Mafia: Definitive Edition

Jozef Beke

Mafia je jednou z najznámejších herných značiek, ktoré mohla česko-slovenská komunita zažiť a nepoznáme hráča, ktorý by aspoň raz nepočul o tomto klenote českých hier a klasík. Pred viac ako 18 rokmi vznikla značka, ktorá ponúkla nezabudnuteľný zážitok. Svojím príbehom ju prirovnávali k filmovej adaptácii The Godfather. Za značkou stál nestarnúci scenárista Daniel Vávra. Prvky ako implementácia motion capture alebo simulačná jazda boli tak neštandardné, že si vydobyli celosvetový úspech.

V súčasnosti je herný trh doslova zaplavený rôznymi „remakemi“ aj „remastermi“. Preto, keď sme počuli o príchode novej, „vylepšenej“ verzie, boli sme radi, ale zároveň niekde v kútiku mysle vznikali obavy, či sa nezopakuje podobná blamáž, ako tomu bolo pri hre Mafia III. Autori pri predstavovaní remaku dali jasne najavo, že sa budú držať originálnej predlohy. Aspoň tam, kde to bude možné. Hovorili, že príbeh rozšíria a dajú hre nové a jasné kontúry. Prekročí fiktívny prah popularity Mafia: The City of Lost Heaven práve remake Mafia: Definitive Edition? Na túto, zatiaľ nezodpovedanú otázku, sa pozrieme z viacerých uhlov. Je treba pripomenúť si, a hneď na začiatku napísať, že aj keď sme silnými fanúšikmi série, novú Mafiu musíme brať ako nový titul bez akýchkoľvek predsudkov. To ale neznamená, že počas recenzovania neponúkneme na hru čoby pohľad fanúšika, aby si naši čitatelia mohli vybrať, ktorému názoru sa viac priklonia.

- Reklama -

Prvé spustenie a nastavenia

Než tak ale urobíme, ponúkneme pár slov k technickej stránke hry. Už po prvom spustení sa vám zobrazí spúšťač. Úprimne, s týmito úvodnými nastaveniami sme sa dlho nestretli, ale našťastie je to možné v nastaveniach zakázať. Ďalšou kuriozitou je „nepovinná“ registrácia 2K účtu. Nič, čo by ste však nevyriešili behom pár sekúnd. Môj stroj, ktorý bol použitý na recenziu, disponuje GTX 1060 grafickou kartou, procesorom i7 6700K a 16GB RAM. Riadili sme sa hrou a nechali sme si navoliť optimálne / odporúčané grafické nastavenia. Inu, vysoké detaily. Nechceme tvrdiť, že hra je bez problémov, ale graficky si drží úctyhodných 60 FPS. Občasné dokresľovanie objektov alebo rozmazané odlesky áut sú chyby, ktoré sa autorom dajú odpustiť.

Keď už sme začali sekciou nastavení, najväčšiu časť sme strávili práve v záložke HRA. Na výber máte voľbu náročnosti, správanie policajtov, jazdný režim a tak ďalej. Všetko do posledného detailu si môžete navoliť tak, ako to bude vyhovovať len vám. Kontroverziou si prešla náročnosť klasická, kedy sú nepriatelia presnejší a policajti nekompromisnejší. Bez predsudkov môžeme napísať, že policajti inteligencie moc nepobrali a oproti pôvodnej hre je stretávanie policajných hliadok ďaleko menšie. Ak už sa zapletiete do policajnej naháňačky, viete im rýchlo ujsť. Pri zvolení najvyššej náročnosti sú nepriatelia ďaleko presnejší oproti klasickej. Občas sa nám stávalo, že od útočníkov sme dostavali zásahy aj bez toho, aby sa pozerali na cieľ. Simulačný jazdný model je len čerešničkou na torte. Ďaleko viac sme presnejšie a pohotovejšie „rezali“ zatáčka oproti normálnemu režimu.

Sľuby sa sľubujú…

Ako sme už v úvode spomínali, autori dali hráčom záväzok, priniesť hru Mafia v novej vylepšenej podobe, ktorá sa bude rovnať súčasným trendom. Musíme uznať, že mesto Lost Heaven je dychberúce, či už počas dňa alebo noci. Doslova máte pocit, že ste súčasťou mesta. Pri prechádzaní cez chudobné štvrte počujete hádky medzi manželmi alebo detský plač. V bohatých štvrtiach prekvitá radosť, prelínajúca sa smiechom. V centre zas ruch ľudí, kde ho pri pozornom naslúchaní môžete zreteľne rozoznať. Skrátka, mesto dostalo zreteľnejší a jasnejší podtón. Škoda, že v príbehovej časti sa mesto mení na kulisu a vy sa zameriavate na úspešné plnenie misií.

