Počas zimy a vianočnej pohody prichádza na trh hra Empire of Sin od štúdia Romero Games pod záštitou Paradox Interactive. Ako naznačuje názov štúdia, na hre sa podpísali legendy herného priemyslu, John Romero s manželkou Brendou. Ich úspechy, ale aj pády nebudú predmetom ďalších riadkov a radšej sa pozrieme na nami recenzovanú hru.
Klasicky, prvé písmená budú venované technickému spracovaniu. V priebehu recenzie sme nezaznamenali výrazné pády, ktoré by znemožňovali chod celej hry. Záložka nastavenia je členito rozdelená do štyroch kategórií. Štandardné nastavenia vystriedajú neštandardné. Podobne ako u Mafia: Definitive Edition (ktorej recenziu si môžete samozrejme prečítať tiež) sa dočkáte externého launchera. V zásade nemáme nič proti, len trošku zamrzí, že autori dbajú na „dobrovoľnú“ registráciu.
Samotné mesto a spracovanie prohibície sú v hre podľa štýlu filmov
Ak by sme mali recenzovanú hru opísať dvoma slovami, boli by to komplexnosť a znovu hrateľnosť. Faktom je, že dvadsiate roky minulého storočia, Chicago a prohibícia spájajú do seba zaujímavú paralelu, ktorú vidieť v gangsterských filmoch.
Hernou náplňou bude vybudovať a zaistiť si zločinecké impérium nad celým mestom. Tomu napomáha vplyv, reputácia, ale aj určitá schopnosť sebareflexie. Zákerné dohody sú len čerešničkou na torte.
Výber postavy
V príbehovom móde sme mali na výber zo štrnástich herných postáv. Paleta, ale aj povahové črty, sú rôznorodé. Je krásne vidieť, ako dokážete kombinovať s pozitívnymi a zápornými stránkami. V pozadí vystupuje taktiež osobitný príbeh, ktorý kladie väčší dôraz na postavu. Inými slovami, sledujete osobitnú peripetiu vami zvoleného bossa. Môžete sa maličkými krokmi vyšplhať do siene obávaného zločinca alebo rovno vstúpiť do rozbehnutého podniku, ktorý operuje vo svojom rajóne už desaťročia.
Začiatky sú zložité, nielen v živote, ale aj v hre. Pre rýchlejšie vstrebávanie informácií odporúčame aktivovať nápaditý tutoriál. Rozprávač vás hlbokým hlasom prevedie všetkými zákutiami hry. Verte nám, nie je toho málo.
Pre osobitnú zvedavosť sme si zvolili staršiu pani Elviru Duarte. Vyznačovala sa dobrými diplomatickými schopnosťami. Dokonca drží krok aj v ťahových súbojoch. Raz za päť ťahov môže rozprášiť elixír lásky. Ak ho jeden člen z nepriateleného tábora absorbuje, rázom zmení na poslušného zajačika.
V úvode každej postavy sa ocitáte v dialógovom okienku. Na výber budete mať prevažne z dvoch odpovedí, ale nie vždy to zostane len na úrovni verbálnej komunikácie. V neskorších fázach hry sme si pripadali, že napätie medzi rodinami rastie. Elvíra mala za úlohu ochrániť svojho biologického syna, nakoľko v minulosti urobil zlé rozhodnutia. Postup príbehových misií je čisto na vás. Situáciu môžete vyriešiť hneď niekoľkými spôsobmi. Pohár trpezlivosti pretečie a vy jednoducho odignorujete všetky problémy, ktoré postrehli vášho syna alebo zoberiete spravodlivosť do svojich rúk. Verte či nie, každé rozhodnutie môže viesť k odlišnej kolaborácii.
Impérium a jeho budovanie
Tu nadviažeme na druhú časť silnej stránky Empire of Sin. Budovanie kriminálneho impéria nemusí hneď značiť bláznivé rabovanie. Svoj vplyv a renomé si môžete vybudovať aj na sérii dôkladného manažmentu investícií do nehnuteľností. Elvíra ako boss jednej rodiny môže operovať z pohodlia základne alebo sa aktívne podieľať v ťahovom boji. Po úspešnom absolvovaní sme dostali na výber z troch možností. Takticky zničiť a nechať budovu nečinnú na dvadsaťpäť dní. Postupne rabovať a dopriať si nepravidelný príjem alebo zobrať do osobného vlastníctva. Dozaista, najprv vzniknú počiatočné investície, ale s príchodom krízy prichádzajú nové príležitosti. Oslobodené budovy môžete premeniť na pánsky klub, pálenicu alebo najmenej ziskovejší hotel. Na začiatku sa zdá hotel ako zlá investícia, popravde, pri strategických miestach viete vygenerovať dvakrát väčší zisk. Treba podotknúť, že budovy samočinne nefungujú. V neskoršej fáze musí dôjsť k opätovnému reinvestovaniu. Zistíte to podľa návštevnosti podnikov.
