je doslova dychberúci.

- Reklama -

Pocit plynulého prechodu z cutscény bez akéhokoľvek grafického „znetvorenia“ je stále fantastický a jedinečný. Okolie, príroda, rôzne častice či akýsi peľ, ktorý odlieta z „pohromy“, je jeden z novo vyskytujúcich sa problémov vo svete, alebo tráva, či mach na stromoch, dokonca aj jemné chĺpky na tvári. Detaily, neskutočné, nádherné detaily, sú aspektom pri ktorom nás ani len nenapadlo, aby sme si hru zahrali v takzvanom výkonnostnom móde. Ten poskytuje vyššie snímkovanie za cenu zníženej grafiky.

Úvodný tutoriál

Páčil sa nám aj úvodný tutoriál, v ktorom sa oboznamujete ako s novými prvkami, tak aj s tými tradičnejšími. Vývojári sa s ním však pohrali a aj keď išlo o to, aby ste sa naučili čo a ako, v skutočnosti ste boli stále v príbehu. Aloy totiž utiekla z osláv na jej počesť, aby pokračovala v hľadaní zálohy GAIA. Samozrejme Varl ju vystopoval, dobehol a trval na tom, že jej pomôže aj napriek jej námietkam. Aloy nakoniec s jeho pomocou súhlasí. Má však podmienku, že musí použiť „druhý zrak“ inak jej nebude k ničomu. Daruje tak Focus Varlovi. Tutoriál tak prebieha skrz to, že Varlovi vysvetľujete ako Focus používať, čo všetko ním nájdete a podobne.

Príbeh

Aloy sa aj naďalej po tom všetkom čo dokázala a ako zachránila Meridian cíti ako vyhnanec a uteká pred každým. Aj keď hlavným dôvodom jej putovania sú stále zhoršujúce sa podmienky na Zemi. Pre supercelárne búrky, ako aj pohrome, ktorá trápi posledných ľudí na Zemi sa Aloy rozhodla putovať ďalej. Postupne ju stopy ťahajú stále viac a viac na západ, kde hľadá zálohu UI GAIA. Popri tom všetkom zisťuje, že skupina ľudí okolo projektu Zero Dawn nebola jediná. Existovala aj ďalšia skupina ľudí, ktorá sa pokúsila postaviť vesmírnu loď a nájsť inú planétu a zachrániť si tak život, ako aj ľudstvo samotné. Loď však ani len neodletela zo Zeme, čo zistíte veľmi rýchlo. Následne sa vraciate do Meridiánu, kde sa dozvedáte, že Sylens nás oklamal a ušiel aj s Hádom.

Príbeh sa vývojárom neskutočne podaril. Začína v podstate tam, kde skončil prvý diel a nenecháva nás znudiť pomalým začiatkom. Hra má dokonca jeden zvrat, ktorý hádam prekvapí každého. Humor v hre je perfektný a vôbec nenarúša atmosféru. Dej navyše obsahuje množstvo situácii k zamysleniu a je skutočne jedinečný a unikátny. Poukazuje aj na to, že každý z nás je jedinečný a rozdielny. Podobne kvalitne sú na tom aj príbehy z vedľajších úloh. Horizon Forbidden West tak po tejto stránke naplní vaše očakávania do sýtosti a takmer určite ich aj prekročí.

Nové herné mechaniky

Počas úvodnej misie vás hra Horizon Forbidden West zoznámi aj s novými, či „staronovými“ mechanikami, ktoré sa dočkali svojho prepracovania. Jednou z nich je to, že keď prestrelíte šípom podivnú zarážku na rebríkoch, tak sa vám rebrík uvoľní a vy môžete pokračovať v ceste. Je to však jediná z noviniek, ktorá nám prišla úplne zbytočná. Prvý diel sa zaobišiel aj bez nej a myslíme si, že sa nenájde jediný človek, ktorému by chýbala alebo si povedal, „tak toto by v pokračovaní malo určite byť“ . Občas dokonca zabíja aj istý rytmus v skokoch a lezení, kde musíte zrazu zastať, rozstreliť to a znova pokračovať.

