Známe herné mená ako Square Enix a People Can Fly chcú vziať herné rebríčky útokom. Pokúšajú sa o to formou novej hry s názvom Outriders. Tento nový RPG zážitok sľubuje pútavý príbeh, kvalitné herné mechaniky, dych berúcu grafiku a čo viac, hodiny zábavy. To, či sa to hre naozaj podarilo, sa pozrieme v našej recenzii. Aj keď už možno podľa hodnotenia tušíte, že v tejto hre asi nebude všetko s kostolným poriadkom a hrou roka sa určite nestane.
Hre Outriders by sa darilo oveľa lepšie, ak by sa vývojári rozhodli urobiť ju ako takzvaný live-service titul. To znamená, že sa vývojári o hru starajú ešte dlhé roky po vydaní. Kampaň prejdete za pár hodín, levelovať sa vám bude zo začiatku ľahko, neskôr pomaly a v podstate si za celú hru ani nestihnete užiť RPG mechaniky, ktoré mali byť v tejto hre číslom jedna. Po kampani na vás čaká „endgame“ obsah a až vtedy dostáva Outriders ten správny krok. Bohužiaľ, opäť len v limitovanej, akoby orezanej verzii. Je to naozaj škoda, pretože ponúka rýchle súboje, naozaj peknú grafiku a príbeh, ktorý nás stále necháva na vážkach.
Ľudia zničili Zem, prišli zničiť aj Enoch
Príbeh hry Outriders sa odohráva na vzdialenej planéte Enoch. K tomuto kroku – osídliť novú planétu – vás viedol klasický scenár, ktorý sa skôr či neskôr stane aj v reálnom svete. Ľudia vyčerpali všetky zásoby, ktoré Zem poskytovala. Spustošili si svoju vlastnú planétu a teraz prišli, pod zámienkou lepšieho života, urobiť to isté na druhej. Nie, nie sme voči ľuďom skeptickí, sama hra to však naznačuje. Čaká na vás relatívne dlhý prológ, ktorý slúži ako tutoriál. Tutoriály nikdy neboli silnou stránkou asi žiadnej hry, väčšinou majú vývojári problém sa s nimi popasovať, aby do príbehu vôbec zapadali.
Dôvod, prečo sa všetko pokazilo, je anomália. Zničila všetko pekné a z vás urobila človeka, ktorému v hre hovoria Altered.
Predstavte si situáciu. Ste vojak, každý vás oslovuje „šéfe“, vediete svojich ľudí, svoju jednotku na novú planétu, máte za sebou (pravdepodobne) niekoľkoročné skúsenosti. V jednom momente však, z nejakého dôvodu, zabudnete ako sa strieľa a ukrýva za predmety. Nuž, požiadate niekoho z vašej jednotky, aby si to s vami vyskúšal. Prečo? Prečo stále tento štýl? Je naozaj tak ťažké vytvoriť tutoriál, ktorý by z vašej postavy nerobil hneď na začiatku hlupáka?
Uznávame, možno sme sa trochu nechali uniesť. Predsa len nemôžeme hru hodnotiť na základe tutoriálu. Po ňom vás totiž čaká už začiatok vašej cesty. Planéta sa nakoniec neukáže ako vysnívaný raj, ale ako veľký boj o prežitie. Zvieratá, alebo lepšie povedané tvory, ktoré na planéte žijú, nie sú vôbec priateľské a ľudia už vôbec nie. Dôvod, prečo sa všetko pokazilo, je anomália. Zničila všetko pekné a z vás urobila človeka, ktorému v hre hovoria Altered. Vo voľnom preklade „Zmenený“, budeme však používať originálny názov. Čo to obnáša? Špeciálne schopnosti. Ak sa vám toto vysvetlenie zdá krátke, bohužiaľ, dlhšie vám poskytnúť nevieme. Príbeh potreboval nejak vysvetliť, ako ste nadobudli schopnosti, tak to zahral na Anomáliu.
