Platforma Steam má medzi vývojármi obrovský vplyv. Podľa nového prieskumu spoločnosti Atomik Research pre distribučnú platformu Rokky si až 72 % manažérov herných štúdií myslí, že Steam má monopolné postavenie na trhu s PC hrami. Informuje o tom portál GamesIndustry.
Prieskum sa uskutočnil od 18. do 22. mája 2025 a zapojilo sa doň viac ako 200 manažérov z Veľkej Británie a USA. Až 75 % z nich zastáva pozíciu vrcholového vedenia a 77 % pracuje v štúdiách s viac ako 50 zamestnancami.
Hoci Steam technicky monopolom nie je, viac než polovica vývojárov priznala, že je od neho príliš závislá. U väčšiny z nich pritom práve Steam tvorí viac ako 75 % príjmov zo všetkých predajných kanálov.
Situácia sa však pomaly mení. Stále viac štúdií skúša aj iné platformy, najmä Epic Games Store a Xbox/PC Store, ktoré využíva takmer 48 % vývojárov. Asi 10 % spolupracuje s GOG a 8 % vydáva hry na Itch.io, ktoré zostáva populárne najmä medzi nezávislými tvorcami. Zaujímavosťou je, že 32 % vývojárov stále vydáva svoje hry aj na fyzických nosičoch.
Nielen Steam, rastie záujem aj o iné platformy
Popri tradičných obchodoch rastie aj záujem o alternatívne distribučné kanály, ako G2A, Kinguin, Fanatical či Humble Bundle, ktoré lákajú jednoduchým používaním.
Až 80 % opýtaných štúdií plánuje v najbližších piatich rokoch aktívne využívať platformy mimo Steamu. Tri štvrtiny z nich veria, že im to zvýši tržby aspoň o 10 %. Napriek tomu panujú obavy z šedého trhu a straty kontroly nad distribúciou hier.
Analytik Mat Piscatella z firmy Circana upozorňuje, že označovať Steam za monopol nie je presné. „Monopol znamená, že existuje len jeden poskytovateľ služby bez alternatívy, čo nie je prípad PC distribúcie. Každý si môže vytvoriť vlastnú platformu – a mnohé už vznikli,“ vysvetlil.
Napriek tomu žiadna z nich nedokázala ohroziť pozíciu Steamu. Ani Epic Games Store, ktorý rozdáva hry zadarmo, zatiaľ nedokáže konkurovať silnej značke spoločnosti Valve.
