Spoločnosť Unity Technologies minulý týždeň predstavila plány pre nový systém spoplatnenia svojho herného enginu Unity. Úmysly spoločnosti boli ostro kritizované vývojármi, pre ktorých by implementácia novo predstavených poplatkov bola značnou záťažou.
Bizarná situácia nastala po predstavení budúcich plánov spoločnosti Unity Technologies. Tá je vlastníkom herného enginu Unity, na ktorom bežia obzvlášť nezávislé a mobilné hry, ale aj množstvo veľmi populárnych titulov. Okrem mnohých ďalších môžeme spomenúť napríklad kartovú hru Hearthstone, budovateľské Cities: Skylines alebo plošinovku Cuphead.
Jadro problému spočíva v kontroverznom rozhodnutí spoločnosti spoplatniť inštalácie hier, ktoré boli (či budú) na Unity vyvinuté. Poplatky sa mali vzťahovať aj na už skôr vydané tituly a do platnosti mali vstúpiť od 1. januára 2024.
Kritériom na spustenie poplatkov má byť 200 000 dolárov v tržbe za obdobie 12 mesiacov či 200 000 predaných kópií hry od jej vydania. Sumy, ktoré by vývojári museli platiť, sa líšia podľa konkrétneho predplatiteľského plánu, ale dosiahnuť by mohli až 0.20 dolárov za inštaláciu.
Pôvodným plánom spoločnosti bolo spoplatniť každú inštaláciu výsledného produktu. Krátko po úvodnom oznámení ale došlo k čiastočnému ústupku – poplatky by mali vývojári platiť iba za prvé inštalácie na každom unikátnom zariadení.
Najpravdepodobnejším dôvodom ústupku bola veľmi kritická reakcia verejnosti. Proti kroku sa okamžite postavili prevažne nezávislé štúdiá, ktoré engine využívali. „Kúpte si Cult of the Lamb hneď teraz, pretože 1. januára ho zmažeme,“ zareagoval na správu Twitterový účet nezvislého rogue-like. Veľmi rýchlo nasledovali aj oficiálne oznámenia mnohých ďalších spoločností a osobností.
Situácia sa napokon zmenila
Unity teraz vydala nové vyhlásenie, v ktorom obavy vývojárov uznáva.
Oficiálne vyjadrenie na Twitteri/X začína výzvou na pokoj medzi roztrpčenými stranami, pokračuje ospravedlnením a končí správou, že sa chystajú zmeny. Dôležité je, že politika poplatkov bude opäť aktualizovaná, pričom podrobnosti budú oznámené „počas niekoľkých dní“.
We have heard you. We apologize for the confusion and angst the runtime fee policy we announced on Tuesday caused. We are listening, talking to our team members, community, customers, and partners, and will be making changes to the policy. We will share an update in a couple of…
— Unity (@unity) September 17, 2023