Na túto hru som sa nesmierne tešil, jej demo z roku 2020 bolo nesmierne chytľavé. Nejde konkrétne o demo na Astro Bota, skôr by sme Astro’s Playroom mohli označiť za jeho malého brata. Toto demo obsahovala každá konzola PlayStation 5. Šlo o technickú ukážku toho, čo dokáže konzola aj najnovší ovládač DualSense. Demo však v sebe skrývalo oveľa viac než len to, a preto som nesmierne vďačný, že Team Asobo nám po rokoch priniesol aj jej plnú verziu. Tá dopadla viac než dobre a som skutočne rád, že dokázala naplniť moje očakávania.
Jednoduchá, ale hravá premisa
Astro Bot je hravou a vtipnou plošinovkou, ktorá oslavuje 30 rokov PlayStation, ale aj herného priemyslu vo všeobecnosti. Hra začína v momente, kedy vesmírna loď PlayStation 5, ktorá je plná botov, narazí vo vesmíre na mimozemšťana. Ten na ňu zaútočí, roztrhá ju na kusy, unesie procesor a ostatné komponenty sa roztrieštia po celej galaxii. Astro spolu so zničenou loďou dopadá na opustenú planétu. Premisou hry je teda zozbierať komponenty a opraviť loď a nájsť všetkých stratených botov.
Tento svet je našou domovskou planétou, kde si odomykáme prístup k ďalším lokáciám, opravujeme loď a slúži aj k iným aktivitám, ako napríklad odomykaniu nových kozmetických doplnkov alebo nakupovaniu predmetov botom, ktorí sú prezlečení za rôzne ikonické herné postavy. Veľmi zábavným prvkom na tejto planéte je aj interakcia s ostatnými robotmi, kde „po udretí“ vidíme rôzne vtipné a ikonické situácie. Na tomto svete sa nachádzajú aj rôzne aktivity, na ktorých vyriešenie je potrebný určitý počet botov.
Na planéte takisto repasujete nájdené diely do vesmírnej lode, aby bola opäť pojazdná. Nájdeme tam aj zoo a obchod, kde si za mince kupujete rôzne kozmetické doplnky na seba, ale aj na malú vesmírnu loď v podobe DualSensu. Najnovší ovládač slúži ako prostriedok, ktorým sa pohybujete po galaxii, ale aj ako bezpečnostný sejf na prenášanie nájdených botov.
Z domovskej planéty tak cestujete po galaxii, kde sú rôzne planéty, na ktorých zachraňujete botov, ale aj stratené komponenty do materskej lodi. V galaxii sa nachádza päť planét, plus jedna bonusová. Každá planéta následne ponúka niekoľko úrovní. Nechcem byť však príliš konkrétny a prezrádzať veľa, pretože veľké čaro a sila spočíva v tom prežiť si túto cestu na vlastnej koži. Level dizajn je neskutočne pestrý, zábavný a kreatívny. V každom svete môžete interagovať aj s faunou a flórou. Rôzne zábavné a uspokojujúce momenty vznikajú aj vďaka rôznym zvukom. Po zvukovej stránke je hra takisto bezchybná. Hrajú vám veľmi chytľavé, príjemné a radostné pesničky. V rôznych úderoch alebo sekaní bambusu alebo behania v kovovej guľôčke po kovových hrotoch sú takisto nesmierne uspokojivé.
Skvelá hrateľnosť
To všetko podporuje nesmierne skvelé využitie všetkých funkcií ovládača DualSense. Astro dokazuje, že práve tieto funkcie dokážu podporiť celkový pocit z hrania a posunúť ho o čosi vyššie. Už by som sa len opakoval, keby som tu znovu vypisoval, čo dokáže urobiť haptika. Jednoducho to musíte zažiť na vlastnej koži. Po prvé sa tieto pocity a vnemy ťažko popisujú a nikdy ich cez písmenká alebo video nedokážeme priblížiť. A po druhé, aj keby to išlo, tak ich budete chcieť zažiť na vlastnej koži. Chcel by som skutočne vedieť, aký je dôvod toho, že tieto možnosti nevyužívajú aj iní vývojári. Či je to preto, že tieto možnosti podceňujú alebo nevedia s nimi pracovať.
V každom svete po niekoľkých planétach príde na rad boss. Tí sú v tejto hre veľmi špecifickí, krásne nadizajnovaní a súboje s nimi sú extrémne zábavné. Ich, ale aj jednotlivé planéty, zdolávate aj vďaka pomocníkom, ktorí vám dodajú špeciálne schopnosti. Nie je to však vystavané len na tom, že na každej planéte dostanete od začiatku špeciálnu schopnosť a po celý čas ju budete používať. Hra krásne kolíše medzi novými schopnosťami, ale aj normálnym skákaním a hopsaním, čo je nesmierne dôležité pre tempo hry.
Čo sa týka mien, respektíve zberateľských vecí, hra ponúka mince, za ktoré si kupujete už spomínané kozmetické doplnky. Na každej planéte zachraňujete botov, zbierate puzzle, ktoré je dôležité na otváranie nových budov na domovskej planéte. Niektoré kolá ponúkajú aj skryté bonusové úrovne, ktoré sa nachádzajú na bonusovej planéte, okrem toho niektoré planéty ponúkajú ďalšie mini špeciálne kolá. Tie sú v tematike krížika, trojuholníka, krúžka a štvorčeka, ktoré sa nachádzajú na ovládači od Sony.
