November 2020 je z pohľadu hráčov a herných webov azda najočakávanejším mesiacom tohto roka. Zvlášť po tom, čo sme sa dozvedeli, že práve počas tohto mesiaca sa dočkáme vydania nových generácií konzol PlayStation 5 a Xbox Series X a S. V nadväznosti na to vyšlo viacero veľkých AAA hier – za zmienku stojí Assassin’s Creed Valhalla, Spider-Man: Miles Morales či Demon’s Souls. Uprostred tohto veľkého „hluku“ však aj naďalej vychádza množstvo malých a na prvý pohľad nepatrných hier, ktoré si však zaslúžia našu pozornosť. Ba dokonca povedali by sme, že určite aj nejaký ten čas strávený ich hraním. Príkladom toho môže byť YesterMorrow.
Ako už napovedá titulok, za hrou stoja slovenskí vývojári zo štúdia Bitmap Galaxy. Tí sa po troch hrách na mobilné zariadenia zrejme rozhodli vyskúšať aj niečo nové a priniesli hráčom na PC, Xbox One, PlayStation 4 a Nintendo Switch logickú, 2D plošinovku.
Príbeh je dôležitým prvkom YesterMorrow
Hra začína v malebnej dedinke na Lesnom ostrove. Vy, resp. dievčatko Yui za ktoré hráte, sa zobudí do krásneho slnečného dňa. Dňa ako každý iný, avšak tento má byť niečím výnimočný. Má sa totiž konať Festival svetla. Váš otec, časostrážca, na priebeh príprav dozerá a vy tak máte dostatok času „zoznámiť sa“ so svojim bratom Harom, vašou mamou a ostatnými obyvateľmi dedinky.
Krátko po tom, čo festival započne, však na dedinu zaútočia Tiene. Tie sa snažia posadnúť všetko živé, dokonca aj zvieratá. Váš otec ako časostrážca odvracia útok a dá vám jedinú úlohu. Urýchlene kontaktovať veľmajstra, čo sa Yui, žiaľ, nepodarí. Ako sa ukáže, tieto udalosti sa stali pred pár rokmi, ale Yui sa z nich stále nevie spamätať. Po tom, čo po rokoch tiene opäť zaútočia na dedinu a unesú ďalších obyvateľov, vrátane jej mamy a brata, sa však rozhodne skoncovať s nepriateľom raz a navždy.
Dôvodom, prečo takto podrobne opisujeme úvodné minúty hrania je fakt, že práve príbeh bude vašim hnacím motorom, prečo by ste sa mali k YesterMorrow opäť vrátiť. Ponúkne totiž niekoľko zaujímavých momentov, i keď niektoré očakávané, vrátane konca. Ten nie je jeden a ten istý pre všetkých hráčov. Záleží to od toho, akým štýlom budete hru hrať. Odporúčame vám dôkladne prechádzať lokality a snažiť sa dostať naozaj všade, kde to bude možné. Chcete totiž zachrániť všetkých, no nie?
Hrateľnosť nám dala zabrať, vám nemusí
Ako sme už spomínali, príbeh bol hnacím motorom, ktorý nás neustále lákal vpred. YesterMorrow sa hrá dobre, nemáme k tomu žiadne výhrady. Pre hráčov, ktorí však neholdujú plošinovkám, napr. ako ja, však môžu byť niektoré pasáže na prvé zdanie až príliš náročné. V jednej z častí sme strávili 3,5 hodiny, kým sa nám podarilo vyskákať sa na potrebné miesto, aby sa mi otvorili ďalšie dvere.
Pre spresnenie, píšeme vám svoje pocity z hrania. To, že sme niekde strávili až príliš veľa času, je naša chyba, nie chyba hry. Tá pomerne pekne s hráčom pracuje, a to od začiatku. Ani sa nenazdáte a sú pred vami prvé prekážky, ale aj prvé vylepšenia. Veľmi dôležitý je aj prvok cestovania v čase do prítomnosti a minulosti. To mení nielen čas ako taký, ale aj vzhľad lokalít, správanie sa jednotlivých postáv a zvierat, a tým pádom aj výzvy, ktoré sú pred vami.