Outriders má vskutku predvídateľný príbeh
Je dôležité podotknúť, že istý čas (a poriadne dlhý) ste boli v umelom spánku, zatiaľ čo Enoch bojoval s novými obyvateľmi – ľuďmi, ktorí sem pôvodne prišli začať nový život. Nechceme vám veľa prezrádzať, no po prológu zistíte prečo a kto vás zobudil. Počas vašej cesty príbehom budete stretávať rôzne postavy. Tie vám vysvetlia, čo sa za ten čas, čo ste vy spali, stalo. Samozrejme, neponúkne hneď všetky odpovede, potom by nebolo o čom rozprávať v príbehu. Budete skôr dostávať akési drobky, z ktorých si už sami poskladáte odpovede.
V zásade proti sebe bojujú dve frakcie, vy patríte k jednej (samozrejme tej dobrej) a tí druhí – Insurgents – sú zlí. Prvá polovica príbehu zbehne rýchlo a akosi sa nevieme rozhodnúť, či bola dobrá. Je istým spôsob nesústredená, chce povedať veľa a naraz, pričom nestíha. V podstate ani neviete, za čo bojujete a prečo. Veľkým problémom sú aj postavy, ktoré sú poväčšine … trápne. Zo začiatku sme sa zasmiali, potom smiech nahradil decentný úškrn, až sme sa nakoniec dostali k prevracaniu očami. Dialógy sú veľakrát klasické klišé a vtipy mimo tému. Aby sme však nehovorili len v zlom, boli aj momenty, keď sme sa zasmiali a pobavili, prípadne boli šokovaní. Problémom je, že sa to nemení ani po dvadsiatich hodinách hrania.
Počas hrania narazíte na niekoľko misií, ktoré by možno v inej RPG mali dopad na príbeh a eventuálne aj koniec. Nie však v Outriders. Rozhovory s postavami síce niekedy ponúkajú možnosti, no sú v podstate bezvýznamné, iba na doplnenie príbehu. Nečakajte teda žiadne dôležité rozhodovanie, pri ktorom nebudete vedieť, čo si máte vybrať. Príbeh je teda priemerný, a aj keď má svetlé chvíľky, bohužiaľ to nie je jeden z tých príbehov, ktoré si budete pamätať aj dlho po dohraní hry. Inými slovami, nie je výnimočný, ale ani neurazí.
Vlny, vlny a zase raz vlny nepriateľov
Princíp hry je veľmi jednoduchý. Keďže nemáte úlohu o ničom v príbehu rozhodovať, ani možnosť ho ovplyvniť, hra sa automaticky radí do kategórie jednoduchších. Nemusíte veľmi premýšľať, jednoducho si užívate hru. Čo si naozaj užijete je súbojový systém. Štúdio People Can Fly s ním má skúsenosti a je len dobré, že ho priniesli aj v tejto hre. Vašou úlohou je v podstate len zabíjať vlny nepriateľov, ktorí stoja medzi vami a bodom, kam sa chcete dostať. Vlastne, takto by sa dala definovať celá hra. Dostať sa z bodu A do bodu B, pričom medzi týmito bodmi sú vlny nepriateľov. V drvivej väčšine času tento systém v Outriders funguje výborne.
Základom je ukrývať sa za rôzne objekty. Už podľa rozloženia danej oblasti budete vedieť, že na vás čaká súboj. Ak chcete prežiť, musíte ísť na to aspoň trochu takticky. Nejde o stratégiu, nemusíte dlho premýšľať ako a kedy nepriateľov zabijete. Outriders je rýchla hra a aj vy musíte byť rýchly. Ale predsa si musíte nájsť tú sekundu-dve na premyslenie taktiky. Outriders sa snaží spojiť krytie a bezhlavý útok vpred. Áno, dá sa to, ale za cenu tak polovice vášho zdravia. Vaša postava má totiž rôzne schopnosti, v závislosti od toho, akú klasu ste si vybrali. Na výber sú štyri, ktoré si popíšeme neskôr v recenzii. Tieto schopnosti musíte neustále používať, pretože vám dopĺňajú zdravie. Žiadne lekárničky v hre nenájdete, všetok váš „healing“ spočíva v používaní schopností.
