Po vlne prepúšťania v spoločnosti Microsoft začiatkom júla, bol vývojár Candy Crush, spoločnosť King, a súvisiace tímy Xboxu informované prostredníctvom interného memoranda, že ich zrušené pozície budú nahradené umelou inteligenciou. O prácu prišlo asi 200 ľudí a interné zdroje teraz objasňujú dôvody zníženia počtu zamestnancov a plánovaného nasadenia umelej inteligencie na nahradenie prepustených pracovníkov.
Herný priemysel bol v posledných rokoch svedkom zdanlivo neúprosného reťazca uzatvárania štúdií, rušenia hier a masového prepúšťania v spoločnostiach Microsoft, Embracer Group, Sony a ďalších popredných firmách. Mnohí poukazovali na korporátnu nadbytočnosť a neudržateľné obchodné praktiky ako hnacie sily týchto opakovaných redukcií pracovných síl a projektov. Zdá sa, že strach z nahrádzania niektorých z týchto pozícií umelou inteligenciou sa stáva realitou, keď bývalí vývojári z King a Xboxu odhaľujú systémy, ktoré sú pripravené prevziať ich predchádzajúce úlohy.
Podľa informácií od zasväteného pracovníka štúdia Halo sú vývojári čoraz viac znepokojení možnosťou, že ich Microsoft nahradí generatívnou AI. Podľa interného memoranda zdieľaného s Mobile Gamer Biz (MGB), zamestnanci spoločnosti King boli informovaní, že pozície zrušené v dôsledku prepúšťania začiatkom júla 2025 boli výsledkom reštrukturalizácie, ktorá si kladie za cieľ dosiahnuť rast pri vytvorení menšieho celkového tímu. Memorandum kladie dôraz na cieľ zjednodušenia, zameraný na „menej vrstiev…menej ľudí na stretnutiach, menej zainteresovaných strán pre každý projekt“.
Notoricky memorandum osobitne zdôrazňuje „sprístupnenie mnohých ďalších AI nástrojov“ ako spôsob dosiahnutia tejto novej minimalistickej obchodnej štruktúry. Použitie umelej inteligencie vo vývoji hier bolo v posledných rokoch predmetom horlivých diskusií a odhalenie, že stovky zamestnancov pod Microsoftom boli prepustení len preto, aby boli nahradení AI, nechalo verejnosť aj zamestnancov v šoku.
Anonymné zdroje, ktoré hovorili s MGB, ďalej uviedli, že niekoľko dizajnérov úrovní, výskumných pracovníkov používateľov, zamestnanci zameraní na používateľský zážitok a autori príbehov, ktorých sa prepúšťanie dotklo, pracovalo na vývoji tých istých AI systémov, aby zefektívnili svoju prácu. Teraz sa zdá, že tieto AI systémy sa namiesto toho používajú na nahradenie členov tímu, čo spôsobuje nespokojnosť zostávajúcich zamestnancov so spoločnosťou.
Microsoft verejne zdieľa svoj neustály dôraz na AI, hoci mnohí dúfali, že použitie umelej inteligencie v hrách zostane nástrojom pre vývojárov a nie náhradou za kreatívcov. Keď Microsoft čelí kritike a skepticizmu zo strany veteránov herného priemyslu aj fanúšikov, mnohí sa pýtajú, kde možno nájsť strednú cestu, ktorá vyváži požadovaný úspech spoločností a potrebné zdravie pracovných síl. Zostáva neznáme, koľko zamestnancov bude nahradených AI po najnovších prepúšťaniach spoločnosti Microsoft. Tak zostávajúci zamestnanci, ako aj hráči samotní, zostávajú v neistote ohľadom toho, ako tento nový systém ovplyvní budúci vývoj hier.