Kedysi o hre Dungeons & Dragons vedeli len takzvaní nerdi. Hrávali ju cez prestávky zašití v nejakej miestnosti, alebo po škole u toho najväčšieho nerda doma. To však už dávno neplatí a zo stolovej hry sa razom stala najsledovanejšia značka na Twitchi a verejne známy pojem. Okrem stolnej hry tu máme už aj rôzne knihy, príbehy, komiksy, no čo je najzaujímavejšie hlavne pre nás – aj videohry. Na jednu takú sa teraz pozrieme. Novinka Dungeons & Dragons: Dark Alliance chce ťažiť najmä zo svojho mena, no to, či sa jej to darí, vám prezradí naša recenzia.
V hre Dark Alliance sledujeme príbeh niekoľkých bojovníkov pod vedením legendárneho Drizzt Do’urden, ktorého každý fanúšik D&D musí jednoducho poznať. Ich cieľom je mocný predmet, v hre označovaný ako Shard. Ako to už býva zvykom, naši hrdinovia to nebudú mať také jednoduché. Príšery a nepriatelia z každého kúta Faerûn tiež túžia po magickej moci Shardu. Vy ich musíte zastaviť. V podstate ide o klasický fantasy príbeh a súboj niekoľkých hrdinov proti zlu, ktoré ich naoko prevyšuje. Odohráva sa hneď po príbehu The Crystal Shard, čo je prvá poviedka zo série Icewind Dale. Od kníh si teda hra veľa požičiava.
Dychberúci Icewind Dale
Icewind Dale, teda miesto, kde sa celá hra v podstate odohráva, je naozaj čarovné miesto. Fanúšikovia hernej série Icewind Dale pocítia, ako chutí nostalgia. Zamrznutá krajina s ľadovými drakmi, zasnežené horské priechody, ale aj dlhé trpasličie chodby. To všetko sme mohli vidieť aj v hre od štúdia Black Isle, no tu je to opäť o niečo lepšie. Ide zatiaľ o jedno z najlepších grafických spracovaní sveta Forgotten Realms, aké v hre môžete vidieť. Dungeons & Dragons: Dark Alliance je však lineárna hra, to znamená, že nebudete mať možnosť túlať sa po svete ako sa vám zachce. Inými slovami, nie je to tak celkom hra s otvoreným svetom.
Najsvetlejší bod celej hry je nepochybne grafické spracovanie. Prostredie na vás dýcha svoju atmosféru, či už sú to úzke chodby, alebo široké bojové polia. Navštívite ľadové kráľovstvo ukryté v horách spolu s kultistmi, ktorí ho strážia a žiaria v mesačnom svite. Úžasne vyzerajú aj ruiny starodávneho mesta alebo trpasličia vyhňa, ktorá je popretkávaná korytami, v ktorých však netečie voda, ale láva. Všetko je veľké, temné, ale zároveň živé a farebné. Autori zvolili naozaj skvelý prístup, aspoň čo sa grafickej stránky týka.
Štyria hrdinovia a lineárne misie
V Dark Alliance si môžete vybrať jednu zo štyroch postáv, za ktorú chcete hrať. Bohužiaľ, nie sú veľmi vyvážené, a v podstate si hru najviac užijete len za jednu z nich. Poďme ale pekne poporiadku.
Drizzt stavia na svoju rýchlosť a ohybnosť. Nepriateľov dokáže preseknúť na dva kusy tak rýchlo, že sa nestihnú čudovať. Bruenor je trpaslík, ktorý nikdy neopustí svoje verné sekery. Navyše dokáže zniesť neuveriteľné množstvo zásahov, a preto je z neho skvelý spoločník ak viete, že budete poškodenie od nepriateľov zbierať každú sekundu. Wulfgar je barbar, ktorého prednosťou je, keď sa ľudovo povedané dostatočne „nahnevá“. Vtedy totiž vytasí svoje kladivo, ktorému by sa nepriatelia radšej mali vyhnúť. Posledná postava je Catti-brie, o ktorej sa hovorí, že je najnudnejšia z celej hry a preto, nevediac že je to tak, sme si ju na náš prvý prechod hrou vybrali aj my. Jej silnou stránkou je, že dokáže bojovať z diaľky, je to totiž lukostrelkyňa.