- Reklama -

Dabing

Ďalším splneným bodom, ktoré majú obe verzie spoločné, je český dabing. Na jeho čele stojí opäť Marek Vašut ako Tommy Angelo. Svoju rolu si taktiež zopakovali aj Luděk Čtvrtlík ako SamPaulieho opäť Petr Rychlý. Petr Rychlý mal konečne možnosť dabovať tak, ako sa patrí, bez zbytočného prehrávania, prípadne nedohrávania svojich reakcií a emócií. Určite musíme vyzdvihnúť aj dabéra Marcela Vašinku, ktorý sa zhostil Dona Salieriho veľmi obstojne. Popravde, pôvodný dabing bol skvelý, ale aj Vašinka odviedol skvelú prácu, za ktorú sa nemusí hanbiť.

Povahové črty všetkých postáv nie sú stopercentne verné originálu. Je to čiastočné spôsobené novým, prípadne prerobeným scenárom remake-u. Príbeh ponúka o čosi hlbší rozsah a dynamiku. Sára, ktorú dabuje Lucie Pernetová, sa dočkala taktiež novej podobizne a puto medzi Tommym je viac prepracované oproti pôvodnej verzii spred osemnástich rokov. Paulie trúsi jednu hlášku za druhou a Sam sa stará predovšetkým o seba. Subjektívne, dabing chválime na výbornú. Áno, dabing bol pôvodne nahratý pre anglickú verziu, ale rozdiel medzi tým, čo daná postava rozpráva a zlou interpretáciou úst, je fakt zanedbateľným detailom.

Tommy je v Mafia: Definitive Edition o čosi starší, ale na kráse mu to neubralo. Nebolo by profesionálne hodnotiť zovňajšok postáv. Na túto peripetiu si musí každý sám odpovedať. Azda, jedna pripomienka k oblekom. Pamätáte si na Sama a jeho svetlomodrú košeľu? Teraz to vyzerá tak, že všetci naši gangstri majú jedného krajčíra a zdieľajú rovnaký šatník. Líšia sa len odtieňom. Trochu za nás hovorí nostalgia, ale nedalo nám na to poukázať.

Remake nikdy nemá za svoju úlohu kopírovať originál. Má preniesť pôvodnú ideu do nového moderného prostredia

Príbeh

Po prvýkrát sa nemusíme báť, že by sme vám niečo prezradili z príbehu. Vývojári Hangar 13, kde patria aj pôvodný autori Mafie, zobrali pôvodný príbeh, kde – tu niečo pridali a niečo ubrali. Z pohľadu nováčika príbeh je určite fajn. Slovné prestrelky sú priamočiarejšie a tým pádom aj filmovejšie. Mimika tváre je presvedčivejšia a kroky medzi jednotlivými misiami sú o to logickejšie a ďaleko viac zapôsobia.

Ďalším pozitívom je aj hĺbka a dodatočný tok informácií, ktoré nachádzate v jednotlivých misiách. Napríklad len také noviny vám rozšíria poznatky o fungovaní politiky v meste Lost Heaven. Lístočky pohodené na stole a zemi ukážu priebeh problémov zainteresovaných NPC misií a v neposlednom rade tu máme aj kolekcie časopisov, komiksov, pohľadníc a cigaretových kartičiek. Príbeh je stále lineárny, ale tu a tam vám misie dovolia porozhliadnuť sa aj po okolí. Ak sa na to tentoraz pozrieme z pohľadu fanúšika, neubránime sa pocitu, že hra utrpela na svojej kráse. Na začiatku odstavca píšeme, že tu a tam sa uberalo, a to v krokoch, kde to absolútne nedávalo zmysel.

RALPH

V pôvodnej Mafii vás pred každou misiou učil ako kradnúť určitý typ auta. No tentoraz to ukáže raz a použitie lock-picku je univerzálne a keď nie to, tak rozbitie bočného skla to istí. Škoda, že sa autori viac neinšpirovali druhým dielom. K tomu problému samozrejme nadväzuje aj Lucas Bertone a jeho autoservis. Ak sa tam nedajbože rozhodnete zájsť, bude vás čakať len letné privítanie a usmernenie na nástennú tabuľu. Na nej je prišpendlených 5 pohľadníc. Päť luxusných áut s neurčitými lokáciami a asi už viete, ako je to s tou políciou. Všetko ostatné si musíte zaobstarať sami. Priebeh niektorých komplexnejších misií bol zjednodušený len o dva či jeden krok. Misia „Nabídka, která se neodmíta“ bola pre nás od nepamäti výzvou. Už len to, že ste museli hľadať a prestrieľať sa k Frankovi (Dalimil Klapka) bol oriešok.

