Fanúšikovia závodných hier a predovšetkým série Dirt od štúdia Codemasters boli ako na húsenkovej dráhe. Raz tu boli informácie o tom, aké revolučné bude nové pokračovanie, potom zas prišiel odklad. Potom opäť nové informácie a následne znova odklad. Našťastie sa hre podarilo dostať na svetlo sveta a my sa pozrieme na to, či je Dirt 5 naozaj takou revolučnou hrou, akou chce byť a či sa vôbec niečo zmenilo. Nezabúdajte na to, že Codemasters vedia byť majstri vo svojom remesle závodných hier. No práve tento titul je …
… iný než zvyšné Dirt hry
Dirt Rally sa viac sústredí na reálnosť pretekov. Ponúka množstvo nastavení a nekompromisnú náročnosť s prudkou krivkou učenia. Dirt 4 v tomto trende pokračovalo, ale umožnilo zapojiť sa do hry väčšiemu publiku, keď z hry neurobili až taký náročný titul a užiť si ju mohli aj obyčajní hráči. Tretie pokračovanie Dirt Rally je už v príprave a kým fanúšikovia autentických rally závodov čakajú, ostatní, ktorí túžia po trochu šialenosti a arkádovosti, tu majú Dirt 5. Ten sa snaží priniesť do série trochu viac zábavy, lesku a rýchlej akcie. Jednoducho sa pripravte na to, že namiesto zdĺhavého nastavovania vlastností auta budete v tejto hre skôr nastavovať polepy a upravovať si vzhľad.
Dirt 5 sa od série odlišuje najmä tým, že chce ponúknuť čistú zábavu z rally pretekov.
To, že ide o arkádový titul, ktorý nie je zameraný na reálnosť, je jasné od prvého spustenia hry. Je farebná a hravá, so živým soundtrackom, ktorý vo vás vzbudzuje vzrušenie a odzrkadľuje celú tému hry. Kariéra vás zavedie na rôzne trate po celom svete a hneď na začiatku si všimnete, že pri vás nesedí spolujazdec a nehlási vám zatáčky. Nie ste na trati sám a nesnažíte sa o čo najrýchlejší čas.
Dirt 5 sa od série odlišuje najmä tým, že chce ponúknuť čistú zábavu z rally pretekov. Neustále teda budete narážať do protihráčov, predvádzať divoké skoky, driftovať do zákruty a obíjať si spätné zrkadlá o zvodidlá. Táto atmosféra je nákazlivá od prvého momentu, no bude trvať aspoň tri alebo štyri preteky, kým si zvyknete, že ide o niečo iné. Jazdný model je upravený tak, aby ponúkol všetkým hráčom pohodlie, nemusíte nič nastavovať, autá sa ovládajú relatívne jednoducho a aj keď má každé auto iné vlastnosti, v podstate sú prispôsobené tak, aby ste s nimi nemali problém.
Žiadna príprava vás nečaká
Dirt 4 obsahovala aspoň akú-takú autoškolu, v ktorej sa vás hra snažila naučiť užitočné informácie o ovládaní auta. V Dirt 5 to nehľadajte, pretože to nie je vôbec potrebné. Všetky zákruty vyberiete jednoducho a v podstate stačí, že trochu spomalíte alebo sa vrhnete do nekontrolovateľného driftu. Či už sa rozhodnete tak alebo tak, chybu v podstate nemôžete urobiť. Hra s tým totiž počíta. Je stvorená na to, aby ste sa vybláznili. S tým sú ale spojené aj chyby, ktoré vám hranie vedia znepríjemniť. Keďže hrateľnosť je vytvorená za účelom poskytnúť čo najjednoduchšie ovládanie, netreba vám robiť nič iné, než len pridávať plyn, brzdiť a zatáčať.
Kolízie s inými autami vedia byť frustrujúce, keďže umelá inteligencia je agresívna, ale iba keď ste v jej blízkosti. Fyzika áut sa stále hľadá, a to najmä vo vzduchu, kedy vaše auto predvádza nanajvýš divné kúsky. Nie je to niečo, kvôli čomu by ste sa nebavili, ale určite to vytvorí pár vrások na čele a zaslúži si niekoľko decentných nadávok.
