Dočkali sme sa. Po dlhých desiatich rokoch od vydania Mafia II a po pár dňoch teasovania zo strany 2K, sme boli svedkami ohlásenia kompletnej Mafia trilógie. Druhá a tretia Mafia dostala remaster, nové, vylepšené textúry a celkovo lepší pocit z hrania. Jednotka, na ktorú si ešte chvíľu musíme počkať, dostane kompletný remake.
My sa však v dnešnej recenzii pozrieme na to, ako dopadol remaster Mafie II. Oplatí sa ju hrať, alebo je lepšie ostať pri klasickej verzii? Ako sa popasovalo štúdio D3T s remasterom kultovej hry? Poďme sa na to pozrieť.
Hneď na začiatok musíme napísať, že Mafia II si pravdepodobne zaslúžila viac lásky od štúdia. Pôvodne vydaná hra v roku 2010, ešte na staré generácie konzol a PC, bola v tej dobe klenotom medzi hrami. Napriek tomu, desať rokov po vydaní je poškodené všetko to, čo stará Mafia II mala skvelé, a to nie veľmi podarenou Definitive edíciou. Remaster ponúka len málo vylepšení a viac pokazil, ako opravil. Mal nám ponúknuť kompletný balík opráv a vylepšení. Namiesto toho sa zdá, akoby ponúkal presný opak – kompletný balík chýb. Od zlých FPS, cez chyby v hrateľnosti, až po niekedy divné audio a AI. Samozrejme, tá Mafia II akú ju poznáme tam stále je, otázkou je, či sa môže nazývať remasterom, alebo ešte lepšie, či to vôbec bolo potrebné.
Pre tých, ktorí nevedia, Definitive edícia tejto Mafie ponúka základnú hru spolu so všetkými DLC-čkami a doplnkami, ktoré za ten čas vyšli. Vito Scalleta sa zlomený a takmer na dne ocitne v mafiánskej rodine po tom, čo sa vráti z bojov druhej svetovej vojny s jediným cieľom, očistiť svoju rodinu od dlhov. Príbeh je stále výborný, možno aj z toho dôvodu, že sa v ňom nerobili žiadne zmeny. Ten však v dnešnej dobe nestačí na to, aby sa hra dala považovať za výbornú. Už vôbec nie, ak má ísť o remaster hry, ktorá v originálnej verzii výborná je.
Zoznam chýb, ktoré s touto kolekciou prichádzajú je smutne dlhý. Hru sme recenzovali na platforme PC, kde hra bežala relatívne bez problémov, čo sa týka FPS. Náročná nie je a rozbehať by ju mali aj staršie počítače. Problém nastáva v prípade konzolových verzií. Podľa ohlasov od hráčov a našich redaktorov, aj na PS4 Pro si hra málokedy udrží stabilných 30 FPS. Vyššie sa dokonca ani nedostanete, keďže 30 FPS je v tejto hre uzamknutý strop. Problémom ale nie je len vonkajší otvorený svet, ale aj menšie priestory bytov, podnikov a podobne. To je však väčší problém, než sa môže zdať.
Väčšina vašich misií sa totiž odohráva práve v špeciálne navrhnutých priestoroch vo vnútri budovy. Okrem šoférovania z bodu A do bodu B strávite vonku podstatne menej času ako vo vnútri, pri plnení rôznych misií. Tu však nastáva problém, keďže už aj bez súbojov sa hra trápi. Postavy niekedy nečinne stoja na mieste a musíte do nich streliť, aby sa pohli a robili to, čo sa od nich čaká. Ak k tomu prihodíte aj prestrelku alebo akčné scény, je vidieť, že hra trpí vážnymi nedostatkami, ktoré kazia dojem z hrania. Vydanie hry, ktorá má byť remaster, v takom štádiu, v akom je teraz, je chyba. O to väčšia, ak si vezmeme do úvahy fakt, že základy pre tento remaster boli položené pred desiatimi rokmi.
Vylepšené 4K textúry tiež nestoja za zmienku, ako by mnohí možno čakali. Aj my sme čakali, že aspoň ultra vysoké rozlíšenie tejto hre pomôže. Na jednu stranu treba uznať, že niektorým postavám nové, vylepšené textúry vdýchli život a priviedli ich do našej modernej éry. Pri vedľajších postavách to však vyzerá nanajvýš ako niečo, na čom sa „ešte bude pracovať“. Aj ostatné textúry vám dvihnú obočie. Vyzerajú ako mix starých a nových textúr a úplne bežne sa stane, že máte obraz rozmazaný aj prehnane ostrý.
Problémy so svetlom sú taktiež kapitola sama o sebe. Obloha nad Empire Bay, špeciálne efekty, para z kanálov, výbuchy a oheň, to všetko dokopy nevie spolupracovať a pôsobí to komicky. Svetlá „preblikávajú“ a majú množstvo ďalších menších chýb, ktoré však môže opraviť patch. Pridajte k tomu ešte teleportujúcich sa civilistov a máme ďalšiu vec v balíku chýb, ktorú môžeme so slzami v očiach odčiarknúť.
Štúdio sa však hrateľnosti ani nedotklo. Upravili výhradne iba grafický kabát, a to je dobre. Príbehovo hra bola, je a aj bude stále skvelá. Hráčov určite poteší aj fakt, že ostal zachovaný pôvodný český dabing. Keďže sa v príbehu nič nemenilo, bolo ho možné zachovať v úplne rovnakej podobe, ako v originálnej verzii. Vývojári taktiež ponechali fyziku áut, takže šoférovanie robiť problém nebude. Čo problém bude robiť je fyzika sveta. Tú autori remasteru okresali a už si nemôžeme naplno užiť PhysX. Tlakové vlny z výbuchov už nezničia okolie a fyzika oblečenia je tiež viditeľne znížená.
Istý problém pri remasteroch starších hier je ten, že sa nerobia zásahy do toho, ako hra fungovala. Inými slovami – pohyby, strieľanie a všetko ostatné ostáva rovnaké. Tak je tomu aj v tejto hre. Nie je to však chyba, kvôli ktorej môžeme strhávať bodové hodnotenie. Ide jednoducho o štýl, akým bola hra vo svojej dobe vytvorená. Problém je, že s odstupom času sa nám tento štýl už môže zdať divný a nedokončený a na to treba pri hraní myslieť. Netreba teda očakávať kompletné zmeny v hrateľnosti a treba si uvedomiť, že ide o desať rokov starú hru.
Je bezpečné povedať, že svoju reputáciu si D3T drží a nie je veľmi dobrá. Nie je to totiž ich prvý remaster, za ktorý si štúdio odnieslo vlnu kritiky a bohužiaľ, zdá sa, že ani posledný. Je veľká škoda, že sme dostali Definitive edíciu, ktorá je akoby poskladaná z rôznych kúskov. Avšak, Mafia II: Definitive Edition vyšla v tých najlepších možných mesiacoch, keď nič iné nevychádza. Je to teda dobrý titul na zabitie nejakého času a oživenia starých dobrých spomienok, keď sme Mafiou žili všetci. Príbeh, scenár a misie si stále držia vynikajúcich 10 bodov z 10, avšak ku dnu hru ťahá nespočetné množstvo chýb a pocit začatého, ale nedokončeného remasteru.