Nintendo rázne poprelo, že by spolupracovalo s japonskou vládou na lobingu proti generatívnej AI. Tému „Nintendo AI“ rozprúdil už vymazaný príspevok poslanca Asana Satošiho, no firma sa 5. októbra cez oficiálny korporátny účet vyjadrila jasne: s úradmi o AI ani o jej využití v hrách nekomunikuje.
Ako Nintendo pristupuje k AI
Podľa Nintenda zostáva priorita ochrana duševného vlastníctva. Preto bude firma naďalej zasahovať voči porušeniam autorských práv – bez ohľadu na to, či sa týkajú AI. Zároveň však spoločnosť AI úplne neodmieta. Šéf Nintendo of America, Doug Bowser už skôr povedal, že Nintendo nechce nahrádzať zamestnancov umelou inteligenciou, no opatrne skúma, ako môže technológia Nintendo AI podporiť procesy a kvalitu.
Celý spor vznikol po tom, čo poslanec Asano naznačil lobing s cieľom „chrániť IP“. Následne sa ospravedlnil za „nedostatočné overenie faktov“. Aj keď je Nintendo známe tvrdým postupom pri ochrane značiek (spomeňme žalobu voči Palworld), dnešné vyjadrenie spája ochranu IP s transparentnosťou a bez politického tlaku.
Medzitým herný priemysel s AI zápasí. Aspyr odstránil AI-generované časti z Tomb Raider IV–VI Remastered po spore s dabérkou. Blizzard či Microsoft čelia kritike za nasadzovanie AI v tímoch. A napokon, štúdie odhadujú, že približne pätina titulov na Steame používa generatívnu AI aspoň okrajovo. Právny rámec sa ešte len formuje, preto sa firmy rozhodujú rozdielne – od nadšeného prijatia až po opatrný „počkajme a uvidíme“ prístup, ako spomína GAMERant.
Nintendo zvolilo strednú cestu: chráni svoje IP, no dvere pre podporujúce využitie AI necháva pootvorené. Kým sa zákony aj nástroje ustália, firma uprednostní ľudský tvorivý vklad a selektívne experimenty.