V hre existujú iba dve náročnosti – neuveriteľne ľahká a neuveriteľne ťažká.
Výberu postavy sa netreba báť. Aj keď si vyberiete „zle“, môžete sa kedykoľvek prepnúť na inú, pričom všetky levely, ktoré ste si odomkli na jednej postave, sa odomknú aj na druhej. To znamená, že nemusíte opakovať žiadne časti hry, ak si chcete zahrať za inú postavu. Každá z postáv má svoje vlastné špeciálne schopnosti, výbavu aj útočné taktiky. Podobne ako v hre Vermintide, aj tu máte svoju vlastnú základňu, z ktorej všetko riadite. Či už si chcete vylepšiť výzbroj alebo zbrane, vyzdvihnúť loot alebo spustiť ďalšiu misiu. Ako sme už spomenuli, hra nemá otvorený svet, takže funguje na princípe zo základne na misiu a späť. Misie zdieľajú základné jadro a tým je lineárna cesta, ktorú musíte sledovať. Samozrejme, nájdu sa aj vedľajšie a skryté miestnosti, ale takmer každá cesta vás nakoniec privedie tam, kde máte byť. Aj keď trochu chaotickým spôsobom.
Prostredie je pekné, ale misiám to nepomôže
Vašou úlohou je prebojovať sa cez nepriateľov, ktorých bude na vašej ceste za úspechom množstvo. Na konci na vás zvyčajne čaká súboj s bossom. Okrem hlavnej misie máte aj jednu alebo dve vedľajšie. Zvyčajne ide o niečo jednoduché, na čo skôr či neskôr počas vašej cesty narazíte. Napríklad zničiť desať nepriateľských kempov, alebo zozbierať desať trpasličích pohárov. Bohužiaľ, nadšenie z vašej novej výpravy čoskoro pominie a vystrieda ho frustrácia a občasné nadávky. Hra vám umožní vždy pred začiatkom misie zvoliť si náročnosť. Platí, že čím vyššia náročnosť, tým lepšie odmeny. V skutočnosti však existujú iba dve náročnosti – neuveriteľne ľahká a neuveriteľne ťažká.
V ľahkej sa budete nudiť, pretože nepriatelia sa správajú hlúpo (aj keď to síce robia pri akejkoľvek náročnosti) a v podstate ich vymažete okamžite. Ťažká vás nebude baviť preto, lebo jedným útokom nepriateľa prídete o väčšinu svojho zdravia alebo zomriete úplne. Stredná cesta v podstate neexistuje. V akčnej hre, ktorá si stavia na súbojovom systéme a špeciálnych schopnostiach postavy, musí jednoducho fungovať súhra medzi vašou postavou, pohybom, útokmi a poškodením, ktoré dostávate. Dark Alliance ignoruje všetko z toho. Často dostanete zásah iba preto, že vaša postava nereaguje na ovládanie, niekedy vás zasiahne projektil, ktorý letí dobrý meter mimo vás.
Zavolajte si na pomoc priateľov
Hra sa hrá lepšie v spoločnosti ďalších hráčov. Ponúka totiž co-op až pre štyroch členov partie, teda každá postava pre jedného. Prechádzanie misií je v skupine jednoduchšie, pretože vás vaši spoluhráči môžu oživiť. Na druhej strane, akonáhle spustíte co-op, nepriatelia akoby s tým nepočítali. Stanú sa z nich lenivé padavky, ktoré si často ani nevšimnú, že okolo nich chodíte. Ak sa im už podarí vás zasiahnuť nepresne mierenou strelou, okamžite stratia záujem pokračovať v boji a nečinne stoja pri vašej mŕtvole. Vaši spoluhráči sa teda vôbec nemusia báť prísť a oživiť vás, pretože sa im nič nestane. To sa jednoducho do bojovej hry nehodí.
