NBA 2K24 – Najlepšia, najhoršia hra 

Mário Gurský
NBA 2K24
Zdroj: 2K

Tak zmiešané pocity pri písaní recenzie ako mám práve pri tejto hre som nemal hádam nikdy. Dokonca ešte teraz po vychladnutí emócií a s odstupom času stále rozmýšľam, ako to celé poňať. Titul určite nie je žiadnou revolúciou. Na druhej strane však ide o pomerne veľkú evolúciu. Ako je to možné? Prezradia vám nasledujúce riadky.

Black Mamba Forever 

Po minulom ročníku, kde bol hlavnou hviezdou Michael Jordan vďaka tomu, že nosil číslovku 23, som v duchu predpokladal, že nasledujúci ročník by mohol byť venovaný môjmu najobľúbenejšiemu basketbalistovi. Nie je ním nikto iný ako Kobe Bryant, ktorý pred pár rokmi zahynul pri tragickom páde helikoptéry. Keď 2K oficiálne potvrdilo moje predpoklady, vedel som, že tento titul rozhodne nebude chýbať v mojej hernej knižnici, a že si ho zahrám. Našťastie sme v redakcii dostali recenzentskú kópiu v tej najvyššej edícii. Píšem našťastie, pretože mi je ľúto tých hráčov, ktorí do tejto akcie investovali takéto peniaze a dostali to čo dostali. 

- Reklama -

Ak by som to mal prirovnať, tak by som povedal, že najnovší titul je ako najlepší hráč celej histórie, ktorý ale nikdy nezíska titul. A poďakovať v tomto prípade tomu môžeme mikrotransakciám. Už pomerne dlho sme tu nemali nejakú veľkú kauzu, ktorá by sa ich týkala. V tomto prípade ide o takú pecku, že hra si vyslúžila 2. miesto v rebríčku na Steame v najhoršie hodnotených hrách. A treba povedať, že celkom statočne dýcha na krk tej najhoršej – Overwatch 2. 

Evolučné zmeny 

Najskôr sa však pozrieme na novinky, keďže by nebolo fér začať hneď pohrebom. Ako som písal tento ročník určite neprichádza so žiadnymi revolučnými prvkami. Predstavil však novú funkciu ProPlay. Táto nová vychytávka umožnila 2K vziať reálne zábery z NBA a preniesť ich do hry v reálnom čase. Samozrejmosťou je aj to, že tým najväčším hviezdam sa venovalo ešte viac pozornosti. A tak sú v podstate k nerozoznaniu. To zapríčinilo, že titul je oveľa plynulejší ako jeho predchodca. Strely, prihrávky, dribling, všetky tieto animácie sú oveľa viac autentickejšie. Ak sa k tomu pridá aspekt, že hru naozaj viete aj hrať, tak je to lahôdka aj pre diváka. NBA 2K24 ponúka zápasy, ktoré len ťažko rozoznáte od tých originálnych. 

Strely, prihrávky, dribling, všetky tieto animácie sú oveľa viac autentickejšie.

Evolúciou prešla mierne aj AI. V momente, keď sú na ihrisku tie najväčšie hviezdy, ako napríklad LeBron James, Giannis Antetokounmpo, Thanasis Antetokounmpo, Luka Dončić, Nikola Jokić či Stephen Curry, basketbalová lopta mieri do ich rúk oveľa častejšie, keďže sú hviezdami a ťahúňmi svojich tímov. Novinkou je aj crossplay. Avšak iba medzi konzolami Xbox X / S a Playstation 5. Štúdio 2K narozdiel od takej NHL predstavilo vylepšenú grafiku už minulý rok. Po vizuálnej stránke tak nejde o žiadny veľký posun. Treba však druhým dychom dodať, že hra vyzerá takmer perfektne.

- Reklama -

To si ale nemôžu povedať PC hráči. Tí už druhý rok po sebe nedostali vylepšenú grafiku z konzol. Aj toto je jeden z dôvodov, prečo je hra na Steame tak strašne negatívne hodnotená. Vývojári tu argumentujú tým, že chcú najprv doladiť verziu na konzolách do dokonalosti. 