Na trati nenájdete ani žiadnu ideálnu stopu, ktorú by ste mali sledovať za účelom najlepšieho zvládnutia zatáčok a v podstate aj celej trate. Záleží len na vás, ako sa popasujete s traťou. Aj keď to niekedy nebude možné, snažte sa čo najviac vyhýbať ostatným, počítačom ovládaných áut. Ako sme spomenuli, umelá inteligencia si ide svoje, a to za každú cenu. Zo svojej ideálnej stopy vybočia len málokedy a ak sa ich pokúsite vytlačiť, je to pocit ako by ste sa snažili s obyčajnou Fabiou odtlačiť tank. V strete jeden na jedného, bok po boku je to ešte horšie. Na kolesách protihráča vidíte, že aj keď sa rútite do ľavotočivej zákruty, kolesá vášho súpera, s ktorým bojujete o pozíciu, sú otočené vašim smerom. Chce vás za každú cenu vytlačiť z trate, no napriek tomu perfektne zvládne zákrutu, do ktorej sa nahrnul s kolesami do opačnej strany. Áno, nič moc.
To isté platí aj pri ostrých zákrutách. Na výber máte buď nadmerné brzdenie alebo drift. Či už sa rozhodnete tak alebo onak, očakávajte, že umelá inteligencia so zákrutami nemá žiadny problém. Nejdú ani do driftu, ani veľmi nespomaľujú. Jednoducho ju zvládnu a potom je na vás, aby ste ich znova doháňali. Vieme si predstaviť, že s trochou práce na AI by táto hra bola ešte o niečo zábavnejšia.
Vyblázniť sa môžete po celom svete
Vaše auto budete preháňať krásnymi horami aj chudobnými štvrťami v Rio de Janeiro, priamo pod očami sochy Ježiša Krista. Do ostrých zákrut sa budete ponáhľať v rybárskom mestečku Henningsvær a nad hlavou vám bude žiariť polárna žiara. Nekontrolovateľné kĺzanie zažijete na zamrznutom jazere pod Roosveltovým mostom v New Yorku. Exkurzie v hre sa robia aj do Číny a jej bambusových lesov, poriadnu dávku prachu na svoje auto naberiete v nekonečnej púšti americkej Arizony a na trati v Himalájach určite nechodí odhŕňač snehu, tak sa na to pripravte.
Dirt 5 ponúka množstvo úžasných tratí, ktoré nepotešia len milovníkov prudkých zatáčok a dlhých roviniek. Potešia hlavne oko, keďže vyzerajú naozaj krásne a nejde len o niekoľko stromov popri ceste olemovanej zvodidlami. Aj keď si pri rýchlych závodných hrách len ťažko môžete všímať okolie a sústrediť sa musíte na cestu, Dirt 5 je jedna z tých hier, kvôli ktorým to pokojne risknete. A my vám to odporúčame. Okolie je fascinujúce.
S rôznym prostredím prichádza aj otázka iného správania sa vášho auta. Či už ste na piesku, na snehu, alebo na mokrej ceste, vaše auto a hlavne ovládanie to nijak zásadne neovplyvní. Samozrejme, na ľade pod Roosveltovým mostom sa vám úžasne ľahko auto dostane do šmyku. Pri veľkej vrstve snehu zažijete nedotáčavosť, ale čo sa týka klasických povrchov, trápiť sa tým nemusíte. Ako hovoríme, hra je arkádová a sústreďuje sa na jednoduchosť a prístupnosť aj pre laikov, ktorí si chcú jednoducho zajazdiť rally. Na každý typ pretekov si budete musieť vybrať iný typ auta – to je jasné. Tie sú spracované verne a oficiálne licencované. Poškodenie je len vizuálne a preto sa nemusíte báť, že vám odpadne koleso alebo prestane pracovať motor.