Tentokrát musíte zas nenápadne zozbierať informácie o polohe dotyčného. Po odsledovaní a príjazde na letisko môžete splniť misiu bez jediného výstrelu. Áno, čítate správne. Spokojne sa môžete priblížiť k hliadkam a nenápadne ich zaškrtiť. Dokonca bola odstránená aj povinnosť hľadať Frankovu rodinu a letenky. Takýchto „nešvárov“ je v hre ale viac. Netvrdíme, že hra sa má držať 100 % originálu, ale miestami nám tam niečo chýbalo. Nové dejové línie sme si dozaista vychutnali, ale neponúkajú nič, bez čoho by sme sa nezaobišli. Veľakrát sme mali pocit, že dodatočné scenáre boli pridané umelo. Ak už sa vývojári chceli podpísať nejako širšie pod prvý diel Mafie, pokojne mohli do hry implementovať nové misie, prípade viac zariskovať a urobiť hru ako sandbox. Skúsenosti na to nepochybne mali.

Nové animácie

Zmenou v definitívnej edícii hry Mafia si prešiel aj pohybový model a Tommy, samozrejme, dostal nejaké nové. Preliezanie, skákanie a cover systém je tentokrát o čosi plynulejší. Súbojový systém, hlavne útoky z blízka, sa viac podobajú Mafii 2, ale niekedy sa hlavný protagonista neubráni a údery rozdáva podobne ako Lincoln Clay. Súčasným trendom sa ale rovnať nedajú. Zameriavač je kapitola sama o sebe. Nieže by sme mali s ním všeobecne problém, ale nedá sa poprieť a je to dosť vidieť, že autori preferovali viac ovládač ako hranie na myške a klávesnici. Dokazuje to aj fakt, že fyzickú kópiu na PC nedostať a ku konzolám boli pribalené aj nejaké tie predobjednávkové bonusy. Všeobecne vzaté, Kolt 1911 je len na krátku a strednú vzdialenosť. Už si nedokážeme ani zrátať počet vystrelených slepých brokov z brokovnice od metra vzdialenosti. Thompson 1928 sa obsluhuje veľmi ťažkopádne a kurzor neskutočne kope. Jedine odstreľovacia puška bola voľbou istoty.

Soundtrack

Zvukový prednes, teda soundtrack, ponúka modernejší, ale stále dobový a tématický charakter. 35 licencovaných pesničiek znie ako dobré číslo úspechu. Pre nováčika nič hrôzostrašné, ale skalní fanúšikovia si vybavia minimálne jeden konkrétny song, a to Django Reinhardt – Belleville, ktorý sa nezmestil do nového zoznamu skladieb. Ďalším negatívom je počet rádiových staníc. Vozidlá disponujú len dvoma. Výber máte medzi permanentnou neutíchajúcou hudbou alebo spŕškou správ.

Záver

Dosť dlho sme uvažovali ako hru ohodnotiť. Na jednej strane tu máme krásne mesto, ktoré žije vo dne aj v noci, skvelý český dabing, misie, ktoré sú rozvetvené o nové prvky a ako bonus tu máme jazdu na motorkách. Na druhú stranu, jediným konkurentom je pôvodná verzia, ktorá sťahuje latku dole. Mrzí nás, že autori hru nevytvorili ako celok. Prechádzanie cez jednotlivé misie je na dnešnú dobu už zastaralé. Ďalšie zmienené negatíva sú už z pohľadu fanúšika a nebolo by obstojné ich dávať do záverečného hodnotenia. Remake nikdy nemá za svoju úlohu kopírovať originál. Má preniesť pôvodnú ideu do nového moderného prostredia, čo však remake Mafia: Definitive Edition od štúdia Hangar 13 sčasti splnil.

- Reklama -
2 komentárov
2 Komentárov
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre
trackback

[…] tvorca. Je ním ovládač od Nintenda. Na rovinu, vyzerá pekne, vdýchne dávku nostalgie ako remake Mafie, ale nič viac. Ergonómia je zúfala a museli by ste mať malé rúčky, aby ste si palce […]

trackback

[…] neštandardné. Podobne ako u Mafia: Definitive Edition (ktorej recenziu si môžete samozrejme prečítať tiež) sa dočkáte externého launchera. V zásade nemáme nič proti, len trošku zamrzí, že autori […]

Naša relácia

- Reklama -
2
0
Chceme počuť tvoj názor! Pridaj komentár :)x