Hrateľnosť 

Nie som žiadny veterán tejto série. K NBA som sa minulý rok vrátil po veľmi dlhej pauze. Z tohto dôvodu by som chcel povedať, že titul môže byť náročný pre ľudí, ktorí skôr očakávajú arkádu. Z môjho pohľadu ide skôr o simuláciu. Zodpovedá tomu aj náročnosť hrania. Odmenou za to sú však akcie, z ktorých behá mráz po chrbte. Rozhodne však týmto nechcem odradiť nováčikov. V nastaveniach si môžete nastaviť náročnosť zápasu podľa svojho gusta. Rozhodne však môže chvíľu trvať, kým si na všetko zvyknete. Zďaleka nemôžete očakávať priamy ťah pod kôš, ale skôr nahrávanie a prichystanie si tej správnej pozície na hodenie trojky alebo dunku. 

Zmenou prešla aj defenzívna, respektíve, obranná činnosť. Hráči si oveľa lepšie pokrývajú útočiacich hráčov. V neposlednom rade vidieť rozdiel aj pri hre bez lopty. Z najväčších plusov je, že „obri“ pod košom už nie sú neporaziteľný, ako tomu bolo v minulom ročníku. Stále síce dominujú, ale je to citeľne lepšie. 

Historický režim 

Ide o režim, ktorý môžeme poznať z minulého dielu. V tomto režime preletíte kariéru Kobeho Bryanta. A to doslova. Zatiaľ čo minulý ročník ponúkol až 15. výziev naprieč celou kariérou Michaela Jordana, za Kobeho sa pripravte len na sedem výziev. Pre mňa osobne bolo toto najväčším sklamaním, keďže je to môj najobľúbenejší hráč a strašne som sa na tento mód tešil. Nedokážem toto rozhodnutie pochopiť.

Jednoducho mne v tomto režime chýbalo množstvo kľúčových momentov. Kobeho kariéra nebola o nič menšia ako Michaelova. Dovolím si len spomenúť, že napríklad v jeho poslednom zápase nastrieľal 60 bodov po tom, čo sa stavil so svojim bývalým spoluhráčom, Shaquille O’Nealom z LA Lakers. Ak už toto napríklad nie je na jednu z jeho výziev, tak ja neviem. 

Vo všeobecnosti som si však minuloročný výlet do histórie užil o trochu viac.

Ide tak v podstate o dosť diétnejší režim, ako tomu bolo v minulom ročníku. Samostatné výzvy mi však prišli o čosi ťažšie. S najväčšou pravdepodobnosťou to spôsobila práve do hry pridaná realistickosť. Vďaka nej si uvedomíte, ako ťažké to muselo byť pre samotného Kobeho dosiahnuť tieto úspechy. Skvelo to dopĺňajú aj komentátori, ktorí pri prelomení niektorého z rekordov pridávajú do hry extrémne emócie.

Zmenilo sa aj samotné prevedenie režimu, kde napríklad chýbajú nejaké výpovede známych hráčov alebo trénerov. Novinkou však je zostrih zápasov, ktorý sa prelína s hrou. Vo všeobecnosti som si však minuloročný výlet do histórie užil o trochu viac. Keby tam pôvodné veci z minulého ročníka nechali, mohlo ísť o celkové vylepšenie a ešte lepšie prežitie historických momentov. 

Z výšin do pekla 

To, že hra obsahuje mikro-transakcie, na to si už hráči viac-menej aj zvykli. Rozhodne nejde o žiadnu novinku. Problémom je, že v tomto ročníku sa z nejakého neznámeho dôvodu vývojári rozhodli do týchto mikrotransakcií hráčov nútiť oveľa viac. Pre lepšie pochopenie uvediem príklad.

NBA 2K24 ponúka tri edície. Základnú Kobe Bryant edíciu za 60 €. Strednú edíciu Black Mamba za 100 € a edíciu k 25. výročiu za 150 €. Posledná menovaná verzia by bola veľmi, veľmi zlá. Našťastie ponúka NBA Game Pass na celú sezónu, ktorý samostatný vyjde na 120 € približne. Samozrejme, že môžete očakávať rôzne bonusy ako napríklad in-game meny ako aj kozmetické doplnky alebo kartičky. 

