Judgment – neznámy detektív v známom prostredí

Michal Frajkor

Hernú sériu Yakuza pozná snáď každý minimálne z počutia. V dnešnej dobe ide už o klasiku, ktorá v posledných mesiacoch a rokoch dostáva rôzne vylepšené verzie. Je teda celkom ťažké orientovať sa v tejto sérii, ak nie ste skalný fanúšik. Aby toho nebolo málo, na scénu prišla ešte v roku 2019 ďalšia hra z prostredia Yakuzy, ktorá ale nepatrí do hlavnej série. Ide o spin-off s názvom Judgment a aj ten dostal po dvoch rokoch vylepšenú verziu na konzoly PlayStation 5 a Xbox Series X. Presne na túto vylepšenú verziu sme sa pozreli.

Judgment stavia hráča na opačnú stranu zákona, než hry Yakuza, aj keď počas príbehu narazíte na morálne rozhodnutia, ktoré sú na hrane … povedzme legálnosti. Ide o detektívny príbeh a drámu, ktorá sa odohráva priamo v prostredí podsvetia. Vašou hlavnou úlohou bude nachádzať stopy, sledovať ľudí, riešiť množstvo zaujímavých hlavolamov a hádaniek a v neposlednom rade, áno, aj bojovať s nepriateľmi. Hra ponúka obrovské množstvo obsahu, v ktorom sa ľahko môžete stratiť. Vrátane hlavného príbehu, vedľajších misií a veľa bočných aktivít, o ktorých si ale povieme nižšie.

- Reklama -

Bývalý právnik sa stal detektívom

Takayuki Yagami je hlavná postava, za ktorú hráte. Je to bývalý právnik a veľmi dobrý. Na začiatku hry máte v krátkosti vysvetlený príbeh, ako sa Yagami dostal od právnika k vlastnej detektívnej agentúre. Nuž, nebola to celkom jeho vôľa. Zbavil obvinení obžalovaného z vraždy, ktorý po príchode na slobodu opäť zabíjal. Teraz už so svedkami a bez pochýb. To otrasie kariérou každého právnika. Yagami sa teda rozhodne založiť detektívnu kanceláriu a vypomáhať iným spôsobom. Musí sa však pripraviť na to, že robiť detektíva vo svete ovládanom Yakuzou a inými klanmi z podsvetia, nie je vôbec jednoduché.

Dalo by sa povedať, že modelom postáv venovali autori pri tejto vylepšenej verzii asi najviac času.

Ak ste fanúšikom rôznych detektívnych príbehov, hľadania dôkazov a stôp, alebo radi riešite minihry a rôzne hádanky, Judgment je pre vás. Bodka, koniec diskusie. Príbehovo je hra spracovaná veľmi dobre, príbeh je chytľavý a hneď sa vás ujme a nepustí. Žiadne dlhé rozbehy, príbeh vás vrhne rovno do deja a tento trend si drží po celý čas. Akoby aj nie, keď sa oň postaralo duo Toshihiro Nagoshi a Tsuyoshi Furuta. Možno vám osobne títo dvaja scenáristi nič nehovoria, no vo svete týchto hier ide o známe tváre. Na výber máte dokonca originálny japonský dabing, ktorý sme však my osobne vynechali a zvolili radšej anglický. Môžeme hneď povedať, že to nebola chyba. Aj anglický dabing je úžasný a znecháva v hre pocit japonskej kultúry.

Čo priniesla next-gen verzia?

