Ak pri hraní videohier radi zosilňujete zvuk na maximum, možno by ste mali spozornieť. Podľa novej štúdie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) majú hráči vyššie riziko poškodenia sluchu ako tí, ktorí videohry nehrajú. Hlavným problémom je vysoká hlasitosť a špecifické zvuky, ktoré môžu viesť k strate sluchu alebo dokonca k rozvoju tinnitu.
Podľa novej analýzy, ktorú WHO zverejnila pri príležitosti Svetového dňa sluchu, majú mladí ľudia, ktorí trávia čas u videohier, až dvojnásobné riziko straty sluchu v oblasti vysokých frekvencií oproti nehráčom. Ďalšou hrozbou je tinnitus, teda neustále vnímanie pískania, šumenia či bzučania v ušiach. Tento stav môže byť dočasný, ale v niektorých prípadoch aj trvalý.
Štatistiky WHO uvádzajú, že viac ako miliarda mladých dospelých je ohrozená poškodením sluchu v dôsledku používania slúchadiel. To sa však netýka len hráčov – riziko platí aj pre tých, ktorí počúvajú hlasnú hudbu alebo často navštevujú hlučné prostredie, napríklad koncerty.
Aby sa problém obmedzil, WHO predstavila nový súbor odporúčaní zameraný na hráčov, výrobcov hier i producentov audio techniky. Medzi kľúčové opatrenia patria:
Upozornenie na vysokú hlasitosť – hry by mali obsahovať varovanie pri prekročení bezpečnej úrovne zvuku. Možno niečo v štýle, čo robí iPhone?
Lepšia kontrola hlasitosti – slúchadlá by mali mať systémy pre automatické znižovanie nadmerného hluku.
Možnosť regulácie jednotlivých zvukových efektov – hráči by mali mať možnosť upraviť hlasitosť rôznych prvkov hry, napríklad výbuchov alebo hudby.
Opatrnosť pri návrhu zvukového dizajnu – vývojári hier by mali dbať na to, aby niektoré ostré alebo náhle zvuky neprispievali k riziku sluchového poškodenia.