Po vzore minulých ročníkov sa v hre nachádza aj najviac obľúbený režim MyCareer. V tom nájdete len málo zmien. Tou najväčšou sú však mikrotransakcie, ktoré vás nepriamo nútia investovať do hry peniaze navyše. Napomáha tomu aj ich novo prerobený systém odznakov, takzvaných badge. V tomto režime hráte za vytvoreného hráča. Samozrejme, že obsahuje aj príbehový režim. Ten sa točí okolo toho, že váš vytvorený hráč pochádza z 3. generácie basketbalistov, teda hráčov otec aj dedko boli bývalí hráči NBA. Hovorí sa o vás ako o jednom z najväčších talentov od čias LeBrona Jamesa. Od začiatku je na vás tlak, keďže vás porovnávajú len s tými najlepšími. Nechýbajú tak ani predikcie toho, či sa stanete budúcim GOAT. Príbeh je celkom fajn a pomerne zaujímavý. Dokonca sa vo flashbackoch vrátite a zahráte si aj za vášho otca alebo deda. 

Kde je teda problém? Ako novodraftovaný hráč začínate na s celkovým hodnotením na čísle 60. Toto číslo je v podstate odzrkadlením vašich schopností. Na to, aby ste sa zlepšovali, potrebujete investovať na zlepšovanie štatistík virtuálnu menu. Zo začiatku ide o pomerne prijateľné ceny. Samozrejme, že sa tá cena zvyšuje, čím viac danú schopnosť vylepšujte. Pomerne rýchlo to presiahne tisíce. Vďaka edícii som svoju postavu dokázal vylepšiť na približne hodnotu 80.

V čom je teda problém? Jedno vylepšenie schopnosti stojí, dajme tomu, 1000 a viac virtuálnej meny. Za 1 zápas, ak ste naozaj dobrí, dostanete približne 1000. Tento jeden zápas trvá približne 20 až 30 minút. Inak povedané, rozhodol som sa založiť si aj druhú postavu, aby som zistil, ako dlho mi potrvá sa dostať na úroveň môjho 1 hráča, ktorého som zlepšil vďaka lepšej edícii. Po 10 hodinách som bol zhruba v polovici.

Grind, veľa grindu

Poviete si, že trocha grindu nezaškoďí. Problém je, že v tomto režime máte aj iné výzvy. Tie plníte naprieč online svetom. To znamená, že proti sebe máte online hráčov. A ak daný hráč nemá problém siahnuť hlboko do vrecka, tak jeho postava je poriadne nabušená. Inak povedané, nemáte šancu tú výzvu splniť. Tým pádom nemáte šancu sa dostať k ďalšej virtuálnej mene. Vzhľadom na to, že táto hra nemá žiadny MMR systém, vám tak ostáva dúfať, že natrafíte na hráčov s rovnakým overalom, alebo si zaplatíte za virtuálnu menu reálnymi peniazmi, aby ste boli schopní niečo uhrať. 

Váš hráč má určitý potenciál ako silný dokáže byť. Naplnenie tohto potenciálu stojí približne 100 až 120 000 virtuálnej meny. To pri hrubých výpočtoch potrvá okolo 50 až 60 hodín čistého hrania. Samozrejme, ak sa bavíme, že za každý zápas dostanete aspoň 1000 virtuálnej meny. Vaša postava má samozrejme aj nejaký „moveset“. Na to, aby ste ho zmenili potrebujete virtuálnu menu. Aj keď nejde o veci, ktorú vašu postavu vylepšujú po výkonnostnej stránke, skutočne chcete byť jedinečný a unikátny v zápase a chcete, aby to vyzeralo pekne. Chcete dať pekný dunk po úniku. Pripravte si aspoň 300 alebo 700 virtuálnej meny. 

To je približne jeden zápas. Polhodina. A možnosť týchto úprav je skutočne veľká. Svoju postavu môžete navyše aj obliekať. Hra má niekoľko značiek. Ako napríklad Nike, Converse, Air Jordan a veľa ďalších. To však stojí virtuálnu menu. A len pre predstavu. Cenová relácia oblečení sa pohybuje od 3000 až do 20 000. A tak si oblečenie veľmi rýchlo rozmyslíte. Pretože vám bude ľúto investovať 10 hodín herného času do mikiny namiesto toho, aby ste si vylepšili svoju postavu a mohli byť kompetitívni. 

Pay-to-win 

A ako by povedal Horst Fuchs, to ani zďaleka nie je všetko. K základným atribútom máte už aj spomínané vylepšenia v podobe odznakov. Podľa toho, ako ste si nastavili svoju postavu, môže vaša postava získať rôzne vylepšenia. Každý tento odznak má nejakú podmienku na to, aby sa vylepšil. Z bronzovej na striebornú, zo striebornej na zlatú a tak ďalej. Dané podmienky musíte spĺňať počas zápasov. Tu však 2K prišlo s veľkou zmenou.