Keď sa povie výraz „next-gen verzia hry“, všetci si hneď predstavíme lepšiu grafiku a vyššie snímky za sekundu. V podstate je tomu tak aj v tomto prípade. Postavy dostali detailnejšie spracovanie, lepšie emócie (aj keď v tomto smere by to ešte chcelo zapracovať) a dokážete s nimi viac súcitiť. Na ich tvárach vidíte pot, stopy krvi alebo zranenia po súboji. Upravené sú aj vlasy a množstvo drobných detailov. Dalo by sa povedať, že modelom postáv venovali autori pri tejto vylepšenej verzii asi najviac času. Musíme spomenúť aj mesto, v ktorom sa celý váš detektívny príbeh odohráva – Kamurocho. Zmien sa dočkalo osvetlenie a celková grafika, ktorá nepochybne vyzerá lepšie. Nuž a samozrejmosťou sú stabilné snímky za sekundu, v prípade next-gen verzie hry je to 60 FPS.

- Reklama -

V hre nenájdete žiadne zdĺhavé načítavanie. Všetky prechody sú takmer bezchybné a striedanie dňa a noci si ani nevšimnete. Práve kvôli tomu, že sa to všetko deje pekne na pozadí, zatiaľ čo hráte hru. Ani si neuvedomíte a je noc. Mesto Kamurocho, aj keď sa zdá veľké, prebehnete z jedného konca na druhý v priebehu niekoľkých minút. Po ceste ale môžete obdivovať jeho krásy. Nemyslíme práve prírodu alebo nejaké pamiatky. Skôr grafické spracovanie, svietiace neóny a reklamy, ľudí na ulici a podobne. Musíme uznať, že mesto je spracované zaujímavo. Je relatívne malé, ale aj tak dostatočne veľké. Nenájdete v ňom veľa interaktívnych prvkov, ale aj tak je v ňom čo robiť. V hre je množstvo ľudí, áut a podobných vecí, ktoré sa vlastne stále opakujú, ale vám to nevadí. Jedinou nevýhodou sú bicykle a prekážky na každom kroku, do ktorých budete neskutočne často zakopávať.

Príbehové zvraty na každom kroku

Ako sme už spomenuli, to, čím si vás Judgment získa, sú príbehové zvraty. Váš prvý veľký prípad je mŕtvy člen klanu, ktorý prišiel o oči. Nie je to však prvá obeť s týmito známkami. Z (najprv) neznámeho dôvodu si vysoko postavený člen podsvetia, ktorý je z tohto činu obvinený, najme vás. Keďže Yagami je človek s dobrým srdcom, prípad príjme a vypomáha kolegom zo svojej bývalej advokátskej kancelárie. Tá totiž obvineného obhajuje. Vašou úlohou je zbierať dôkazy, pretože ste najlepší. Na druhú stranu, je tu vec, s ktorou klienti nepočítali. Vy nepracujete pre nich, iba hľadáte dôkazy a nech vás už tieto dôkazy zavedú kamkoľvek, nemusí to byť vždy v prospech obžalovaného.

Musíme uznať, že mesto je spracované zaujímavo. Je relatívne malé, ale aj tak dostatočne veľké.

Už keď si myslíte, že ste vyriešili prípad a všetko smeruje k jeho úspešnému uzavretiu, spustí sa ukážka, koniec kapitoly a skvelý zvrat, ktorý vás núti hrať hru ďalej. Neraz sa nám počas hrania stalo, že sme si povedali „po tejto kapitole na dnes končím“. Bohužiaľ, nedalo sa. Vždy sme si museli zahrať aspoň prvú misiu z ďalšej kapitoly. Len tak, pre pokojný spánok. Na začiatku každej novej kapitoly vám hra povie, čo sa stalo v predchádzajúcej. Je to zaujímavý koncept, ktorý sa využíva najmä v hrách, ktoré vychádzajú po epizódach. V prípade hry Judgment to nie je vôbec nutnosť, ale súhrn je dobre spracovaný a zíde sa najmä vtedy, ak ste popri hlavnej dejovej línii plnili aj množstvo vedľajších prípadov.