Na druhej strane pribudla mechanika prehľadávania áut alebo batožinového priestoru autobusov. Ide o vec, ktorá nám v jednotke napadla a mrzela nás, že pomocou kopije nevieme otvoriť kufor auta a získať tak nejaké suroviny navyše. Nejde síce o žiadnu prelomovú mechaniku, ale skôr o dotváranie sveta a jeho reálnosti. Zároveň však nie je nútená, a je tak len na vás, či tie suroviny potrebujete alebo nie.

Jednou z hlavných nových mechaník, na ktorú sú naviazané aj viaceré zmeny, je Ponk. Ide o pracovný stôl alebo takzvaný „workbench“, na ktorom si vyrábate rôzne pomôcky do hry, ktoré vám otvárajú nové mechaniky. Pre lepšiu predstavu ide napríklad o tzv. štítolet, ktorý sme už mali možnosť vidieť aj v gameplay traileri. Pomocou neho budete schopní plachtiť vzduchom a prekonávať tak aj väčšie vzdialenosti, ktoré by ste nedoskočili. Žiadna z tých mechaník však nie je jedinečná natoľko, že by sme podobné „triky“ nevideli v iných hrách. Pôjde väčšinou o typické pomôcky, spomeňme napr. kotvičku na pritiahnutie.

Vylepšenie starých mechaník

Spomínaný Ponk priniesol do hry aj upravené mechaniky, ktoré poznáme z prvého dielu. Okrem vytvárania nových vynálezov, Ponk slúži aj na vylepšovanie zbraní a brnení, pričom bez neho to nepôjde. Vďaka nemu si tak môžete vyrobiť aj muníciu, pasce, elixíry, ako aj vylepšiť vaky, vďaka čomu sa vám zvýši kapacita nosnosti šípov, bodcov, lán, jedla a ďalších vecí. Novinkou je aj to, že ak vám nejaká surovina alebo kožušina zo zveri chýba, viete si to pridať ako úlohu a nasmeruje vás to do miest, kde by sa mala daná surovina nachádzať.

Za zmienku stoja aj zmeny okolo pascí. Tie ste v prvom diely mohli pokladať na zem a pohodlne cez ne prechádzať bez následkov. To sa však v pokračovaní mení. Tu si už na pasce skutočne musíte dávať väčší pozor a to sa týka aj vašich vlastných. Zmenou prešlo aj opätovné vrátenie pasce do zásoby. Po novom viete pascu rozobrať a získať z nej časť surovín.

Vylepšením prešlo aj samotné skenovanie strojov. Zatiaľ čo v Zero Dawn ste museli na dané komponenty zamieriť, aby ste sa o nich dozvedeli potrebné informácie, vo Forbidden West si ich už viete pomocou šípov „naklikávať“ jeden po druhom. Dokonca s postupom v hre si ich viete aj dlhodobo označiť, čo vám pomôže pri ich zostreľovaní, zatiaľ čo klasické skenovanie po čase zmizne, označenie daného komponentu vám ostane do zabitia stroja, alebo odtrhnutia súčiastky.

Rozšírenie RPG prvkov

Pomerne značnou zmenou si prešiel aj samotný inventár. V ňom už naďalej nie ste limitovaní počtom cievok do zbraní, tkanív do brnenia, zbraňami alebo brnením. Pokiaľ spomíname zbrane, tak pribudli aj nové typy ako aj efekty, ktoré ste pomocou nich schopní u strojov vyvolať. Zmenou prešli aj zdroje. Tie sú síce limitované na počet kusov danej suroviny, ale nie počtom druhov surovín. V prvom dieli bolo nepríjemné, že veľkosť inventára nestačila na rozmanitosť surovín a boli ste nútení z času na čas spraviť čistku. To sa vám v pokračovaní diať nebude. Dokonca ho už nemusíte ani zväčšovať.

Obrovskou zmenou prešiel aj strom schopností. Ten sa zväčšil mnohonásobne. Rozrástol sa o ďalšie tri odvetvia. V nich nájdete ako rovnaké schopnosti, tak aj úplne nové. Dokonca sa v ňom viete naučiť aj nové bojové kombá s kopijou, ako aj typy výstrelov z rôznych lukov. Rozšírenie tak dáva aj o čosi väčšiu prehľadnosť vďaka podrobnejšiemu kategorizovaniu.

