Leto sa v hernom svete nesie v znamení herných prezentácií a výstav. Tohtoročné herné leto však bolo špecifické ešte jednou skutočnosťou. Federálna obchodná komisia USA totiž podala obžalobu na spoločnosť Microsoft pre plánovanú akvizíciu Activision Blizzard. Za takmer 70 miliárd dolárov chcel Microsoft pod svoje krídla získať ľudí, ktorí stoja za takými hernými značkami ako Call of Duty, World of Warcraft, či mnohými ďalšími.
V nasledujúcom článku sa preto pozrieme na tieto jednotlivé body:
- oznámenie akvizície, jej hodnota a znenie dohody
- postavenie Microsoftu voči ostatným herným gigantom
- nesúhlas Federálnej obchodnej komisie a CMA
- podanie obžaloby a súdny proces
- informácie zo súdu
- verdikt súdu
- ďalšie kroky Microsoftu
- dopad na hráčov i zamestnancov Activision Blizzard
Oznámenie akvizície, jej hodnota a znenie dohody
Microsoft oznámil akvizíciu Activision Blizzard, jedného z najväčších vydavateľov hier na svete, 18. januára 2022. Hodnota obchodu bola stanovená na 68,7 miliárd dolárov a zahŕňala populárne herné značky ako Call of Duty, Warcraft, Overwatch či Candy Crush.
Podľa dohody, Bobby Kotick zostane výkonným riaditeľom Activision Blizzard a po uzavretí obchodu bude podliehať Philovi Spencerovi, výkonnému riaditeľovi Microsoft Gaming. Zaujímavé na oznámení akvizície bolo to, že sa uskutočnilo v čase, keď Activision Blizzard čelil viacerým žalobám za sexuálne obťažovanie a diskrimináciu na pracovisku. Niektoré z obvinení sa na súde riešia do dnes.
Postavenie Microsoftu voči ostatným herným gigantom
Ak sa akvizícia uskutoční, Microsoft sa stane tretím najväčším herným podnikom podľa príjmov, za Tencentom a Sony. Dôležité je pripomenúť, že nejde o prvý obchod, ktorý Microsoft urobil, resp. chce urobiť. V posledných rokoch totiž nakupoval vo veľkom, aj keď v prípade Activision Blizzard ide o najväčší obchod v histórii firmy.
Ďaleko prevyšuje jeho predchádzajúce obchody, ako napríklad kúpu LinkedIn za 26 miliárd dolárov, Nuance Communications za 19,6 miliárd dolárov, Skype za 8,5 miliárd dolárov alebo GitHub za 7,5 miliárd dolárov.
Nesúhlas Federálnej obchodnej komisie
Jednotlivé štáty, či spoločenstvá (ako napr. Európska únia), majú svoje orgány, ktoré dohliadajú na to, aby sa nákupy a predaje na trhoch diali za férových podmienok. Výnimkou nie je ani herný trh, ktorý veľmi rýchlo rastie.
A tieto jednotlivé orgány začali vyslovovať svoje obavy z akvizície Activisionu spoločnosťou Microsoft. Európu v tomto zastupuje napr. Európska komisia. Tá skúmala, či plánovaný obchod neohrozí spravodlivú súťaž na európskom trhu s videohrami a či nezníži výber a kvalitu hier pre spotrebiteľov. Ako sme už spomenuli, v prípade uskutočnenia obchodu by Microsoft pod svoje krídla získal Call of Duty. Titul, ktorý každoročne hrajú desiatky miliónov hráčov po celom svete a čo je dôležité, na rôznych platformách. Pomerne ľahko by sa mohlo stať, že po kúpe by si Microsoft mohol povedať, že ďalšie hry série budú dostupné len na Xbox Series X/S, čím by si zvýšil predaje svojich konzol a ukrátil tých hráčov, ktorí by si práve túto konzolu kúpiť nechceli.
Microsoft teda začína svoju cestu vysvetľovania. Väčšinu týchto úradov a komisií presviedča o tom, že táto kúpa neohrozí ďalšie herné spoločnosti a ani hráčov samotných. Každé pravidlo má však svoju výnimku a platí to aj v tomto prípade.
Začnime Spojeným kráľovstvom, ktoré od 1. februára 2020 nie je členom Európskej únie. Teda Európska komisia ho už nezastupuje. Briti však majú svoj vlastný úrad – Competition and Markets Authority (CMA), ktorý sa vyjadril, že s obchodom nesúhlasí. A na tomto svojom rozhodnutí trvá dodnes. (na mysli máme čas písania tohto článku, sobota 15. júl 2023).
Druhým takýmto úradom je Federálna obchodná komisia. Federálna obchodná komisia (FTC) je nezávislá agentúra vlády USA, ktorá sa zaoberá ochranou spotrebiteľov a podporou hospodárskej súťaže. FTC bola založená v roku 1914 za prezidenta Woodrowa Wilsona, aby bojovala proti nekalým obchodným praktikám a monopolom. Presadzuje rôzne protimonopolné zákony a zákony na ochranu spotrebiteľa, vypracúva pravidlá a predpisy, vykonáva výskum a analýzu trhových trendov a vzdeláva spotrebiteľov a podniky o ich právach a povinnostiach. FTC je tiež zodpovedná za prevenciu podvodných, klamlivých a nekalých praktík v obchode, ako sú falošná reklama, podvodné faktúry a krádeže identity.