Ak by to bol seriál, mal by väčší úspech

Možno si myslíte, že ak chválime príbeh, musí byť bezchybná aj hra. Bohužiaľ, nie tak celkom. Aj keď je príbeh pútavý a rozhodne vás bude baviť, samotné prevedenie je niekedy plytké. Hra akoby sa bála ísť do hĺbky a zaryť sa do poriadneho vyšetrovania. Namiesto toho vám ponúkne množstvo mini-hier, ktoré máte plniť, aby ste získali dôkazy. Ide napríklad o odomykanie zámkov pomocou drôtu, skenovanie okolia dronom, sledovanie osôb a naháňanie. Sem tam musíte aj niekoho odfotiť priamo pri čine. Na boku vám to píše, či máte v zábere všetko potrebné na usvedčenie danej osoby. Sú to všetko krásne detaily, ktoré vám dávajú pocit, že ste naozaj detektív. Napriek tomu sa stále opakujú a po čase už nie sú také zábavné, ako na začiatku.

Vyslovene otravné vedia byť klany v uliciach mesta, ktoré vás chcú zničiť. Prakticky nie je možné prejsť cez mesto bez toho, aby po vás niekto nešiel. Síce máte na výber (môžete ujsť alebo sa biť), ale je to naozaj až príliš a na každom kroku. Títo nepriatelia nie sú vôbec nároční a zvyčajne ich vybavíte behom minúty. Uvítali by sme, keby ich bolo o čosi menej. Hra ponúka aj rozhodnutia v dialógoch, no tie v podstate nemajú žiadny význam. Dej to neovplyvní a najhoršie, čo sa môže stať je, že nedostanete malú čiastku bodov skúseností. Hra vám dá jasne najavo, že takto ste odpovedať nemali a ponúkne opäť tie isté odpovede, až kým netrafíte tú správnu.

Mesto plné vedľajších aktivít

Kamurocho je naozaj malé, ale aktívne mesto. Na každom kroku nájdete dvere, do ktorých sa dá vojsť. Zvyčajne je to však obchod alebo reštaurácia. Zaujímavé sú aj minihry rozmiestnené po mape. Napríklad preteky dronov, pričom svojho drona si viete aj vylepšovať. Zahrať jednoduché hry si môžete aj v Sega klube, kde na vás čaká strieľačka v štýle prvého DOOM. Ak vám to ide, získate odmenu. Ak nie, nič sa nedeje. Počas hrania môžete získať množstvo priateľov a plniť pre nich jednoduché úlohy. Napríklad naučiť čašníčku v reštaurácii po anglicky. Alebo pomôcť svojej domovníčke (ktorej dlžíte nájom) hodnotiť jedlá, ktoré chce predávať vo svojej novej reštaurácii. Čím viac priateľov získate, tým lepšie. Zvyšuje sa vám reputácia v meste a máte tak možnosť riešiť viac vedľajších prípadov. Niekedy to má aj vplyv na príbeh, ale naozaj len niekedy.

Huh?

Ak vám chýba trochu romantiky, môžete si ju užiť aj v Judgment. Máte možnosť spoznať a chodiť von s niekoľkými slečnami, kupovať im darčeky, flirtovať a podobne. Pre príbeh to nie je potrebné, ale ak sa nudíte, alebo si na to potrpíte, tú možnosť tam máte. Čo sa týka vedľajších prípadov, pripravte sa na to, že nie sú nadabované. Budete iba čítať text a počúvať časom otravné japonské citoslovcia šťastia, hnevu, alebo legendárne „Huh?“, ktoré je v hre tak často, až je to neuveriteľné. Ide o jednoduché prípady, ktoré sú akoby vystrihnuté z hlavného príbehu. Princíp je ten istý. Sledovať, zisťovať, fotiť, usvedčiť, odovzdať a zarobiť peniaze. Aj tak však majú niečo do seba a celkom sme si ich užívali.