Samozrejmosťou je aj zväčšenie mapy, a to nielen do šírky, ale aj do hĺbky. Nebyť novinky v podobe potápania sa, svet by bol viac-menej podobný ako v predošlej časti. Hra sa rozrástla aj o obsah mimo hlavnú dejovú linku. Okrem táborov pribudli aj povstalecké základne a k loviskám si pridávajú cvičiská, kde budete čeliť v súbojoch pre zmenu ľuďom. V hre nájdete aj arénu, v ktorej sa postavíte tzv. „gladiátorským výzvam“. Ide o jednu z najnáročnejších bočných aktivít, kde hra skutočne preverí vaše zručnosti. Samozrejme, za to je aj vysoko kvalitná odmena. V Horizon Forbidden West je však takýchto aktivít podstatne viac a titul narástol po tejto stránke azda najviac.

Vedľajšie aktivity

Boje však nie sú jediná náplň hry. Na svoje si čiastočne prídu aj milovníci hádaniek a logickejších prvkov. Týka sa to čiastočne vyhliadok, ktoré tiež prešli malou zmenou. Tie po novom nefungujú systémom „príď a kochaj sa“. Nájdete niečo ako vysielač, ktorý vám ukáže neúplný obrazec vyhliadky a vašou úlohou ho bude nájsť a správne napasovať do veľkosti snímky.

Ďalšou malou zmenou prešli aj prastaré ruiny. Tie už neslúžia len na nejaké pátranie alebo vyčistenie od nepriateľov. Po novom sa v nich nachádzajú relikvie a vašou úlohou sa k ním bude dostať. Ide o mini-puzzle hry, v ktorých musíte niekam dotiahnuť krabicu, niekam vyskočiť, poprípade niečo správne načasovať. Samozrejme o nich nájdete kopu zaujímavých informácii, niekedy sú sprevádzané aj spomínanou vyhliadkou. Sú zábavné, nie sú príliš dlhé alebo otravné a jedna až dve dokážu mierne potrápiť.

Samozrejme ani zďaleka nejde o všetky typy vedľajších aktivít. Hra toho ponúka oveľa viac. Spomíname ale len tie, ktoré sa vyskytli aj v prvom diely a prešli nejakou menšou, alebo väčšou zmenou.

Zápisník

Prehľadnejší vzhľad dostal aj samotný katalóg strojov. V ňom nájdete rozpísané súčiastky ako v predchádzajúcom diely, ale na rozdiel od neho sa vám daný stroj otáča a ukazuje polohu danej súčiastky o čosi viac viditeľnejšie. Zároveň vám pri každej súčiastke ukáže, aké suroviny z nej môžete dostať a aká je percentuálna šanca na jej získanie.

Novinkou je aj „encyklopédia“ postáv, ktorá sa v Zero Dawn nenachádzala. Ide však len o stručný popis postáv a ukážku ich vzhľadu. Žiadna prelomová novinka to nie je, ale je to fajn, ak si potrebujete osviežiť pozadie niektorých z postáv. Hlavne ak ste prvý diel hrali krátko po vydaní, od čoho uplynulo už päť rokov.

Haptika a adaptívne spúšťače

Pomaly, ale isto, sa presúvame aj k nejakej tej kritike. Jednou z nich budú adaptívne spúšťače. Tie sú v hre zastúpene, ale len v miernom rozsahu. Ide o viac-menej samozrejmosti, ako naťahovanie tetivy počas mierenia, alebo pri hackovaní strojov. Ak to porovnáme s Ratchetom, ide určite o slabšie využitie tejto funkcie. Stále je to super a spoločne s haptikou uceľuje pocit z hrania, ale neťaží z toho možné maximum.

Pre príklad, v hre sa nachádzajú tri typy lukov. Lovecký, ostrostrelecký a bojový. Každý z nich ma inú funkciu. Zatiaľ čo lovecký je na strednú vzdialenosť, ostrostrelecké luky sú na dlhšiu. A práve tu mohli dať silu a pružnosť spúšťačov rozličnú. Pri bojovom, ktorý je určený na krátku vzdialenosť, mohli dať ľahšiu odozvu. Podobné medzery toho, ako sa táto funkcia dá využiť lepšie, sme tam mohli zazrieť viackrát.