Nebojte sa meniť si schopnosti pred každým súbojom
Ako sme už spomenuli, súboje sú uspokojujúce. Fungujú jednoducho tak, ako majú. Hra ponúka možnosť zvoliť si úroveň sveta (World Tier). Čím vyššia úroveň, tým náročnejší nepriatelia, no aj lepšie odmeny. Nebojte sa znížiť si úroveň sveta, ak sa vám nedarí prejsť cez nejakú pasáž. Môžete si ich meniť kedykoľvek počas hry. Taktiež sa nemusíte báť meniť si svoje schopnosti počas hrania. Čoskoro zistíte, že na niektoré súboje sa hodí iná schopnosť. Napríklad Trickster má schopnosť teleportácie. Môžete sa zjaviť za vašim nepriateľom, zlikvidovať ho a rýchlo späť. To je užitočné, ak sú proti vám niekoľkí ostreľovači, ktorí vedia byť mimoriadne otravní. Inokedy budú proti vám obrnení nepriatelia, tam sa zase hodia iné schopnosti.
Zo začiatku sme sa zasmiali, potom smiech nahradil decentný úškrn, až sme sa nakoniec dostali k prevracaniu očami.
Každá jedna zo štyroch rôznych typov postáv má svoje výhody aj nevýhody. Hra vám ponúka aj možnosť hrať v kooperácii, takže najlepšie by bolo, ak by ste to využili. Na druhú stranu, my sme to väčšinu času hrali sólo za Technomancera a nemali sme žiadny problém. Samozrejme, občas bolo potrebné znížiť úroveň sveta, ale žiadna prehnaná frustrácia sa nekonala. Hra sa dá teda bez problémov prejsť aj ak ste vlk samotár.
Odmenou za úspešne splnenú misiu vám bude loot
Outriders ponúka množstvo zbraní a výbavy v rôznych úrovniach kvality. Od tej obyčajnej až po legendárnu. Všetko je to viac menej o náhode a o tom, na akej úrovni sveta hráte. S vyššou a ťažšou úrovňou prichádzajú aj lepšie odmeny. Počas nášho hrania sme však mali možnosť vyskúšať len dva legendárne kusy vybavenia. Zbraň a helmu. V hre môžete plniť aj vedľajšie misie, označené sú žltým výkričníkom a po ich splnení si môžete vybrať z troch náhodne vygenerovaných odmien.
Manažment inventáru je dôležitý
To sme spomínali aj v našom článku Tipy a triky, ktoré vám pomôžu pri hraní. Manažment inventáru by mala byť jedna z vašich priorít v hre. Tak, ako pri každej podobnej hre, aj tu sa vám inventár pomerne rýchlo zaplní rôznym odpadom. Je zbytočné si ho nechávať alebo sa citovo naviazať na jednu zbraň. Vždy si ju vymeňte za lepšiu hneď, ako ju dostanete. To sa týka aj výbavy, brnenia a podobne. Bohužiaľ, pocit z legendárnej zbrane alebo výbavy je slabý. Okrem toho, že dobre vyzerá, neponúka žiadne obrovské výhody. Iba nejaké modifikácie navyše. Napríklad, že vašich nepriateľov čas od času zasiahne blesk. Odhliadnuc od toho nemáte z legendárnej výbavy ten pravý pocit z toho, že nosíte niečo, čo vás stalo krv a pot.
Dobrou správou však je, že ak nájdete zbraň s dobrou modifikáciou, môžete si ju jednoducho presunúť na inú zbraň. Stačí vám danú zbraň zrecyklovať a mód sa vám automaticky pridá do inventáru. Následne ho môžete použiť na inú zbraň, samozrejme, za menší poplatok. V hre je niekoľko platobných mien. Najpoužívanejšou sú Scraps, za tie si v obchode môžete kupovať nové veci, no úprimne povedané, z obchodu sme si nekúpili nič ani raz. Ďalej tu máte Leather, Iron a Shards. Tie slúžia poväčšine na vylepšovanie zbraní alebo vytváranie nových. Crafting si odomknete neskôr počas príbehu, nebude dostupný hneď na začiatku. Ponúkne vám vylepšovanie štatistík zbraní a vašej výbavy výmenou za nazbieranú hernú menu.