Práve táto komisia s obchodom nesúhlasila a nepresvedčilo ju ani vysvetľovanie Microsoftu. Vyústilo to do podania žaloby na zablokovanie obchodu, pretože by podľa nej poškodil konkurenciu na rýchlo rastúcich herných trhoch.
Podanie obžaloby a súdny proces
Súdny spor medzi Microsoftom a Federálnou obchodnou komisiou (FTC) sa začal v decembri 2022, keď FTC podala žalobu na zablokovanie plánovanej akvizície spoločnosti Activision Blizzard za 69 miliárd dolárov. Komisia tvrdila, že obchod by umožnil Microsoftu potlačiť svoju konkurenciu v hernom priemysle, najmä spoločnosť Sony, ktorá vyvíja hernú konzolu PlayStation. FTC sa obávala, že Microsoft by mohol zneužiť svoju dominantnú pozíciu na trhu a zvýšiť ceny, znížiť kvalitu alebo obmedziť prístup k svojim hrám pre užívateľov iných platforiem.
Samotné súdne pojednávanie sa konalo na federálnom súde v San Franciscu a trvalo päť dní, od 23. júna. Následne si súd vzal čas na preskúmanie dôkazov a výpovedí a v utorok 11. júla prišiel s verdiktom.
Informácie zo súdu
Aj keď samotné súdne pojednávanie netrvalo dlho, predsa len bolo nabité mnohými informáciami. A keďže pojednávanie bolo verejnosti prístupné, tak myslím, že viac netreba dodať. Obe strany totiž museli vytiahnuť aj také informácie, ktoré by inak ostali pred herným svetom skryté. Nielen herné médiá tak prinášali množstvo zaujímavostí. O mnohých sme písali aj my na našom webe.
Vďaka súdu sme sa dozvedeli, že Microsoft sa zaviazal udržať hru Call of Duty na PlayStation po dobu desiatich rokov a zaviesť ju aj na Nintendo Switch, čím by mal zachovať konkurenciu na trhu. Zaujímavejšia je však informácia o tom, že FTC požadovala od Microsoftu zaplatiť 20 miliónov dolárov za porušenie zákona o ochrane osobných údajov detí (COPPA) tým, že zbieral osobné údaje od detí, ktoré sa prihlásili do svojho herného systému Xbox bez upozornenia alebo súhlasu ich rodičov.
V prípade, že vás tento článok zaujme, prinesieme vám aj súhrn jednotlivých dní pojednávania. Veruže by to bolo zaujímavé čítanie.
Konečný verdikt
Konečný verdikt súdu bol v prospech Microsoftu. FTC sa voči tomu odvolalo. A kým u nás by nasledoval ďalší súd a spor by sa natiahol na dlhé týždne, mesiace či roky, v USA to takto nefunguje. Súd totiž odvolanie zamietol a je tým pádom vybavené. Aj keď vlastne nie je.
Microsoft nemá vyhrané
Mohlo by sa zdať, že Microsoft už teraz môže dokončiť akvizíciu Activision Blizzard v najbližších dňoch. Ale nemôže. Prekážkou je už spomínaný britský Úrad pre hospodársku súťaž (CMA), ktorý má tiež obavy z možného narušenia hospodárskej súťaže.
Microsoftu sa však kráti čas. Ak nevyrieši tieto obavy do 18. júla 2023, bude musieť požiadať o predĺženie lehoty na uzavretie obchodu alebo zaplatiť 3 miliardy dolárov ako pokutu za zrušenie obchodu.
Dopad na hráčov i zamestnancov Activision Blizzard
Pre hráčov to znamená, že Microsoft s najväčšou pravdepodobnosťou bude mať pod svojou kontrolou populárne herné franšízy ako Call of Duty, World of Warcraft a Overwatch. Tie by mali byť minimálne v najbližších rokoch dostupné aj na iných platformách ako Xbox a PC. Len čas ukáže, čo táto kúpa v konečnom dôsledku bude znamenať pre všetky zúčastnené strany. My to všetko budeme samozrejme sledovať.
V neposlednom rade sa zastavme ešte pri samotných zamestnancov spoločnosti Activision Blizzard. Ich sa akvizícia dotkne takpovediac v prvej línii. Budú totiž pracovať pre Microsoft a jeho globálne herné štúdiá. Podľa Microsoftu budú mať zamestnanci Activision Blizzard prístup k väčším zdrojom a podpore pre ich tvorivé projekty.
Zároveň však budú podliehať etickým a pracovným štandardom Microsoftu, ktoré by mohli pomôcť riešiť problémy s toxickou kultúrou a sexizmom, ktoré postihli spoločnosť Activision Blizzard v minulosti.