Haptika pre zmenu fungovala úžasne. Aj po prejdení ďalšej hry mám stále problém nejako ideálne popísať jej funkciu a dopad na hranie. Prepadne vás však hneď od začiatku v podobe lietania strojov pri mávaní ich krídlami, pri dupotaní stáda, pri hackovani, výbuchoch a veľa ďalších momentoch. Samo o sebe by to nemalo zmysel, ale jej funkcia spoločne s dianím v hre a adaptívnymi spúšťačmi vám do rúk prenáša ešte o čosi viac reálnosti.

Technická stránka hry

Hra trpí viacerými menšími nedostatkami. Spomeňme napr. nohu, ktorá nedostúpi na zem, ale visí mierne nad zemou, alebo doskakovanie textúr pri jazdení na stroji. Podobné detaily sa sem tam zjavili naprieč celou hrou. V jaskyni som bol svedkom tečúcej vody v malých prameňoch pričom jeden z nich zvláštne žiaril. Pri riešení jedného z puzzle som mal vyskočiť na krabicu, ale to sa nedalo, lebo som sa do nej prepadával. Ide o chyby, ktoré nie sú veľké a narazili sme na ne len niekoľkokrát za vyše 70 hodín hrania.

Jedna väčšia chyba sa však objavila zhruba v polovici hry. Počas toho ako som vstúpil do miestnosti, alebo sa dostal z jedného biómu do druhého, my na sekundu či dve úplne stmavilo obrazovku. Hra si ďalej bežala na pozadí a rovnako tak bežala ďalej aj samotná postava. Krátko na to som bol späť v dianí. Mal som z toho pocit, ako keby konzola bola prirýchla na tú akciu a na sekundu mi tam nestihla dať obraz.

Tak, alebo onak, žiaden z týchto problémov ma však nedokázal rozčúliť. Dokonca ani keď mi spadla hra, alebo som ju musel reštartovať od poslednej uloženej pozície, najmä preto, že načítavanie hry bolo okamžité. Za celú dobu hrania som v načítavacej scéne strávil maximálne po 3 sekundy asi 10 krát. Prechody medzi cutscénami a hrou boli plynulé. Navyše vývojári o väčšine chýb už dávno vedia a predpokladajú, že ich vyrieši aj „Day-one“ aktualizácia.

Nedostatky v hre

Hra ma však aj zopár vizuálnych nedostatkov. Najväčším z nich je oheň. Ten vyzerá jednoducho zle a nechápali sme, prečo je to tak. Dokonca nám prišiel horší ako v Horizon Zero Dawn. Pravdou je však asi to, že hra „opeknela“ až do takej miery, že ten oheň je jednoducho nedostačujúci. Na obranu vývojárov však treba poznamenať, že tvorba efektov ohňa je skutočne náročná.

Ďalším, pre nás o čosi závažnejším nedostatkom sú niektoré vedľajšie misie. Pôsobia trochu hlúpo. Dostanete sa ku kmeňu, ktorý vám povie, že už stáročia nepoznajú nič iné ako boj. V podstate sú odchovaní bojom a krvou. Následne si však nevedia poradiť s priemerným strojom. Našťastie sa podobné nelogické veci v hre nachádzajú veľmi málo, ale aj toto málo vás sem tam zarazí.

Lokalizácia

Na pár slov sa pristavme aj pri lokalizácii, ktorá na rozdiel od Horizon Zero Dawn je v Horizon Forbidden West obsiahnutá v podobe českých tituliek. Tie sú vždy kvalitne preložené bez nejakých preklepov a chýb. Až na približne tri výnimky časovania, kedy dlhé titulky zmiznú v sekunde a jednoslovná odpoveď tam je pridlho. Asi len dvakrát sa nám stalo, že titulky nenaskočili, ale následne sa chytili. Pointa vám však aj tak neušla.

Postrehy k hre

Veľké plus dávame vývojárom za to, že sa neuchýlili k vymazaniu vedomostí postavy, ako to už býva pri sequeloch hier. Takže čiastočne sa nebudete musieť znova učiť ovládať stroje, alebo meniť cievky v zbraniach či tkanivá v zbroji. Všetko ide bez toho, aby ste niekde museli vkladať skúsenostný bod. Teda aspoň tie úplne najzákladnejšie veci viete. Kotly sa v hre aj naďalej vyskytujú. Fungujú podobným princípom a po ich vyriešení získate poznatky k strojom.