Do hry sa možno nestihnete ani vžiť
V žiadnej RPG hre nesmie chýbať strom schopností. Aj v Outriders ho nájdete a je rozdelený do troch kategórií. Ani jednu z z nich si však nemôžete vylepšiť na maximum, čo je však dobre. Musíte sa rozhodnúť, do ktorej budete investovať. Záleží na vás, či chcete viac zdravia, väčšie poškodenie zbraní alebo vylepšenie vašich schopností. Plusom však je, že si priradené body môžete kedykoľvek vynulovať a priradiť znova, bez poplatku. Napriek tomu sa nám zdalo, akoby sme ani nemali čas sa poriadne do hry vžiť, pozastaviť sa na moment a poriadne si rozmyslieť, kam ktorý bod priradíme. Hra stavia na rýchlosti či už v akcii alebo príbehu. Jednoducho sme naklikali body do stromu a išli ďalej. Necítili sme z toho nejaký hlbší význam.
Po skončení hlavného príbehu, ktorý vám zaberie približne 20 až 25 hodín, sa dostávate do endgame obsahu. Ide o takzvané expedície. Tie by mali byť momentom, kedy hra naozaj začína. Bohužiaľ, v momentálnej fáze neponúka nič odlišné od príbehovej časti, to však neznamená, že si ho neužijete. Expedície sú naozaj o tom istom, s tým rozdielom, že ich plníte na čas. Čím rýchlejšie ich splníte, tým lepšie odmeny dostanete. Tak, ako aj v príbehových misiách, aj tu musíte jednoducho zabiť všetko, čo sa hýbe, a to čo najrýchlejšie. Žiaden hlbší zmysel za tým netreba hľadať. Ak zdoláte expedíciu na istej úrovni, odomkne sa vám ešte ťažšia úroveň a nové expedície. To vás má priviesť k záverečnému nepriateľovi v hre.
Expedície vám doplnia príbeh
Tieto expedície majú však aj plus, a to doplnenie príbehu. Po jeho konci ostane niekoľko otázok otvorených a expedície sa ich snažia zodpovedať. Okrem lootu je to to jediné, čo by vás malo prinútiť si ich zahrať, ak vás príbeh chytil a chcete sa dozvedieť viac. Je to zábavná činnosť, ak máte radi výzvy a opäť raz ponúka možnosť meniť si obťažnosť na základe toho, čo vám viac vyhovuje. Ak chcete zbierať suroviny, materiály a loot, ktorý zrecyklujete, zvolíte si nižšiu obťažnosť. Ak chcete výzvu a šancu na ten najlepší loot, idete na najťažšej dostupnej. Netreba však očakávať nekonečný obsah, ktorý budete robiť stále dookola. Koncový obsah vám ponúkne navyše asi 10 až 15 hodín hrania, takže úplne celú hru by ste mohli mať dohranú za približne 40 hodín.
Technických chýb v Outriders je málo, ale sú nepríjemné
Čo sa týka stavu hry z technického hľadiska, vytknúť môžeme len zopár vecí. Problémom je skôr to, že tých pár vecí, ktoré nám vadili, sú celkom podstatné. Hra stavia aj na tom, že ju môžete hrať s priateľmi, a to dokonca na akejkoľvek platforme. Outriders podporuje crossplay, to znamená, že nezáleží na tom, na akej platforme hru hráte. Môžete si ju zahrať s priateľmi, nech hru vlastníte kdekoľvek. To by vám ale servery najprv museli dovoliť. Hru sme skúšali hrať v dvojici hneď od začiatku, bohužiaľ, stretávali sme sa s pravidelným odpájaním. Servery sú najväčším problémom hry, aj keď na tom štúdio usilovne pracuje. Hru sme sa teda rozhodli prejsť z veľkej časti sólo.
Pripravte sa na poriadne roztrasenú kameru aj v prípade pokojných záberov na dve diskutujúce postavy pri stole.
