Spoločnosť Sony opätovne potvrdila, že bude pokračovať vo vydávaní „first-party“ titulov na PC, a nie je ťažké pochopiť prečo. Hra The Last of Us Part 1 na PC sa mierne povedané nevydarila. Obočie Joela bolo chvíľu zábavné, ale už je to mesiac a Naughty Dog sa stále snaží, aby to bolo správne. Na druhej strane sa zdá, že celková stratégia spoločnosti Sony, ktorá vydáva viac svojich first-party hier na PC, ide naozaj veľmi dobre.
Znak zdravej stratégie spoločnosti Sony v oblasti PC sa objavil vo finančnej správe spoločnosti za rok 2022, konkrétne v kategórii „Ostatné“ v časti doplňujúce informácie segmentu hier a sieťových služieb.
Dokument definuje „Ostatné“ ako „príjmy z periférnych zariadení vrátane PlayStationVR a príjmy z predaja titulov first-party na iných platformách ako konzoly PlayStation“. Čísla za posledné dva fiškálne roky sú celkom pozoruhodné.
Fiškálny rok 2021 bol pomerne vyrovnaný (všetky čísla sú v miliónoch jenov a prepočty na USD sú približné):
1. štvrťrok FR21 – 47 161 ¥ (385,8 milióna USD)
2. štvrťrok FR21 – 41 356 ¥ (303,2 mil. USD)
3. štvrťrok FR21 – 47 351 ¥ (347,2 mil. USD)
4. štvrťrok FR21 – 51 702 ¥ ($379,1 mil.)
Rok 2022 bol však odlišný a skončil takmer dvojnásobným nárastom tržieb oproti roku 2021:
1. štvrťrok FR22- 60 478 ¥ (443,6 mil. USD)
2. štvrťrok FR22 – 54 508 ¥ ($399,8 mil.)
3. štvrťrok FR22 – 82 031 ¥ (601,7 mil. USD)
4. štvrťrok FR22 – 142 900 ¥ (1,048 miliardy USD)
Nedá sa presne povedať, akú časť tohto skoku možno pripísať priamo predaju hier na PC. „Periférne zariadenia“ pokrývajú veľa oblastí vrátane zariadení, ako sú ovládače, a PSVR2, ktorý bol vydaný 22. februára, presne uprostred štvrtého štvrťroka spoločnosti Sony. Zdá sa, že o tom, či to bol predajný úspech, alebo nie, sa dá diskutovať, ale aj pri nízkej hodnote odhadov predstavoval poriadny kus zmeny.
Hoci však z tejto kategórie nemôžeme vyčleniť konkrétne vydania hier pre PC, niet pochýb o tom, že pre spoločnosť Sony to bol na PC veľmi veľký rok. Medzi tituly, ktoré spoločnosť Sony vydala v roku 2022 v službe Steam, patria Marvel’s Spider-Man Remastered, Sackboy, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Returnal a The Last of Us Part 1. To je podľa všetkého poriadne silná zostava. (Aby bolo jasné, nezabudol som na hru God of War – na PC sa dostala v januári 2022, takže vyšla v roku 2021.)
Fiškálny rok spoločnosti Sony trvá od 1. apríla do 31. marca, čo vysvetľuje prudký nárast príjmov v treťom štvrťroku – ide o prázdninový štvrťrok (od 1. októbra do 31. decembra), ktorý sa niekedy nazýva „zlatý štvrťrok“, keď sa nevyhnutne zvyšujú výdavky spotrebiteľov. Je však zaujímavé, ako sa nárast tržieb v posledných rokoch preniesol do 4. štvrťroka (od 1. januára do 31. marca). Nárast v roku 21 nebol taký prudký ako v roku 22, ale v tom roku tiež nebola vydaná PSVR2. Skutočne hra God of War na PC tak veľmi zdvihla štvrťročné príjmy? Nie som analytik, ale určite to vyzerá, že to zohralo veľmi veľkú úlohu.
Je to relatívne malý kúsok z celkového herného koláča spoločnosti Sony. Na porovnanie, PlayStation 4 a 5 presiahli 1,12 bilióna jenov (8,2 miliardy USD), zatiaľ čo herný softvér (vrátane doplnkového obsahu, ako je herná mena a DLC) presiahol 1,7 bilióna jenov (12,6 miliardy USD). V konečnom dôsledku sa však hernej divízii spoločnosti Sony podľa všetkého veľmi dobre darí. Môžeme očakávať, že bude ešte viac. Spoločnosť Sony vo svojom prepise konsolidovaných finančných výsledkov uviedla, že „naším cieľom je pokračovať vo vytváraní nových IP, zavádzaní katalógových titulov pre PC a posilňovaní vývoja Live služieb“.