Mortal Kombat v detektívnej hre

Samozrejme, čo by to bol za spin-off Yakuzy, ak by ste sa v nej nebili holými rukami. Alebo napríklad bicyklom, reklamným stojanom alebo cestným kužeľom. Za získane XP (body skúsenosti) si môžete odomykať nové taktiky a možnosti v súbojoch. Na výber máte dva štýly súboja – Tiger a Crane. Jeden z nich je najlepšie používať v súboji jeden na jedného, druhý zas, keď je počet nepriateľov stojacich proti vám väčší ako jeden. Aj keď hra ponúka prekvapivo veľké množstvo odomykateľných možností, pravdepodobne budete používať dookola tie isté. Tie, ktoré sa naučíte a sadnú vám ako prvé. Možno ste šikovnejší ako my, ale zapamätať si všetky kombinácie je takmer nemožné a tak skončíte pri náhodnom stláčaní tlačidiel. Hlavne, že Yagami kope, hryzie a prehadzuje nepriateľov ponad plece. Výsledok je ten istý.

Judgment však prináša jednu novinku, na ktorú by ste si pri súbojoch mali dať pozor. Nazýva sa Mortal Wounds a zakaždým, keď vás nepriateľ postrelí alebo zasiahne nabitým útokom, uberie vám to kúsok z vášho zdravia. To by nebol žiadny problém, ale tento kúsok zdravia nemôžete vyliečiť. Musíte súboj dobojovať s pocitom, že vám chýba kus zdravia. Liečba je však jednoduchá, stačí zájsť za lekárom, ktorého nájdete napríklad v kanáloch. Áno, bez srandy.

Záverečný verdikt

Pre každého fanúšika série Yakuza bude Judgment určite skvelým prírastkom do ich hernej kolekcie. Treba sa iba pripraviť na pár vecí, ktoré by vás mohli prekvapiť alebo aj sklamať. Napríklad iný štýl hry, ktorý na jednej strane chce byť iný, no na strane druhej sa snaží držať predlohy Yakuza. To znamená, že ste detektív, ktorý síce rieši zaujímavými technikami záhady a hlavolamy, no na strane druhej je dôraz kladený aj na techniku súboja. V našom prípade by sme uvítali skôr jedno alebo druhé. Napríklad detailnejšie skúmanie dôkazov, lepšie mini-hry a mnohotvárne detektívne záležitosti. Súboje mohli byť len okrajové a určite nemuseli mať v tejto hre tak veľký dopad a dôraz.

Práve týmto rozhodnutím hra trpí najviac, keďže sa ubralo z toho, čím chce byť – detektívkou. Hlavolamy a zbieranie dôkazov je naozaj zábavné, ale chýba tomu viac interakcie. Pouličné súboje na každom kroku vedia tiež otráviť život a veľakrát aj nadmerne silní nepriatelia, pri ktorých si musíte znížiť náročnosť. Yagami predsa nie je príklad člena Yakuzy, je to prostý detektív, ktorý ma odhadom tak 60 kíl. Problémy by mohol riešiť skôr prefíkanosťou ako skvelými súbojmi. Hneď by hra dostala iný nádych, ak by sa vývojári rozhodli, že súboje budú len príležitostné, alebo len ako posledná možnosť. V každom prípade môžeme hru odporúčať aj hráčom, ktorí so sériou Yakuza ešte skúsenosť nemajú. Keďže nepotrebujete nejak špeciálne poznať pozadie hry (Judgment ponúka nové postavy a nový príbeh, ktorý nenadväzuje na predchádzajúce hry).

Môže sa úplne jednoducho stať, že práve kvôli Judgment sa stanete fanúšikom série Yakuza a po skončení tohto titulu sa rovno pustíte do hlavnej série. Osobne však dúfame, že Sega a štúdio Ryu Ga Gotoku sa nevzdajú tohto konceptu a v budúcnosti prinesú ďalší podobný titul z detektívneho prostredia, avšak vylepšený a možno s väčším dôrazom na detektívnu prácu.

- Reklama -
Komentovať
0 Komentárov
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Naša relácia

- Reklama -
0
Chceme počuť tvoj názor! Pridaj komentár :)x