Tam sa náročnosť radikálne zvyšuje a dokáže celkom potrápiť. Niežeby sa náročnosť zvýšila kvôli nejakým nezmyselným funkciám, alebo zvýšenému počtu nepriateľov. Ťažké je to najmä preto, že celú úroveň musíte prejsť na jeden pokus. Nenachádzajú sa tam totiž žiadne checkpointy. Dôležité je to, že tieto úrovne nie je potrebné pokoriť na to, aby ste mohli pokračovať v príbehu ďalej. Na druhej strane ostatné planéty sú veľmi priateľsky uspôsobené na to, aby to zvládlo aj malé dieťa. Nechápte ma zle, určitá výzva tam je. Nie je to však podobne ako napríklad v Crashkovi, kde som si ja sám často trhal vlasy na hlave. Nachádzajú sa tam aj tematicky ladené kola do konkrétnych hier ako napríklad God of War alebo Uncharted.
Astro Bota si užijú malí i veľkí
Hra prináša aj českú lokalizáciu. Tá však nie je príliš nevyhnutná, keďže sa v hre nerozpráva. Celý príbeh sa vyrozpráva len pomocou emócií, gestikulácii, hudby, melódii a činov. Astro Bot je jednoducho pekný, hravý, zábavný, jednoduchý a kreatívny. A v takýchto chválach by som mohol pokračovať celý deň. Neviem čím to bolo, ale musím priznať, že na konci som mal mokré oči. Dokonca si dovolím povedať, že možno niektorým slabším detským jedincom to spôsobí na chvíľku malinkú traumu. Ale viac už neprezradím. Tak či onak si myslím, že to vypovedá len o jednom, a to že táto hra ponúka nesmierne množstvo príjemných emócií.
Má Astro Bot vôbec nejaké chyby? Na to je ťažké odpovedať. Poslednú dobu som dosť premýšľal o našich hráčskych očakávaniach od hier. Príde mi, že to trošičku preháňame. Očakávame, že každá jedná hra bude mať grafiku, ktorá ukáže, ako napríklad šíp po vystrelení rotuje a padá počas toho na neho prach a v tom prachu sa láme svetlo, ktoré sa zas odráža do očí našej postavy. A ak vám príde predchádzajúca veta nezmyselná, tak práve také nezmyselné sú aj naše očakávania.
Aby hra bola naozaj zábavná a dobrá, nemusí mať vždy najlepšiu grafiku, najunikátnejšie herné mechaniky a najlepší príbeh na svete. Myslím si, že práve tieto očakávania často zabíjajú v dnešnej dobe štúdiá, ktoré sa po prvej neúspešnej hre rozpustia. Ako príklad mi môže poslúžiť Days Gone. Titul, ktorý bol dosť dobrý na to, aby si zaslúžil druhé pokračovanie, ale vzhľadom na kritiku a trošku prehnané očakávania sa ho nikdy nedočkáme.
O to viac ironicky vyniká fakt, že v Astro Bot sa Deacon St. John nachádza, na čo sa dosť nešťastným spôsobom snažil poukázať aj bývalý vývojár titulu. Písali sme o tom v článku >>>TU. O čosi horšie dopadlo štúdio, ktoré má na svedomí nový Alone in the Dark. Titul, ktorý taktiež nebol zlý a katastrofálny, sa odplatil tvorcom tým, že už dnes nie sú. A možno aj to je dôvod, prečo sa vývojári boja experimentovať a skúšať nové veci.
Takže má Astro bot chyby?
Viem si predstaviť, že niektorí ľudia tomu budú vytýkať repetitívnosť alebo malú pestrosť svetov, ba dokonca, že oproti jeho demu z roku 2020 nepriniesli v podstate nič nové, len tento svet zväčšili a dali iný príbeh, ktorý nie je vôbec nijako unikátny a špeciálny a neprináša žiadny zvrat. Za mňa to však nebudú vôbec valídne a objektívne argumenty. Skôr len frustrácia z niečoho, ktorá vyvrcholí neoprávnenou kritikou na túto hru.
Za seba môžem s čistým svedomím povedať, že je bezchybná. A nejde len o to, že ponúka nesmierny fanúšikovský servis, alebo že je to pripomienka herného sveta za posledných 30 rokov. Alebo, že vie presne zacieliť na fanúšikovské srdce ľudí, ktorí sú so Sony a ich konzolou už od začiatku. Pri hraní hier sa máme zabaviť a prežiť príjemné emócie. Často nám má pomôcť vypnúť a zabudnúť na reálny život alebo ešte viac obohatiť.
Toto všetko táto hra ponúka od začiatku až do jej konca. A po jej dohraní vám ostane veľmi špeciálny pocit vo vašom vnútri. Aby som však len nechválil – jednu chybu to predsa len má. V hre sa nenachádza Spider-Man, čo mňa osobne dosť prekvapilo. Vzhľadom na to, že na konzolu už vyšli za posledné roky tri hry.
Astro Bot je za mňa osobne jasným ašpirantom na titul hra roka. Toho roku síce prežívame suchšie obdobie, takže by niekto mohol argumentovať, že to nemusí znamenať, že je hra dobrá, ale rozhodne by sa nestratila ani napríklad v silnejšej minuloročnej zostave.