Preteky sa konajú za každého počasia
Jednou z najlepších vecí, aj keď s chybami, je určite dynamické počasie v hre. Dirt 5 je totiž prvá hra v sérii, ktorú nevyvíja Southamské štúdio Codemasters. Namiesto toho dostalo povinnosti vývojára štúdio Codemasters Cheshire, čo je nástupca štúdia Evolution. To si môžete pamätať najmä vďaka závodným hrám Driveclub alebo MotorStorm. Obe tieto hry sa vyznačovali extrémnym počasím, ktoré bolo zvládnuté na jednotku. Na túto kartu vsadilo štúdio aj v Dirt 5, a preto by vás nemalo prekvapiť, že si zajazdíte v naozaj extrémnych podmienkach.
Dirt 5 ponúka množstvo úžasných tratí, ktoré nepotešia len milovníkov prudkých zatáčok a dlhých roviniek.
Či už to bude hustý dážď, alebo sneženie, blesky nad vašimi autami alebo divoký vietor. To všetko v hre zažijete, a aj keď to nijak extrémne neovplyvňuje správanie auta, v takej púštnej búrke je naozaj ťažké dávať pozor na nasledujúcu zákrutu. Jediná vec, ktorá nám osobne mierne prekážala, bolo meniace sa počasie v zlomku sekundy. Samozrejme, hra si nezakladá na realite. Prejsť zo slnečného dňa do hustého dažďa a naspäť v priebehu dvoch kôl je viac než nereálne. Na druhú stranu to hre pridáva dynamickosť a keď ste ochotní privrieť nad týmto nerealizmom oči, začnete si to užívať a razom vám to prestane prekážať.
Na konci každého preteku sa môžete pozrieť na to, ako sa vášmu autu darilo. Teraz narážame na grafickú stránku, keďže podrobné štatistiky v hre nenájdete. Ak jazdíte na snehu, vaše auto bude špinavé od snehu, ak na púšti, všade bude piesok. Je to možno maličkosť, ale aj takéto detaily pomáhajú utvoriť atmosféru, že ste naozaj pretekárom v extrémnych podmienkach. Každopádne je jazda počas snehovej búrky zábavná a niekedy sa možno neubránite ani zimomriavkam.
Od drifotvania cez šprint, až po klasické závody
Dirt 5 ponúka širokú škálu závodov, aj keď je niektoré ťažké odlíšiť jeden od druhého. Ultra Cross ponúkne závody na kolá v klasických rally autách, medzi ktorými nájdete staré dobré klasiky, ako Mitsubishi Lancer Evo VI a Ford RS200, ale aj novšie stroje ako Citroen C3 R5. Stampede preverí znalosti vášho auta v 4×4, trate sú preplnené nerovnosťami, skokmi a prekážkami. Hra dokonca ponúka po prvýkrát v sérii aj americké autá určené na šprint. Vyznačujú sa obrovským spoilerom, aby sa náhodou nestalo, že nejaké vyletí ako lietadlo do vzduchu. Aj keď to znie jednoducho, vôbec to tak nie je a nám osobne sa tento mód páčil najmenej. Neustále ste v šmyku a auto sa správa zvláštne. Asi ide iba o zvyk, no my sme to s týmto módom hneď vzdali. To je ďalšia výhoda hry.
Ak sa vám nejaký typ preteku nepáči, hra vás nenúti prejsť ho. Môžete ho preskočiť. Na odomknutie ďalšieho kola pretekov musíte zvyčajne prejsť aspoň jeden z dvoch pretekov, ktoré sú zoradené v stromovom systéme. Ak teda máte v jednom vlákne spomínaný šprint a povedzme klasický závod, stačí, ak prejdete jeden a odomknú sa vám ďalšie. Za to musíme vývojárov pochváliť, pretože nie každému sadne každý typ preteku. Okrem toho je však kariéra vskutku priamočiara a ide v podstate stále len o vyhrávanie pretekov. Dokonca ich nemusíte ani vyhrať. Za výhru dostanete zvyčajne tri nálepky – alebo pečiatky ak chcete. Stalo sa nám už, že aj za piate alebo šieste miesto sme dostali jednu a odomkla sa nám ďalšia trať. Nemusíte si teda nič robiť z prehry. Vyzerá to skôr tak, že hra chce, aby ste sa zabavili, než aby sa vám robili vrásky na čele.
