Napadlo vám niekedy, ako vznikol svet? Čo bolo predtým? Čo sa dialo po veľkom tresku? Existuje multivesmír? Na začiatok hneď veľká porcia znalostí, ktorá nám minimálne raz za život preletela mysľou. Okrem poslednej otázky, ktorú majú priaznivci DC alebo Marvel zodpovedanú, vám nami recenzovaná hra, Genesis Noir od štúdia Feral Cat Den, nezodpovie, ale rovno vás vrhne do stredobodu vesmíru.
Obratom vás v úvode musím upozorniť na jeden dôležitý fakt. Genesis Noir sa vymyká akýmkoľvek konceptom klasických PC hier. Žiadne vyrábanie predmetov, žiadne quick time eventy, žiadny inventár. Dôvod, prečo vám to píšeme, je veľmi jednoduchý. Autori svoj výtvor poňali ako umelecké dielo. Nesnažia sa vás rozptýliť, ale vstrebať celučičký obsah. Prichystajte si červené víno a možno kvapku tvrdšieho, lebo toto bude zaručene iná jazda, na ktorú ste boli zvyknutí.
Genesis Noir v názve skrýva dva piliere, na ktorých buduje svoj dej
Noir je predzvesťou päťdesiatkových detektívnych filmov. Paleta farieb sa zúžila len na dve základné farby. Odborne sme svedkami monochromatického štýlu, doplneného o prvky kubizmu. Synonymom slova Genesis je počiatok alebo celosvetovo najčítanejšia kniha. Pravdepodobne ste podobne ako ja zistili, že dve na pohľad rozdielne veci vedia zapadnúť do jedného celku.
Genesis Noir sa vymyká akýmkoľvek konceptom klasických PC hier.
V hre zastupujete takzvaného detektíva bez mena. Point and click adventúry sú príznačné svojou jednoduchosťou, doplnené o tlačidlá WSAD. Pravdupovediac, primitívnejšie to tu už ani nemôže byť. Po pár kliknutiach ste privolaní na miesto činu. Automaticky vykopávate dvere a vrháte sa do Bing Bang. Miesto a čas sa stávajú nepodstatným artiklom a okolo vás prelietava mozaika rozbitá na maličké kúsky.
Nemám v úmysle spoilovať príbeh, ale dej je rozdelený do niekoľkých kapitol. Každá kapitola sa zameriava na iné hodnoty/koncepty žitia. Rozhodnutia sú úzko spojené s náboženskými úkazmi. Napríklad, zasadenie semena do zeme je znázornené troma odlišnými symbolmi. Semeno z pohľadu rastu, semeno z pohľadu zárodku a semeno z pohľadu jedinečnosti. Rodič si pravdepodobne prešiel všetkými troma etapami, oproti tomu, desaťročný tínedžer sa ťažko vyzná v danom odbore.
Ruka v rukáve sú kapitoly obohatené zväčšia veľkou porciou minihier
Znie to trochu ako klišé, ale údel každej minihry ma za následok zintenzívniť príbeh a viac sa zamyslieť nad životom. Puzzle hádanky neurazia, ale dlhšie ako dve minúty sa pri nich nezdržíte. Veľakrát je to aj z dôvodu rýchleho získania kľúču k vyriešeniu hlavolamu. Hlavu si lámať nebudete ani pri kamere, ktorá sa reflexívne prepína podľa potreby. Máte doslova rozhľad nad celou situáciou, a ak sa autori rozhodli zmeniť uhol pohľadu, mali na to určite párny dôvod.
Ani sme sa nenazdali a boli sme na samom konci
A to som nespomenul hudobný prednes. Tretí pilier a zároveň posledný klinec do hrobu. Musím sa priznať, že Jazz nezaraďujeme medzi náš obľúbený hudobný repertoár. Saxofón a klavír sú nástrojom a zbraňou, ktoré vedia z intenzívnieť dej. Hudba sa ambientne mení, následné spracovanie a implementovanie je v skutku bravúrne. Vďaka hudobnému prednesu sme sa veľakrát dozvedeli o pozadí vyšetrovania, pohnútkach, ale aj dôvodoch, prečo bol detektív zatiahnutý do príbehu. Ak radi pátrate, všímajte si novinové útržky pohodené po zemi. Tu a tam skrývajú nejednu ľudovú slovesnosť.
Ani sme sa nenazdali a boli sme na samom konci. Dĺžka kampane je približne šesť hodín. Vynikajúci čas medzi poznaním a otravou. Čierno-biele grafické prevedenia sa totižto v nočných hodinách horšie poznávajú. „Preblikávanie“ obrazu si vyžaduje dávku vašej pozornosti a únava očí prichádza rýchlo.
Na záver jedná dôležitá rada
Počas recenzie sme sa snažili našim čitateľom ponúknuť najlepší pohľad. Nesmieme zabudnúť na jedno veľké „ale“. Spokojne by sme Genesis Noir mohli hodiť do jedného košíka s hrou Death Stranding. Teraz máme na mysli jej jedinečnosť, ktorá nemá konkurenciu. Prichádza so svojimi vlastnými nápadmi a myšlienkami. Otvára otázky a sústreďuje sa na epické momenty. Audiovizuálny prednes je skrátka výborný. Na druhú stranu, nemusí sa za toto praktikum dočkať veľkej obľuby. Opätovne pripomínam: nie ste tu ako hráč, ale ako nemý divák. Zväčša prechádzate cez dobre navrhnuté kulisy. Plníte už vopred splnené minihry. Na príjemné strávenie času to úplne stačí, ale nemusí to byť každému pochuti.