Postupom času sa vám však skákanie hore a dole a následné boje s veľkými nepriateľmi začne opakovať. Niet sa vlastne čomu diviť. Ide vlastne o plošinovku ako každú inú. Ešte v jednej veci však tento titul vyniká.
Vzhľad hry vás očarí
Na to, aby ste si YesterMorrow zahrali, nepotrebujete super výkonný počítač a hra, momentálne, nie je dostupná ani na nových generáciách konzol. Ani to však nebráni tomu, že môžeme o nej napísať, že grafické spracovanie si vás v momente získa.
Nedajte sa oklamať pixelovým vzhľadom, ide len o šikovné umenie. Grafik, či grafici tejto hry si skutočne zaslúžia pochvalu za odvedenú prácu. Na malej ploche sa s ňou dokázali skutočne vyhrať aj do tých najmenších detailov. A týka sa to ako okolia, tak aj samotných postáv. Tie sú síce miniatúrne, ale vy vidíte ich veľkosť.
Za zmienku stojí aj zvuková stránka hry, ktorú sprevádza pôsobivý soundtrack. Ten vás dokáže rýchlo vniesť do deja a pekne reflektuje aj to, čo sa okolo vás deje. Niečo v tom však chýbalo, spomenieme to v ďalšej časti recenzie.
Bez chýb nie je nik
Takto sa to spieva v jednej zo známych piesní slovenskej skupiny. My by sme k tomu dodali, že bez chýb nie je nik a nič a týka sa to aj tejto hry. Spomenúť musíme technické problémy, ktoré sa mi niekoľkokrát vyskytli. Týkalo sa to akoby seknutia hry pri prechodoch do inej časti lokality, alebo pri nových. Kým Yui už bola niekde inde, my sme ešte stále sledovali predchádzajúcu lokalitu. Trvalo to pomerne dlho, kým sme sa dostali aj s obrazom ďalej.
A keď už spomíname, že nám niečo trvalo dlho, tak nemôžeme vynechať cut-scény. Kým pri hraní sme mohli pri rozhovoroch stláčať medzerník a po dočítaní tak posunúť dialóg ďalej, pri cut-scénach to nešlo. Boli potom miestami až zbytočne dlhé. Pár slov v titulkoch vám zobrazovalo fakt dlho a vy ste nechápali, prečo to neviete posunúť.
V nadväznosti na to musíme spomenúť chýbajúci dabing. Hlavne pri tých dlhých cut-scénach by sa zišiel. Rozumieme, že by to bolo náročné vo všetkých ohľadoch. Ale stačilo možno obyčajné mrmlanie. Skrátka, aby tie postavy pri rozhovoroch vydávali nejaký zvuk. Toto by podľa nás posunulo YesterMorrow o úroveň vyššie.
Zhrnutie
Ako sme spomenuli v úvode, titul si zaslúži našu pozornosť. Slovenskí vývojári z Bitmap Galaxy museli prejsť dlhú cestu, keď po niekoľkých mobilných hrách priniesli komplexný titul na všetky, začiatkom novembra, dostupné platformy.
Hra YesterMorrow dokáže zaujať svojim príbehom, ale najmä grafickým spracovaním. Nedokázala sa však vyvarovať chybám a stereotypom. Áno, skákanie v čase a striedanie dňa a noci poteší, ale v konečnom dôsledku ide o klasickú plošinovku. Nie zlú, ale ani tú najlepšiu.
[…] Kým jedna česká hra je ešte len v príprave, záverom minulého roka sme si mohli vyskúšať aj jednu slovenskú indie hru. Tá niesla názov YesterMorrow a recenziu na ňu si môžete prečítať po kliknutí SEM. […]