Firaxis prináša radikálne zmeny do svojej ikonickej strategickej série Civilization. S blížiacim sa vydaním, ktoré je plánované na 11. februára 2025 sa vývojári snažia čo najviac zlepšiť herný zážitok a zároveň ho priblížiť viacerým hráčom. A aké zmeny nás čakajú v novom dieli?
Jednou z najvýraznejších zmien je výrazné zjednodušenie epoch, ktoré ste museli v predchádzajúcich dieloch prejsť. Namiesto klasického postupu od praveku po modernú dobu sa v Civilization 7 stretnete len s tromi obdobiami: Antika, Obdobie objavov a Moderná doba. Tento nový formát je vraj navrhnutý tak, aby bol zážitok plynulejší a menej zahlcujúci, čo má podľa Firaxisu zvýšiť šancu, že hráči hru dokončia.
Ďalšou zásadnou inováciou je možnosť viesť rôzne civilizácie počas jedného priechodu hrou. Nový koncept „história vo vrstvách“ znamená, že môžete začať ako Rimania, prejsť k Normanom, a nakoniec skončiť ako Briti. K tomu sa tiež viaže novinka týkajúca sa vládcov. Novo sa totiž jednotliví vodcovia neviažu na konkrétne civilizácie. Môžete teda začať napríklad ako egyptská faraónka Hatšepsut a viesť svoju civilizáciu v období Antiky. Keď sa prehupnete do Obdobia objavov, môžete sa rozhodnúť zmeniť svoju civilizáciu na Mongolov, ak ste sa zamerali na budovanie silnej jazdy, alebo na akýkoľvek iný národ, ktorý zodpovedá vášmu hernému štýlu a doterajším skúmaným technológiám.
Celkovo tento prístup k vedeniu rôznych civilizácií ponúka nielen väčšiu flexibilitu, ale aj možnosť zažiť bohatší a rozmanitejší herný zážitok, ktorý sa odlišuje od predchádzajúcich dielov série.
Zmien sa dočkala aj správa miest. Namiesto tradičného zakladania miest teraz hráči zakladajú mestá cez osady (towns), ktoré nemajú výrobný front a ich produktivita sa mení priamo na zlato. Tieto osady môžete neskôr pomocou zlata transformovať na plnohodnotné mestá alebo ich špecializovať na ťažbu, poľnohospodárstvo, obchod či vojenské pevnosti.
S tým tiež prichádza novinka o odstránení robotníkov, ktorí predtým stavali rôzne vylepšenia na jednotlivých poliach. Namiesto toho sa vylepšenia stavajú automaticky pri pripojení nového poľa k mestu. Rozširovanie miest novo neprebieha automaticky, ale môžete si sami vybrať, ktoré pole k svojej metropole pripojíte. Jednotlivé políčka mesta sú teraz klasifikované ako vidiecke alebo mestské. Vidiecke polia obsahujú vylepšenia ako farmy či bane a stávajú sa mestskými štvrťami, pokiaľ na nich hráč postaví budovy. Vopred definované typy štvrtí už neexistujú, čo znamená, že hráči môžu kombinovať akékoľvek dve budovy v jednej mestskej štvrti. Zmien sa dočkali aj hradby, ktoré je novo možné stavať v každej mestskej štvrti, a k dobytiu mesta je potrebné preniknúť do všetkých opevnených častí.
Vývojári taktiež pridávajú novú jednotku veliteľov, ktorí môžu viesť armády a poskytovať im bonusy. Sú jedinými jednotkami, ktoré získavajú skúsenosti a môžu byť povyšované, pričom každé povýšenie posilňuje ich schopnosti, ako sú pasívne bonusy pre blízke jednotky. Velitelia navyše umožňujú hráčom poskladať ostatné jednotky „dovnútra“ seba, čo umožňuje efektívny presun celých skupín na bojisko, kde ich môžete opäť „rozbaliť“ a poslať do akcie. Okrem toho môžu vydávať rozkazy všetkým jednotkám v ich dosahu, napríklad sústrediť paľbu na jedného konkrétneho nepriateľa, čo poskytuje útočný bonus pri použití tohto špeciálneho príkazu.
Zmien sa dočkali prieskumníci, ktorí novo môžu stavať pozorovacie veže a môžu plávať po riekach, ktoré vedú cez mapu. Jednotky tiež po príkaze na opevnenie skutočne stavajú malé pevnôstky.
V neposlednom rade sa zmien dočkala diplomacia. Jednou z hlavných inovácií je zavedenie univerzálneho zdroja nazvaného vplyv, ktorý hráči môžu využívať k rôznym diplomatickým aktivitám. Kľúčovou funkciou vplyvu je interakcia s novými entitami v hre, tzv. nezávislými mocnosťami. Tieto mocnosti nahrádzajú tradičné barbary, ktorí boli často jednoduchým cieľom na začiatku hry. Nezávislé mocnosti sa však správajú inak, môžu byť buď nepriateľské, alebo priateľské, a ich prístup k vám závisí od vašej interakcie s nimi. Ak sú priateľské, môžete pomocou vplyvu získať ich podporu alebo ich pretiahnuť na svoju stranu, čo vám môže priniesť významné výhody v neskorších fázach hry. Pokiaľ im umožníte sa vyvinúť, môžu sa z nich stať mestské štáty, ktoré sú vám známe z minulých dielov.
Poslednou väčšou zmenou je pridanie kríz, ktoré sa objavia na prelome jednotlivých epoch, konkrétne na konci prvých dvoch. Keď teda krízová udalosť príde, hráči sú nútení vybrať si z niekoľkých krízových politík, ktoré negatívne ovplyvnia ich civilizáciu. Tieto rozhodnutia sú navrhnuté tak, aby boli náročné. Môže ísť o zásadné zníženie produkcie, zhoršenie vzťahov s ostatnými civilizáciami, stratu zdrojov alebo iné nepríjemné efekty.
Mimochodom, rozprávač bude tentoraz Gwendoline Christie, britská herečka známa najmä ako šermiarka Brienne z Tarthu v seriáli Hra o tróny.
Sid Meier’s Civilization VII vyjde na PC, Mac, Linux, PlayStation 4/5, Xbox Series X/S a Nintendo Switch. Tiež sa môžete tešiť na cross-play multiplayer medzi platformami.