K zbrojám by sme však predsa len niečo doplnili. A to, že sme sa síce dočkali možnosti zmeny farieb, ale aj naďalej sa tam objavujú kusy, ktoré sú takmer rovnaké. Jednoducho hre chýba viac variácií a druhov.

Čo ale v hre Forbidden West rozhodne nechýba sú zúrivé stroje. Tých je dokonca ešte viac než v jednotke. Okrem rôznych druhov pribudli aj nové typy. Vývojári z Guerrilla Games tak znovu upustili uzdu fantázii a je sa skutočne na čo tešiť. Jeden z detailov, ktorý nás mierne dostal bol ten, že hra v teplých alebo vlhkých oblastiach registrovala aký typ brnenia má Aloy na sebe. Ak by sme mali uviesť príklad, tak raz sme mali na sebe aj zbroj, pri ktorej bola odhalená jej brušná časť. Po jednom z bojov sa Aloy liečila a mala horúčku. Pot sa však nenachádzal len na tvári a rukách, ale aj na odhalenej časti oblasti brucha. Podobne sa pot objavoval aj v biómoch púšte a hra tak reagovala na samotné podnebie, čo sa odrážalo aj na postave Aloy.

Páčila sa nám aj novinka doplnkových úloh. Po prepojení informácii Focusu s Tallneckom sa vám na mape objavia otázniky. K ich preskúmaniu môžete vyraziť kedykoľvek chcete. Hra vám však postupne dané otázniky odhalí sama a zadá vám ich ako úlohu. V niektorých mestách alebo táboroch sú postavy , ktoré vám zvestujú čo sa vo vašom okolí práve odohráva. Prezradia vám, že napríklad dole na juhozápade za vodopádom sa objavila skupina povstalcov a majú tam svoj tábor. Následne vám otáznik zmizne a v úlohách sa vyznačí ako misia. Samozrejme v podaní NPC je to ďaleko zaujímavejšie a často aj záhadnejšie.

Náročnosť hry

V krátkosti, náročnosť hry Horizon Forbidden West je perfektne spracovaná. Okrem piatich predvolených si môžete nastaviť aj svoju vlastnú. My sme si na hru zvolili klasickú náročnosť, ale vyskúšali sme si aj ľahšiu, ako aj tu najťažšiu. Musíme poznamenať, že hra je skvelo vybalansovaná. Spomínanú najľahšiu dokážu prejsť aj „nehráči“. Naopak, na najťažšej narazíte na skutočnú výzvu. Počas boja sa budete musieť naučiť ovládať všetky aspekty hry, či pôjde o pasce, až po postupné „ohlodávanie“ mechanických súčiastok zo strojov. Toto všetko bude chcieť veľa trpezlivosti a hlavne zručnosti. Pri vlastnom nastavení si vy sami určíte, do akej miery má mať hra silné poškodenie na vašu postavu, ale aj samotných nepriateľov. V hre nechýbajú ani možnosti úpravy prehľadávania strojov či navádzania.

Na záver

Ako bolo spomenuté v úvode, prvý diel si okamžite získal hráčov po celom svete a Guerilla Games za to zožalo obrovskú slávu. O to väčší tlak však zažívali vývojári na svojich pleciach pri práci na pokračovaní. Horizon Forbidden West O Horizon Forbidden West by sme mohli povedať, že ide o rovnakú hru ako Horizon Zero Dawn, ale vo všetkom lepšiu.

Takmer každý jeden aspekt z prvého dielu bol upravený, alebo viac rozpracovaný a z drvivej väčšiny to bolo k lepšiemu. Pripočítajte k tomu ešte lepší príbeh, nové mechaniky, svižnejší štýl boja, krajšiu grafiku a dostanete zhruba predstavu o zábavnosti a kvalite tohto pokračovania. Bez obáv teda môžeme vyhlásiť, že ide o must-have titul fanúšikov Horizon Zero Dawn a na svoje si tu určite prídu milovníci príbehov, ale aj takí, čo majú radi súbojové výzvy.

- Reklama -
Komentovať
0 Komentárov
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Naša relácia

- Reklama -
0
Chceme počuť tvoj názor! Pridaj komentár :)x