PlayStation predstavil ovládač pre hráčov s handicapom. Aké sú prvé dojmy?

Dominik Cenkner

Spoločnosť Sony a jej herná divízia PlayStation predstavila na veľtrhu CES svoj prvý ovládač určený pre hráčov s rôznym handicapom. Periférne zariadenie, ktoré dostalo pracovný názov Project Leonardo, je rovnako ako konkurenčný adaptívny ovládač navrhnuté tak, aby ponúkalo maximálnu úroveň prispôsobenia a sprístupnilo pohodlné hranie všetkým.

Spoločnosť sa v procese navrhovania radila s mnohými poradcami, fanúšikmi, odborníkmi na prístupnosť a vývojármi hier. Leonardo bude podporovať aj širokú škálu asistenčných zariadení tretích strán, ktoré sú dnes k dispozícii, ale na druhej strane je určený len na prácu so systémom PlayStation 5. Hendikepovaní ľudia preto budú musieť prejsť na aktuálnu generáciu konzol.

- Reklama -

Dizajnovo je to celkom zaujímavé. Základom ovládača je okrúhle telo s ôsmimi otvormi na implementáciu špecifických tlačidiel v dvoch veľkostných variantoch. Tie možno mapovať na klasické ovládacie prvky. Z tela potom vyčnieva miesto pre analógovú páčku, pričom v balení budú tri typy. Okrem klasického, ktorý poznáme z bežného DualSense, existujú aj dva väčšie varianty. Polohu páčky možno ďalej nastaviť tak, aby k nej mal hráč optimálny prístup.

Jedno tlačidlo môže mať až dve funkcie a ovládač podporuje aj uloženie až troch používateľských profilov. V základe by mal ovládač fungovať samostatne, ale môže byť spárovaný so systémom DualSens, iným zariadením Leonard alebo dokonca so systémom DualSens a zariadením Leonard súčasne. Hráč si tak môže vytvoriť vlastné rozhranie alebo prizvať partnera, ktorý mu pomôže hrať. 

Čisto teoreticky by Leonardo mohli používať aj zdraví, výkonní hráči, ktorí by ním mohli dopĺňať DualSense a pomáhať si napríklad nohami… Predstavivosti sa medze nekladú.

- Reklama -

Prvé dojmy

PlayStation sa pri svojich najnovších hrách stará o hráčov s handicapom na špičkovej úrovni. Spomeňme The Last of Us Part I, ale napr. aj God of War: Ragnarok mal dobré možnosti prispôsobenia si ovládania.

Išlo však o softvérové možnosti, ale doposiaľ im chýba nejaký produkt na poli hardvéru. To sa má s projektom Leonardo zmeniť a mne ako hráčovi s handicapom neostáva nič iné, len sa tešiť a popri tom samozrejme čakať.

Na prvý pohľad ovládač vyzerá divne. Čím dlhšie som na neho pozeral, tým sa mi pozdával stále viac. Dôležité ale bude množstvo vecí, napr. ako budú fungovať tlačítka na pravej strane ovládača. Bude jednotlivé tlačítko možné stlačiť z hociktorého miesta, alebo to bude fungovať len pri okrajoch? Pri druhej možnosti mám obavy, že by hráči, a ja s nimi, mohli mať problém stláčať vrchné tlačítka.

Ďalšou vecou je miesto, kde ho budem môcť použiť. Teraz som zvyknutý sadnúť si do svojej polohy na hranie na gauči vziať DualSense, položiť si ho na kolená a hrať. Budem to vedieť aj s Leonardom? Alebo budem musieť sedieť za stolom? Z fotiek to nie je jasné, preto sú obavy na mieste.

Otázok by bolo viac než dosť, ale odpovedí sa zatiaľ nedočkáme. Nie je totiž potvrdený dátum vydania. Snáď to bude ešte tento rok.

- Reklama -

Naša relácia

- Reklama -