Rozdelenie mesta
Mesto Empire of Sin je rozdelené do niekoľkých oblastí. V každej štvrti operujú minimálne 2 – 3 rodiny. Predikcia budúceho vývoja je veľkou neznámou. Dohody medzi kartelmi vznikajú a zanikajú v priebehu pár minúť. Aj z tohto dôvodu nie je dobré útočiť na všetky svetové strany. Mesto funguje ako dobre namazaný stroj. Vždy je čosi na objavovanie a vždy sa niečo deje. Nemusí to byť len na vašom hracom poli. Občas vás osloví susedný gang s prosbou o pomoc. Nastáva ďalšia dilema a spleť konšpirátorov môžete získať viac ako sa na prvý pohľad pozdáva.
Na druhej strane, keď prejdete do ofenzívy, majte na pamäti tieto ustanovenia:
- Nepriateľ môjho nepriateľa je môj priateľ. Naštudujte si históriu silných a slabých stránok rodín. Každý vie o každom. Nájdite slabý článok alebo dosaďte špicľa.
- Útočte najprv na najmenej strážené budovy. Konkurenčný kartel nemusí hneď odpovedať. Ak vám už ale vyhlási vojnu, budete mať navrch v počte nových stanovísk.
- Vytvorte spojenectvá. Predsa len, v dvoch sa tiahne lepšie ako samému
- Uzatvárajte dohody tipu win – win.
Všetky zmienené typy a triky majú zrkadlový výstup. Susedné kartely môžu obdobne zvoliť stratégiu, ktorú vyššie spomíname. Ďalšou perličkou sú policajti. Pochopiteľne, aj tých si môžete získať. Nie hneď na začiatku, ale postupom času, ako rastie váš vplyv v meste. Kombinácia spútania železami a odsúdenie neohrozeného rivala (na dlhé roky tvrdej basy) vytvára v nás blažený pocit. Rôzne variácie, ako nadobudnúť majetok v hre, je nespočetne a my sme sa dostali odhadom len na vrchol ľadovca.
Členstvo v rodine sa vyplatí
Ruka v rukáve je nábor nových členov. Je pozoruhodné vidieť, akým spôsobom viete niekoho prilákať alebo vymazať z povrchu imaginárneho Chicaga. Vaši členovia môžu prísť dobrovoľne alebo sami si vyhľadáte toho, koho potrebujete. Podobne ako bossovia, aj členovia komanda majú svoje klady, zápory a špecializácie. Tomu zodpovedá aj cena za akceptáciu do gangu a mesačný podiel. Aby sme nezabudli, najobávanejší nájomní vrahovia berú do úvahy vašu reputáciu. Spolupráca sa môže uskutočniť len za podmienok ak členovia majú podobné sympatie. Antipatia vedie k odporu, láska k bezmyšlienkovému napomáhaniu. Nezabúdajte, aj títo členovia majú svoje úlohy, ktoré si môžete vypočuť.
Ďalšou zaujímavou zložkou Empire of Sin je inventár. Než sa pustíte do otvoreného boja, je potrebné si skontrolovať zbrane. Účinnosť zbrane závisí predovšetkým od schopností postavy. Ak má člen lepšie hodnoty v samopaloch, pravdepodobne mu vložíte do rúk „Tomíka“. Okrem zmeny primárnej a sekundárnej zbrane sa dostalo aj na „melee“ útoky, vesty, granáty a medicína. V hre funguje tzv. čierny trh. Ceny sú tam premrštené, ale viete si tam vybrať z veľkého arzenálu. Strom schopností len vylepšuje už aj tak dobré zvládnutý súbojový systém.
XCOM bol inšpiráciou súbojového systému
Na záver upriamime pozornosť na zmienený súbojový systém. Autori sa netajili tým, že ťahové súboje sú do veľkej miery inšpirované známou sériou XCOM. Predom definované hracie pole vie vytvoriť mnohopočetné ťahy hráčov. Akákoľvek postava má dva akčné pohyby počas jedného kola. Dokážete prebiť, schovať sa za predmet, zaútočiť alebo nečinne čakať na nepriateľa, kedy sa ukáže vo vašom zornom poli. S dobre miereným granátom sme dokázali vyčistiť súpera ľavou zadnou. Nevypočítateľná puška vie zasiahnuť hráčov na peknú vzdialenosť. Brokovnica svojimi projektilmi prevŕta črevá hrdinov. Animácie na nás zanechali dojem povrchnosti. Pohybujú sa rovnako, strieľajú rovnako a dokonca umierajú rovnako. Škoda, že stealth mechanika tu nie je. Časovo sa viete dostať niekde na úroveň tridsiatich minút, ak hráte na vyššiu obťažnosť.
Tvorcovia Empire of Sin si pre nás prichystali poriadnu nálož mafiánskeho prostredia. Komplexný systém a znovu hrateľnosť sú lákadlom na dlhé večerné chvíle. Zo širokej škály zločineckých skupín si každý vyberie to svoje. Všade prítomné konšpirácie alebo dlho neutíchajúce prímeria sú len čerešničkou na torte. Občasné problémy s kamerou alebo neexistujúca česká lokalizácia sú minimálnou bariérou, prečo by sme vám nemali odporučiť tento titul.