Pri prvom zapnutí hry Exoprimal som bol skeptický. Osobne nie som fanúšikom hier štúdia Capcom a už vôbec nie pokiaľ ide o spojenie dvoch navonok nespojiteľných vecí. Ako napríklad súboje mechov a dinosaurov. Napriek tomu ma táto idea zaujala a podujal som sa prekonať svoj strach z toho, ako to dopadne. Na počudovanie, nie je to až také zlé. Ale do každodennej knižnice hier si táto hra bude hľadať cestu len ťažko.
Hry pre viacerých hráčov môžu prežiť alebo zomrieť na základe prvého dojmu, pričom mnohé z hier, volia jednoduchú taktiku. Predviesť čo najviac z obsahu hráčom hneď na začiatku. To aby ukázali, čo všetko sa dá v hre robiť a udržali si hráča na dlhý čas. Exoprimal má ale opačný prístup a počas prvých hodín hrania sa s nami podelí len o kúsok toho, čo ponúka. Tým hra dosť riskuje to, že od nej hráči proste odídu kvôli zdanlivému nedostatku obsahu. Tie najlepšie momenty a obsah si akoby drží pre tých, ktorí to s hrou nevzdajú a dajú jej aspoň niekoľkohodinovú šancu. Prekvapenia čakajú na tých, ktorí si dajú čas, aby sa k nim dostali – čo sa rozhodne oplatí urobiť.
Žiadny meteorit, ale 5 exosuitov
Exoprimal je strieľačka piatich proti piatim, ale väčšinu času strávite strieľaním hromady dinosaurov. Ale naozaj hromady. Až začínam veriť tomu, že dinosaury nevyhubil meteorit, ale 5 plechových robotov. Dinosaury sú ovládané umelou inteligenciou, nie nepriateľským tímom. Hráči sa pretekajú v plnení niekoľkých cieľov, ktoré vyvrcholia v záverečnom súboji, ktorý niekedy môže mať prvky PvP. Väčšina misií sa riadi touto štruktúrou, pričom neskôr v príbehu sa odohráva niekoľko špeciálnych misií, ktoré sa od tohto vzorca trochu odchyľujú. V každom prípade sa dá povedať, že v podstate hráte proti iným hráčom, no nie priamo. A to je na hre prvá, veľmi zaujímavá vec (pravda, okrem nápadu bojovať s mechom proti dinosarom).
Samotná hrateľnosť spočíva predovšetkým v boji proti hordám dinosaurov, pričom využívate špecifické vybavenie obleku. Rôzne exosuity môžu výrazne zmeniť atmosféru a chod boja. Napríklad obleky zamerané na útok (a teda vysoké poškodenie) využívajú bežný guľomet, granátomet alebo zbrane na boj zblízka. Tank a Healer (alebo teda Tank a Uzdravovač, ak to chcete po slovensky) sú jasní a ich funkcia je rovnaká ako v každej inej hre. Jeden z nich toho znesie naozaj dosť a mal by sa ísť biť ako prvý. Druhý z nich dokáže uzdravovať svojich spoluhráčov. Rozdiel medzi oblekami Exosuit, ako je napríklad tank Murasame zameraný na boj s protihráčmi a tank Krieger ovládajúci guľomet, je však viac než dostatočný na to, aby každý oblek pôsobil v boji sviežo a inak. To všetko prináša do hrateľnosti príjemné spestrenie, pričom samotná streľba pôsobí solídne a povedzme si narovinu. Je niečo čarovné a upokojujúce strieľať do tisícky dinosaurov, ktorí sa valia portálom.
Exoprimal má ale opačný prístup a počas prvých hodín hrania sa s nami podelí len o kúsok toho, čo ponúka.
Exoprimal je síce čisto multiplayerová záležitosť, ale má príbeh, ktorý sa v nej odohráva inak ako vo väčšine iných hier – s prestrihmi viazanými na dokončenie zápasov a špeciálnymi príbehovými misiami, ktoré sa objavujú pri určitých míľnikoch. Tón hry pripomína nízkorozpočtový sci-fi film, pričom všetky hlavné postavy rozprávajú a správajú sa ako v akčnom filme z 80. rokov. Teraz je otázka či naschvál, alebo nie.
Rozmanitosť vašich úloh v režime pre viacerých hráčov je už výrazne lepšia. Musíte napríklad obsadzovať body a v ceste vám budú stáť prekážky, ktoré treba zničiť obrovskými kladivami, ktoré sa nabíjajú zabíjaním dinosaurov. K dispozícii sú aj špeciálne kooperatívne misie, v ktorých oba tímy spolupracujú pri boji s masívnymi vlnami špeciálnych dinosaurov. Kooperatívne misie sú miestom, kde Exoprimal skutočne žiari, pretože vypúšťa do boja ohromné množstvo dinosaurov. Hoci by prvých niekoľko hodín hry potrebovalo viac rozmanitosti, neskôr sa dočkáte množstva nového obsahu. Problém je, že sa k nemu musíte dostať cez ten nemastný-neslaný.