Najsvetlejší bod celej hry je nepochybne grafické spracovanie.
Autori hry, štúdio Tuque Games, však chce hráčom priniesť skvelý zážitok zo súbojov a snažia sa to urobiť odomykaním nových kombinácií. Sú to špeciálne útoky, ktoré vyžadujú presnú kombináciu kláves alebo tlačidiel na ovládači. Bohužiaľ, keďže ovládanie v hre je také, aké je, ani toto často nepomáha a vaša postava jednoducho nereaguje. Pripomína nám to hry ako Nioh alebo Dark Souls v tom zmysle, že Dark Alliance chce byť ako ony. Bohužiaľ sa jej to nedarí a vyzerá to skôr ako keby ste dopredu pripravovali kombá, ktoré vaša postava o chvíľku urobí. Lenže „o chvíľku“ je už veľakrát neskoro. Je to škoda, pretože Dungeons & Dragons: Dark Alliance ponúka niekoľko zaujímavých mechaník a je to nádejná hra.
Buď hráte na istotu, alebo pre loot
Po každej väčšej bitke máte na výber. Buď budete pokračovať ďalej a navýši sa vám rarita lootu, alebo si oddýchnete v kempe, uložíte svoj postup a opäť zrodíte nepriateľov. Je to len na vás. Avšak ako sme spomenuli, hra má v podstate len dve náročnosti, takže ak hráte na tej neuveriteľne ľahkej, odporúčame vám vždy pokračovať ďalej. Je naozaj malá šanca, že zomriete a stratíte všetko, o čo ste prišli. Naopak, pri tej ťažkej si radšej v kempoch hru ukladajte, je dosť pravdepodobné, že o pár minút sa pri ňom znova zrodíte. V prípade, že hráte s priateľmi, máte aspoň dôvod pohádať sa, čo budete robiť ďalej.
Na konci každého aktu sa vám zobrazia zaujímavé štatistiky. Ak hráte sám, budete samozrejme vo všetkom najlepší. Ak ste zvolili co-op prístup, uvidíte, ktorý z členov vašej skupiny bol najproduktívnejší a môžete sa mu poďakovať. Späť v základni si následne môžete otvoriť truhlu, ktorá obsahuje všetky odmeny a loot, ktorý ste počas hry nazbierali. Rozlúčte sa teda s tým, že si výbavu budete meniť počas misie. Musíte sa na ňu pripraviť predom.
Záverečné zhrnutie
Väčšina chýb, ktoré Dark Alliance má, sa pravdepodobne dá vyriešiť aktualizáciou, na ktorej však musia autori poriadne popracovať. Najväčším problémom je napríklad náročnosť, správanie nepriateľov a ovládanie. Tri kritické body, ktoré sa pokazili v hre, ktorá si na nich stavia. Ak by sa pokazilo čokoľvek iné, čo nie je až tak dôležité, mohli by sme byť s hodnotením zhovievavejší. Bohužiaľ, nejde to. Nedá sa odporučiť hru, v ktorej nefungujú základné veci, s ktorými musíte pracovať po celý čas.
Musíme ešte raz podotknúť, že je to naozaj veľká škoda. Na hru sme sa tešili, pretože presne tento štýl si užívame. No už pri tutoriáli sme začali zisťovať, že tu niečo nehrá. Ovládanie, ktoré nereaguje alebo reaguje neskoro. Schopnosti, ktoré majú byť zničujúce cez nepriateľov jednoducho preletia. Projektil, ktorý nepriatelia vypália mimo vás vám stiahne polovicu zdravia. To sú chyby, ktoré sa odpustiť nedajú. Aspoň zatiaľ nie. Napriek tomu má hra aj svetlé stránky, a tou je napríklad grafické spracovanie. Keď vezmeme do úvahy, že nejde o AAA hru, autori sa vôbec nemajú za čo hanbiť. Prostredie v Dungeons & Dragons: Dark Alliance vystihli dokonale a keby k tomu pridali aj solídnu hrateľnosť, vedeli by sme si predstaviť aj oveľa vyššie hodnotenie.