Druhá vec, ktorá nám vadila, boli cut-scény. Tých je tu požehnane a sú takmer všade. Napríklad aj pri prechode z jednej oblasti do druhej. Hra nemá otvorený svet, po mape sa pohybujete pomocou takzvaných kempov, ktoré si počas hrania zaberiete. Jedna mapa má niekoľko oblastí, pričom v každej je kemp a medzi nimi sa môžete presúvať ako chcete. Problémom je úplne zbytočné načítavanie a animácie pri prechode z jednej oblasti v rámci mapy do druhej. Tak napríklad, niektoré časti sú oddelené spadnutým mostom alebo zatvorenou bránou. Keď k nej prídete, zobrazí sa prechod do čiernej a spustí sa ukážka, ako vaša postava preskakuje most, respektíve otvára dvere. Následne opäť prechod do čiernej a ste späť v hre. Nejak nám ušiel význam tejto animácie.
Kameraman s roztrasenou rukou
Hra sa načítava takmer všade, kde môže, čo chápeme v prípade starej generácie konzol a možno PC. Hru sme recenzovali na konzole Xbox Series X a tá má dosť výkonu na to, aby tieto načítavania vôbec nepotrebovala. Vývojári si mohli dať viac záležať na next-gen verzii a odstrániť zbytočné načítavania, pretože takto vyzerajú komicky. Konzola zvládla načítať takmer všetko do dvoch, možno troch sekúnd. Frustrovaní sa môžu cítiť hráči na konzolách starej generácie. Napríklad Xbox One S už s nestíha tempo hry. Časté načítavanie vám teda vyrobí pár vrások na čele, keďže nie je také svižné, ako na iných platformách.
Kapitolou samou o sebe sú scénky medzi misiami. Naozaj nevieme, či to štúdio People Can Fly tak plánovalo alebo nie, ale camera-shake je v tejto hre nastavený v každej jednej scénke. Pripravte sa na poriadne roztrasenú kameru aj v prípade pokojných záberov na dve diskutujúce postavy pri stole. Opäť nám ušiel zmysel a význam tohto rozhodnutia. Jediné, čo nám napadá je, že vývojári chceli vyzdvihnúť dynamiku a rýchlosť hry. Je to v mnohých prípadoch nepríjemné, hlavne v pokojných scénach, kde roztrasená kamera skôr vyvoláva hysterický smiech, než pocit akčnosti. Odhliadnuc od týchto vecí je ale technický stav hry vo výbornom stave a keď si zvyknete na časté, nezmyselné prechody medzi hrou a scénkami, nebude vám vadiť nič iné. Teraz je už len na vývojároch, aby čím skôr opravili servery.
Záverečný verdikt
V skratke, Outirders by bola skvelá hra, keby mala polovičnú kampaň, ale dvakrát toľko obsahu. Keby mala možno aspoň niekoľko rôznych typov misií a nebolo to stále o tom istom. V niektorých momentoch nám chýbala aj motivácia pokračovať ďalej. Nakoniec sme zažili smútok z toho, že hra v podstate už skončila. Ide predsa o RPG hru, čakali sme, že ju budeme hrať aspoň pol roka s tým, že v nej bude stále čo robiť. Bohužiaľ, po dohraní všetkého, čo hra ponúka, ju jednoducho vypnete. A to je škoda, pretože hra má potenciál.
Vyzerá naozaj dobre, netrpí žiadnymi veľkými nedostatkami alebo technickými problémami. Trpí maličkosťami, ktoré sú ale citeľné. Naozaj dúfame, že hra dostane DLC, ktoré bude rozširovať záverečný obsah po skončení príbehu a nebude to len ďalšie príbehové DLC so zopár misiami, ktoré prejdete za 5 hodín. Hra nutne potrebuje viac obsahu, aby sa hráči mohli pri hre udržať ešte dlho po tom, čo skončia priemerný príbeh.
Celkovo je však Outriders dobrá hra, ktorá vás zabaví. Ponúka zdravý balans medzi výzvou a „užívaním si“ hry. Musíte však byť pripravení na niekoľko vecí, ktoré sme spomínali počas tejto recenzie. Ak ste ochotní to hre odpustiť, odmení vás desiatkami hodín zábavy a naozaj kvalitnými súbojmi, dobre spracovanými mechanikami a schopnosťami postáv, ktoré si užijete. Ak ste fanúšikmi iných hier od štúdia People Can Fly, napríklad Gears of War, mali by ste vyskúšať aj Outriders. Ak fanúšikmi nie ste, vyskúšajte Outriders aj tak. Nejde o zlú hru, no mohla by byť oveľa lepšia.