Exosuit verzus dinosaury
Capcom sa pri dizajnovaní hry zachoval rozumne a neobmedzil počet jednotlivých typov oblekov, ktoré môžu byť v jednom tíme. Každý teda môže mať presne ten istý oblek, alebo päť rôznych oblekov s rôznym poškodením, alebo klasickú zostavu s dvomi tankmi, dvomi obrancami a healerom. To umožňuje vašej jednotke uplatňovať širokú škálu taktík. Hra vás taktiež nenúti ostať v rovnakom obleku počas celej hry, napríklad aj keď je už jasné, že prehrávate. Stále máte možnosť kedykoľvek počas zápasu vymeniť svoj exo-oblek aj výstroj bez akýchkoľvek následkov. Keďže väčšina zápasov sú preteky o čas, možnosť rýchlej výmeny, je nesmierne dôležitá a dáva pocit, že máte vždy šancu zvrátiť priebeh zápasu.
Ďalšou dôležitou súčasťou hry sú (prekvapivo) dinosaury, ktorých je v hre veľa. Najčastejšími nepriateľmi sú raptory, ktoré slúžia predovšetkým na to, aby ste mali pocit, že je toho na vás veľa, pretože sa naozaj rútia po stovkách. No je jednoduché ich zabiť. Čo sa týka ostatných nepriateľov, každý z nich má v sebe niečo jedinečné. Triceratops má spevnenú hlavu, vďaka čomu je takmer až zbytočné útočiť naňho spredu. Stegosaurus má „hlasný krik“, ktorý vyradí všetky nepohyblivé schopnosti kohokoľvek v dosahu. K dispozícii sú aj neo dinosaury, ktoré boli upravené tak, aby mali špeciálne schopnosti. Tie zvyčajne zahŕňajú používanie rôznych elementárnych útokov, ako je oheň alebo ľad, čo z nich robí náročného nepriateľa. Silnejší dinosaury si vyžadujú lepšiu tímovú spoluprácu na prekonanie, čo odmeňuje inteligentné hranie a núti vás prispôsobovať sa za pochodu.
Levelovanie a plnenie misií prichádza s odmenami, ale väčšina z nich je bezvýznamná. Odomykanie rôznych modulov je síce skvelé, ale ďalšie odmeny sú v podstate lootboxy. Z nich môžete získať nejaké skiny a mince, ktoré sa používajú na vylepšovanie modulov a odomykanie nových exosuitov. Niektoré zo skinov sú zaujímavé, napríklad oblek Krieger, ktorý vás premení na obrovskú hraciu kartu, alebo skin Zephyr, ktorý vyzerá ako Power Ranger, ale väčšina z nich sú jednoduché výmeny farieb. Čo sa týka mincí, ekonomika Exoprimalu je trochu rozbitá. Pomerne rýchlo som mal pocit neobmedzeného počtu mincí a mohol som si plne vylepšiť akýkoľvek modul bez toho, aby som mal pocit, že mi chýbajú peniaze. To, že tieto odmeny boli nezaujímavé, znamenalo, že jedinou hnacou silou zapnúť ďalší zápas bolo pozrieť sa, aké misie mi Exoprimal ešte neukázal a vzrušenie z boja proti dinosaurom.
Záver
Ďalšou chybou hry Exoprimal je spôsob, akým si vyberáte zápas. Neponúka veľkú kontrolu nad tým, do ktorých zápasov budete zaradení. Môžete si vybrať buď misie zamerané na PvP, alebo PvE, alebo náhodný výber pre bonusové XP. Hra vás teda vyslovene núti vybrať si náhodný výber. Hoci tento systém zvyčajne poskytuje dobrú kombináciu typov misií, má jednu veľkú chybu. Prvé misie, ktoré majú jednoduché ciele a len slabé dinosaury, sa po vylevelovaní vašej postavy neodstraňujú zo zápasov. To má za následok, že ak ste povedzme vysoký level a vás exosuit je poriadne nabitý, úvodné misie budú nudné, až príliš ľahké a bez nejakej výzvy.
Zatiaľ čo prvé hodiny opakujúcich sa a jednoduchých misií pravdepodobne niektorých ľudí odradia, neskoršie prekvapenia potešia tých, ktorí sú ochotní venovať hre potrebný čas. Stupňovanie náročnosti a široká škála cieľov, ktoré prídu neskôr, hre dodáva nový život. No až po niekoľkých hodinách hrania. Bojovať v oceáne dinosaurov je kopec zábavy a rozmanitosť nepriateľov vám nedovolí upadnúť do opakujúcej sa bojovej slučky. Príbeh nie je ničím výnimočný, ale jeho previazanie s novým obsahom pre viacerých hráčov robí jeho postup o niečo zaujímavejším. Exoprimal je v konečnom dôsledku skvelá zábava a jedinečný multiplayerový zážitok s dobrým nápadom. No neviem si predstaviť, že by som hru mal ako číslo jedna ak si idem zahrať nejaký večerný multiplayer.