Podľa toho, ako často tieto podmienky napĺňate v zápase, tak viete tento postup buď urýchliť alebo spomaliť. A áno, ak to prestanete robiť, dokážete zo zlatej spadnúť až na bronzový odznak. Vy však máte možnosť si dané odznaky, ako keby uzamknúť vďaka Floor Setters. Toto uzamknutie je permanentné a ak doň raz vložíte odznak, už ho neviete zmeniť. Na druhej strane však daný odznak už nespadne úrovňou dole. 

Aby ste mohli hrať na tej najvyššej úrovni, potrebujete investovať do hry neskutočné množstvo času.

A ako dané Flor Setters odomknete? No NBA má aj season pass. Samozrejme, nemusíte si nič kupovať. Má to však háčik. Spomínaná funkcia sa nachádza až na konci seasson passu. Takže buď investujete približne 150 hodín hrania alebo zas si zaplatíte približne 80 €, aby ste sa k tomu dostali čo najskôr. A to sa čo? To sa vyplatí.

Takže suma sumárum, aby ste mohli hrať na tej najvyššej úrovni, potrebujete investovať do hry neskutočné množstvo času. Alebo zaplatíte 100 € za samotný seasson pass a plus 80 € za jeho „vylevlovanie“ a plus ešte 50 € za nákup virtuálnej meny, aby ste si mohli vylepšiť svoje atribúty na maximum a niečo málo vám ostalo na vizuálnu stránku hry. Vo výsledku tak zaplatíte 230 €, aby ste boli konkurencie schopní, respektíve mohli hrať tento režim aspoň na nejakej úrovni. Alebo do toho investujete aspoň 250 hodín hrania. 

MyTeam 

Nechýba ani známy režim MyTeam. Ten sa nesie viac menej v podobnom duchu. Nie je to však vyhnané až do takej miery. Môžete si to predstaviť ako klasický kartičkový režim podobný v hrách ako EA Sports FC 24 alebo NHL. Hra tak neskutočne zvýhodňuje hráčov, ktorí majú peniaze. Práve z tohto dôvodu hráči nadeľujú hre veľmi zlé hodnotenia. Nie je sa im čo však čudovať. Titul ponúka aj klasický manažérsky režim, kde sa chopíte jedného z tímov a vediete ho. Môžete si vyberať aj napriek rôznymi sériami. Napríklad éra LeBrona Jamesa, Kobeho Byanta alebo Michaela Jordana. 

Slovo do bitky

Pocity z tohto ročníka mám neskutočne zmiešané. Nebojím sa povedať, že ide o najlepší športový herný titul. Či už po vizuálnej alebo hernej stránke. Audio nezaostáva ani len o malý kúsok. To všetko však narúša pachuť, že vývojárom sa máli aj po tom, čo sa ceny hier zvýšili. Jeden z nich sa snažil zachrániť situáciu na Reddite, kde sa zastával toho, ako zmenený systém spomínaných odznakov je skvelý a sú naňho hrdí. Na druhej strane však dodal, že je tu, aby si vypočul všetky návrhy a pripravili čo najlepšiu zmenu do budúcna. Potom, čo mu tam však hráči začali písať eseje a dlhý výpis problémov, už žiadna správa neprišla. Je teda otázne, či vývojári naozaj vypočujú svoju hernú komunitu, alebo to bola len póza. To sa dozvieme neskôr. 

S hodnotením to však bude tentokrát naozaj ťažké. Hra je bezchybná bez bugov. Perfektná po audiovizuálnej stránke ako aj hernej. Režimy sú skvelo vyšperkované. A hra beží tak ako má. Z tohto dôvodu by som sa nebál dať tomuto titulu aj 95 percent. Určite by som ho odporučil fanúšikom Kobeho Bryanta.

Či sa oplatí titul kupovať, ak vlastníte minuloročný diel? To vám neviem povedať. Musíte si sami položiť otázku, či vám stojí mierne vylepšenie za to, aby ste zaplatili za hru 60 €. Pocítite to mierne na hrateľnosti, ako aj aktualizovanej súpiske.

Komu by som ho neodporúčal? Každému, kto nemá čas a plánuje hrať režim MyCareer. Pri hodnotení hier si totiž myslím, že musíme brať do úvahy aj nejaký servis a služby samotné.

NBA 2K24
Súhrn recenzie
7
Hodnotenie 7