Príbeh, ktorý nemusel byť
Kariéra ponúka aj istú formu príbehu, ktorý tam ale vôbec nemusel byť. Ide len o rozprávanie dvoch moderátorov, ktorými sú James Pumphrey a Nolan Sykes. Tí vás počas vášho pobytu v menu prevedú kariérou a príbehom. Časom sme si však uvedomili, že príbeh už vlastne ani nepočúvame a ideme rovno na preteky. Jednoducho sa nám chcelo viac hrať samotnú hru ako sa sústrediť na príbeh, ktorý vám aj tak nič nedá. Vašu postavu uvidíte len v aute a nijak v deji nevystupuje. Nerobíte rozhovory ani žiadne rozhodnutia (ak nepočítame výber sponzorov), takže príbeh má v tomto prípade minimálny dopad na hru. Ak sa však rozhodnete počúvať ho, okrem času vám to nič nezoberie. Dialógy niekedy pôsobia silene, niekedy vedia byť aj vtipné. Je to celé nemastné-neslané.
Okrem kariéry stojí za zmienku aj mód Playgrounds. Je to v tejto závodnej sérii novinka. V ňom si môžete vytvárať vlastné trate a levely, podobne ako v Trackmanii. Vyzerá naozaj sľubne, keďže ponúka všetky možné prostriedky na vytvorenie toho najšialenejšieho levelu v hre, na ktorom sa môžete vyblázniť. Už teraz v hre nájdete fanúšikovské trate v štýle X Games a nesmie chýbať ani populárna trať Rainbow Road z Mario Kart. Fantázii sa medze nekladú a presne tým sa riadi aj Playgrounds. Dúfajme len, že si Dirt 5 získa veľkú priazeň hráčov, ktorí do tejto hry budú naďalej tvoriť nový obsah, keď už tu taká možnosť je.
Online závody sú samozrejmosťou a okrem toho máte k dispozícii aj split-screen, čo poteší najmä hráčov, ktorí si chcú zahrať závody na jednom počítači alebo konzole. Konečne. Zúčastniť sa môžete aj rôznych iných módov, ako napríklad Vampire, čo je obdoba módu Outbreak, ktorý bol v Dirt 3. Jeden infikovaný sa snaží nakaziť ostatných na mape. Jednoduché a zábavné.
Dirt 5 a záverečný verdikt
Hre najviac pomáha to, že sa od začiatku správa tak ako má a stavia na jednoduchosť. Nezachádza príliš ani do jednej, ani do druhej strany a od začiatku viete na čom ste. Nie je tu zbytočné polovičaté nastavovanie auta, ktoré by tu nemuselo byť. Jednoducho sadnete a jazdíte. Ak hľadáte niečo, kde by ste si mohli vlastnosti auta nastavovať a prispôsobiť rôznym tratiam, Dirt 5 pre vás nebude. Máte však množstvo iných možností.
Ak ale hľadáte oddychovú a zábavnú závodnú hru, pri ktorej sa vybláznite a užijete si rôznorodé scenérie okolo vás, Dirt 5 môže byť pre vás hra ako stvorená. Stačí jej odpustiť niekoľko chýb vrátane umelej inteligencie, prudkých a nereálnych zmien počasia a trochu vyššej náročnosti na hardvér. Ak sa vám to podarí, zistíte, že vás to z nejakého dôvodu stále ťahá spustiť ďalší a ďalší závod. Pozrieť si detailnejšie rôzne autá a vytvoriť si na nich pekné polepy. Vývojári sa zaviazali minimálne ešte jeden rok pridávať do hry nový obsah, čo bude jednoduchšie pre držiteľov Season Passu, keďže v rámci neho to máte zadarmo. Hre držíme palce, nás totiž zaujala, no niektoré chyby sa dali jednoducho odstrániť a v závodnej hre by nemali čo robiť. Aj preto je hodnotenie také, aké je.